פישר: "המשבר באירופה לא ישפיע מהותית על הצמיחה בעולם"

הנגיד בכנס הקלינטק: "התחזקות השקל לעומת האירו צפויה להשפיע על הייצוא לאירופה" ■ מאשרר: "תחזיות הצמיחה של בנק ישראל לכלכלה הישראלית, 3.7% ב-2010 ו-4% ב-2011, עומדות בעינן"

נגיד בנק ישראל נשא היום דברים בכנס "קלינטק 2010" בתל אביב. בפתח דבריו התייחס הנגיד למצב המאקרו כלכלי במשק. ההתרחשויות הכלכליות באירופה לא צפויות להשפיע בצורה משמעותית על צמיחת הכלכלה הגלובלית, וגם תחזיות הצמיחה של בנק ישראל לכלכלה הישראלית, 3.7% ב-2010 ו-4% ב-2011, עומדות בעינן. התחזקות השקל לעומת האירו צפויה להשפיע על הייצוא לאירופה, אך מנגד נחלש השקל בתקופה האחרונה מול הדולר.

פרופ' סטנלי פישר התייחס גם להשפעות החשובות של הצטרפות ישראל ל-OECD, והדגיש במיוחד את החשיבות שבחשיפה של קובעי המדיניות בישראל, לידע העצום הנמצא ב-OECD. ולדיונים על נושאים רלבנטיים לעתיד המשק ולמדיניות מועדפת שיש ליישם בישראל באותם נושאים שבהם מדינות אחרות מצאו פיתרונות לבעיות הדומות לשלנו. ההצטרפות מהווה הזדמנות עבור קובעי המדיניות לראות את עצמנו כמו שאחרים רואים אותנו, וללמוד מהם. גם בתחום הסביבתי יש ל-OECD סטנדרטים גבוהים במיוחד. חלק גדול מהדרישות של ה-OECD מישראל טרם ההצטרפות היה בתחום זה, ויישום הסטנדרטים של הארגון בישראל יביא תועלת רבה.

הנגיד הזכיר את המדינות המובילות בתחום הקלינטק, וציין לטובה את התכנון ארוך הטווח של ממשלת סין, שכתוצאה ממנו סין מובילה היום בהשקעות וביכולת הייצור המותקנת של אנרגיה מתחדשת. סין הציבה לעצמה יעדים שאפתניים להגדלת היקף כושר הייצור של אנרגיה ממקורות מתחדשים. כמו כן, במדינות שונות הוכרזו תכניות השקעה באנרגיה מתחדשת בסך של כ-200 מיליארד דולר בשנים 2010-2011 כחלק מאסטרטגית היציאה של הממשלות מהמשבר הפיננסי האחרון.

בהתייחס לישראל, הנגיד ציין את היתרון היחסי של ישראל בתחומים המאפיינים את הענף: החדשנות, היזמות, ההון האנושי והמו"פ, שיכולים לסייע לחברות ישראליות להצליח ולהתקדם בענף. כמו כן, בישראל קיים ניסיון רב בשיטות מימון חדשניות (Venture Capital, הון סיכון, חברות הזנק, וכו'). תמריצים ממשלתיים הם חשובים, אבל המימון מהסקטור הפרטי חייב להוביל את התפתחות התחום.

התפתחות הקלינטק בישראל טומנת בחובה יתרונות רבים למשק: התחום יכול לשמש כמנוע צמיחה, ולסייע בגיוון תחומי היצוא ויעדי היצוא ובכך להקטין את פגיעות המשק בפני משברים. כמו כן, התפתחות הענף תתרום לקידום נושאים סביבתיים בישראל, להפחתת התלות של ישראל בדלק מיובא, ולסייע להשתלבות ישראל ב-OECD.