ולחדשות בהרחבה

למהדורות החדשות המוכרות בטלוויזיה נוסף כלי רב-עוצמה: ערוץ החדשות של YouTube

לפני כחודש ציין YouTube, ואיתו העולם כולו, 5 שנים לקיומו. נדמה שמיותר להתעכב או להסביר את השינוי העצום שהביא איתו YouTube, אתר הווידיאו הגדול ביותר ברשת. מספיק להסתכל במספרים: שני מיליארד סרטונים נצפים ביום דרך האתר.

האתר, שעדיין לא מספק רווחים לגוגל שרכשה אותו ב-2006, ממשיך לחפש את עצמו ולהשתנות, כשהוא הולך במספר כיוונים במקביל: משכיר סרטים באורך מלא, מספק תוכן מקצועי יותר, מציע תוכנות עריכה וכדומה.

אבל נראה לי שאחת ההתפתחויות היותר מעניינות התרחשה לפני כשבועיים כש-YouTube הודיע עח בכוונתו לערוך ניסוי, בשיתוף עם בית-הספר לתקשורת של אוניברסיטת ברקלי, במסגרתו ינסה להפוך לערוץ חדשות מיוחד תחת השם Citizen Tube.

YouTube הוא כמובן אתר חדשות לכל דבר ועניין מזה זמן רב. נשיא ארה"ב שידר בו את נאומו לאומה, דרכו הגיעו לעולם תמונות מההפגנות באיראן, חשיפות שהועלו בו סיימו את דרכם של לא מעט פוליטיקאים, ואפשר למצוא שם התייחסות מהירה, מיידית, לכל אירוע חדשותי על פני הגלובוס.

אבל ההבדל הוא די עקרוני: זה לא סתם ערוץ חדש בתוך YouTube, זהו ערוץ חדשות לכל דבר, עם צוות עורכים אנושי שבוחר וממיין את האייטמים.

לא עוד אלוגריתם ללא התערבות אנושית כמו בחדשות גוגל, לא עוד העלאה "עיוורת" של משתמשים אל תוך הענן העמוס של YouTube, לצד חתולים מרקדים ותינוקות צוחקים.

לא. מעכשיו אמור: YouTube הוא רשת חדשות לכל דבר ועניין. ולא דבר קטן הוא זה. בכך הוא מצטרף לאתר חדשות הגולשים I-report של CNN, שגם הוא בכלל לא רע.

בינתיים, נראה כי הניסוי של YouTube מצליח. בערוץ אפשר למצוא חדשות מרתקות, מיד ראשונה, דברים שלא תמצאו בשום ערוץ אחר - ודאי לא בתקשורת הישראלית המגויסת, החדגונית והחד-קולית, שהפרעת הקשב והריכוז שלה מאפשרת לה להתעסק מקסימום בשני נושאים בו זמנית.

נכון להיום אפשר למצוא שם חומרים מכל הקשת שבין הרציני לביזארי. זה אולי לא החדשות הגדולות, הרבה פעמים הצילומים רועדים, לא ברורים, לא אחידים וברוב המקרים הכתבות, אם אפשר לקרוא להן כך, נטולות הקשר, פרשנות או קריינות, את זה צריך לחפש לבד - אבל זה מרענן ונכון וראשוני ומרתק. וחוץ מזה, זו רק ההתחלה.

לאן כל זה הולך? עד עכשיו היחסים בין YouTube לעיתונות הוותיקה והממוסדת היו די חד-סטריים: האתר סיפק את מנת הביזאר, והתקשורת הוותיקה שתתה בשקיקה, כלומר לקחה חומרים בלי לשלם - וכל זה כשהיא לא שוכחת, כמובן, להתנהג בכפיות-טובה מדי פעם ולתבוע את האתר על הפרת זכויות היוצרים שלה.

האם כל זה עומד להשתנות? כן. לא מיד, אבל הפוטנציאל ברור. אני לא עומד לטעון פה כי ימי מהדורת החדשות הטלוויזיונית כפי שאנו מכירים אותה עומדת להסתיים. אני טוען שלפני כשבועיים נוסף לה עוזר רב-עוצמה. אם תדע להשתמש בו בתבונה, כולם נרוויח.

למרות שבינינו - לא צריך לחכות לתקשורת הממוסדת. היא עייפה, זקנה וכבדה מדי. אפשר פשוט להתחבר לערוץ החדש ולצרוך את החדשות שלא מראים לנו:

Citizen Tube: http://www.citizentube.com

http://ireport.cnn.com I-report של CNN