"סימנתי מטרה מוצהרת: להרוויח מיליון דולר תוך שנה"

בעידן שאחרי יוסי ורדי, אנשי העסקים באינטרנט כבר לא מבססים את עסקיהם על טכנולוגיות מהפכניות ■ החדשנות שלהם מתחכמת הרבה יותר ■ כך הפכו חמשת הישראלים הבאים לאייקונים ולמנטורים עולמיים בתחומם

בעידן שאחרי יוסי ורדי, אנשי העסקים באינטרנט כבר לא מבססים את עסקיהם על טכנולוגיות מהפכניות.

החדשנות שלהם מתחכמת הרבה יותר - הם לוקחים מוצרים קיימים, משדרגים אותם, אורזים אותם מחדש ומשווקים אותם ביצירתיות אין סופית.

לא בכדי הפכו חמשת הישראלים שלהלן לאייקונים ולמנטורים עולמיים בתחומם.

אייקון מס' 1: יגאל פינס - מומחה PPC, מוכר בשם "המיליונר בפיג'מה"

יגאל פינס / צלם: עינת לברון
 יגאל פינס / צלם: עינת לברון

"למיליון הראשון לא הגעתי תוך שנה"

*מי האיש:

פינס בן 24, רווק, למד שנה מדעי המחשב ו"נשר" מהאוניברסיטה. מוכר בשם "המיליונר בפיג'מה" ונחשב למומחה PPC (קישורים ממומנים) מהמובילים בארץ ובעולם. הבלוג שלו, "המיליונר בפיג'מה", נקרא על-ידי עשרות אלפים, ופוסטים שלו מתורגמים ומופצים בין שוחרי שיווק אינטרנטי בעולם כולו. הוא מטייל חודשים ארוכים ברחבי עולם ועובד מהדרך, מוזמן למסיבות אקסקלוסיביות של רשתות שיווק אינטרנטיות עולמיות כמו "קליקבנק", ומופגז מדי יום באי-מיילים ובבקשות לייעוץ.

*האירוע המכונן:

פינס: "במהלך השירות הצבאי שלי ניסיתי לעסוק ב-PPC, אך נכשלתי, התייאשתי ונטשתי את הרעיון. אחרי הצבא חזרתי לנושא (לאחר חודשיים שבהם הייתי שכיר אומלל בהיי-טק), והפעם - מתוך הסבל הזה - קיבלתי החלטה נחושה להצליח בתחום ויהי מה. השקעתי את פיקדון השחרור שלי, 1,6000 שקל, ב-PPC לשיווק מוצרים. פתחתי בלוג והתחלתי לתעד בו יום-יום את המהלכים שעשיתי ואת התוצאות.

"מהר מאוד גיליתי שהוא הפך מוקד משיכה לאלפי קוראים מדי יום ומולם סימנתי מטרה מוצהרת: להרוויח מיליון דולר תוך שנה. זה היה מהלך של הפעלת לחץ חיצוני עליי, שידרבן אותי לפעילות. למיליון ההוא לא הגעתי באותה השנה, אבל האובססיה על המטרה והלחץ החברתי דרבנו אותי להשיג נכס טוב יותר: ידע מקצועי מזוקק וייחודי, שאותו מינפתי בשנים שלאחר מכן".

*סוד ההצלחה שלי:

"מינוף של הזמן. דווקא אנשים שמגיעים מעולמות טכנולוגיים מתקשים להעביר עבודה לאחרים ('מי יעשה את זה טוב כמוני'). 'ילדי' האינטרנט, הבינוניים שלא מצליחים להתרומם, מאופיינים בנטייה לעשות הכול בעצמם. המובילים יותר הופכים להיות מנהלים, שמרכזים את מרצם בבניית הקונספט ולוקחים עובדים (למרות שהיה לי קשה מאוד לשחרר שליטה, עשיתי את זה). עוד משהו, המובילים לוקחים את כל הכסף שהרוויחו מעסקי ה-PPC ומשקיעים אותו חזרה בבניית אתרים גדולים יותר. ה'ילדים' ממשיכים לעבוד עם המודל הישן של Mini-sites, עכשיו זה עובד להם נפלא, אבל אין להם תפישת עתיד".

*טיפ למתחיל: "מי שמסתנוור רק מכסף, לא יצליח"

"מי שמסתנוור רק מכסף, לא יצליח. למרות שמדובר בעבודה מדהימה, זו עדיין עבודה ולא הוקוס-פוקוס. אחד הסודות להצלחה בתחום הוא בנייה מתמדת של וריאציות לפרסום באינטרנט, גם אחרי שהקמפיין עובד נפלא ומניב תוצאות מעל המשוער. אל תיפלו בפיתוי להישאר עם מה שמצליח. המשיכו לנסות ולבדוק גרסאות פרסום אחרות. מניסיוני, לפעמים שינוי זעיר במודעה - בכותרת, בצבע או במיקום - משלש את הרווחים. עוד משהו, בעבודה שלנו יש המון בדידות ועומס נפשי. אין לך גם עם מי לחלוק כשלים או הצלחות. לכן, מומלץ לעבוד בשיתוף עם אחרים. זה מפרה רעיונית ומקל על הנטל הנפשי".

אייקון מס' 2: אורן שץ - מומחה לקידום אתרים, יו"ר SEO ישראל

אורן שץ / צלם: עינת לברון
 אורן שץ / צלם: עינת לברון

"צריך ידע אדיר, שנים לא קראתי ספרות יפה"

*מי האיש:

שץ בן 38, נשוי פלוס שניים, בוגר כלכלה ומדעי המדינה. שץ, יו"ר SEO ישראל, מזוהה בברנז'ת האינטרנט העולמית כ"תותח על" בקידום אתרים בשל יכולותיו הטכניות. מומחיותו הגיעה לכדי כך שהוא מסוגל להעיף מבט באתר חדש ולדעת באחת מהן הבעיות שלו, כיצד הן יפתרו ואיפה יצוצו קשיים בדרך -כל זאת מבלי לנבור בסטטיסטיקות ומבלי להסתייע בכלים טכנולוגים. אחרי כל אמירה ששץ משחרר בנושאי SEO עוקבים אלפי מנכ"לי פירמות, אנשי שיווק, ושחקנים אחרים בתעשייה. אל שץ זורמים באופן קבוע פירמות שאתריהן נתקלו בבעיות קידום קשות, כאלו שאף אחד לא הצליח לפתור לפניו.

*האירוע המכונן:

שץ: "הקמת אתר 'יולדת', שזכה ל-2.5 מיליון דפים נצפים בחודש. גיליתי אז את אחד המדדים המשפיעים של גוגל, באמצעותו הצלחתי להגיע עם כל מילת מפתח שרציתי למקום הראשון. שכפלתי את ההצלחה עם אתר נוסף: Trekker. ההכנסות זרמו מאליהן, מה שאפשר לי לטייל עם אשתי שנתיים בניו-זילנד ובדרום-אמריקה. ב-2003, עוד בהיותי מנהל שכיר בחברת תוכנה בארה"ב, זיהיתי את גל ה-SEO שהחל להתפתח ולא היו עליו רוכבים, והחלטתי לפתח אותו בארץ".

*סוד ההצלחה שלי:

"ידע. כמויות הידע בשפת המקור (לא ציטוטים של אחרים) שאתה צריך לקרוא ולצבור כדי לשמר על מובילות הן אדירות (כבר שנים לא קראתי ספרות יפה). במרחב האינטרנטי פוגשים כל הזמן בעיות סתומות שאין להן הסבר, ועל כן מרכיב נוסף בבידול היא יכולת אנליזה גבוהה מאוד שבעקבותיה תדע לעשות Reverse Engineer ולפצח את הבעיה הטכנית הכי קשה. כל עסק אינטרנטי בתחום שלנו ימצא עצמו ביום מן הימים נכלם מול לקוח, בבעיה שהוא לא יודע לפתור. המנוסים מתכוננים ליום הזה מראש ולא סומכים על מחסן הידע הקיים שצברו".

*טיפ למתחיל: "הסיכון הכי גדול הוא לנוח"

"עסקי אינטרנט מורכבים הרבה יותר מעסקים רגילים, כיוון שהדברים במרחב שלנו זזים כל הזמן. בזמן שאתה משוכנע בתובנות המקצועיות שלך, הפתעה חדשה נבנית בסיבוב. לכן, הסיכון הכי גדול הוא לנוח, לעצור ולהתענג על הישגי העבר וההווה (זו גם הסיבה שהחלטתי לנטוש את המנכ"לות. הבנתי שאם אתעסק בניהול אמצא את עצמי משתרך מאחורי אחרים, ואת זה אני לא מרשה לעצמי).

"טיפ נוסף הוא להיזהר מהמלכודת של 'אעשה זאת לבד'. פעילות אינטרנטית, במיוחד ב-SEO, מורכבת מהרבה מאוד תחומי מומחיות קטנים שיחד מייצרים סינרגיה. כשאתה מסתמך על צוות ולא על המוח שלך לבדו, אתה ממקסם את הסיכוי לפתרון בעיות חריגות שאף אחד עוד לא הצליח לפתור, והרי כאן ממש מונחת ה'שפיציות'".

אייקון מס' 3: רן ארוסי - מומחה לשיווק באינטרנט והבעלים של "קליקים"

רן ארוסי / צלם: עינת לברון
 רן ארוסי / צלם: עינת לברון

"רוב ההימורים גורמים להפסדים כואבים"

*מי האיש:

ארוסי בן 36, נשוי פלוס שניים, אוטודידקט, ללא תעודת בגרות, היום יועץ ומומחה בינלאומי לשיווק באינטרנט והבעלים של "קליקים". הפך לאייקון אינטרנט בשל היותו מנטור: ארוסי פתח מכללה שהכשירה כ-3,500 תלמידים וציידה אותם בכלים למוניטיזציה (עשיית כסף) באינטרנט. מחזיק ברשימת דיוור של 75 אלף אנשי שיווק אינטרנט ברחבי העולם, ומהווה מוקד עלייה לרגל לצורכי התייעצויות מקצועיות.

*האירוע המכונן:

ארוסי: "פעילות ה-PPC Bully של החברה שלנו הכניסה מיליון דולר כבר ביום הראשון של ההשקה, ובשבוע שלאחריו 2 מיליון דולר. זה קרה ממש לפני שנה, ביוני 2009. מדובר במערכת שעוזרת למשווקי אינטרנט ללמוד על התחרות שלהם מול משווקים אחרים כמותם, כדי לקבל החלטות מושכלות לפני השקת קמפיין חדש. עשינו שם עבודת הכנה שיווקית מוקפדת וההצלחה המסחררת הזו העניקה לנו מיתוג וחשיפה עולמיים".

*סוד ההצלחה שלי:

"במילה אחת - אומץ. בתחום שלנו הנפילות והמצבים המייאשים הם לחם חוק. אתה מהמר על 'מילות מפתח' בקמפיין אינטרנטי, ומרביתן יגרמו לך להפסד כספי מכאיב. אבל המנוסים בתחום שלנו רואים את ההפסדים הללו כ'השקעה' בסטטיסטיקות ובאיסוף נתונים כדי לגזור מתוכם מסקנה. הם יודעים שהיהלום מונח באותן סטטיסטיקות ושדי בשינוי זעיר אחד הנגזר מהנתונים כדי שהצלחת הקמפיין תנסוק צפונה".

*טיפ למתחיל: "לבנות User-Base גדול ש'אוהב' אותך"

"אין צורך לדחוף. יש לחם לכולם. אף פעם לא הבנתי למה אנשים מתעקשים על עסקים תקועים, על מכירות לא זורמות או נוגסים בנתחי שוק של אחרים, כשהשוק כל-כך גדול ואינסופי. כשאתה נותן ערך באינטרנט, תמיד הגולשים שלך ישמחו לגמול לך בחזרה. למשל, אם אתה מעניק להם תוכן שימושי חינם בנושא שקרוב ללבם, הם מיוזמתם ירצו לתגמל אותך חזרה ולקנות דרכך מוצרים שאתה מפרסם במסגרת התוכן החינמי. הטיפ המרכזי שלי היום הוא לבנות User-Base גדול ש'אוהב' אותך, ואז השיווק כולו ייעשה בחן, באלגנטיות וללא מאמץ".

אייקון מס' 4: איתי פז - מומחה לשיווק שותפים באינטרנט, מייסד כנסי אפיליקון

איתי פז / צלם: עינת לברון
 איתי פז / צלם: עינת לברון

"תוך שנתיים החזקתי 650 אתרי תוכן"

*מי האיש:

פז בן 37, גר בקדימה, נשוי פלוס ארבעה, בעל תואר שני במנהל עסקים, מומחה לשיווק שותפים באינטרנט. את ההכרה הבינלאומית הרוויח ב-2007 עם ייסוד כנסי אפיליקון השנתיים, שהפכו להצלחה גדולה. בעקבותיהם הוא גם מושך לארץ מותגי אינטרנט בינלאומיים כמו ג'ואל קום ואדם גינסברג, שיגיעו באוקטובר כדי להשתתף בסמינר שלו.

*האירוע המכונן:

פז: "נתמזל מזלי ובמהלך עבודתי כאיש מכירות בחברת הי--טק פגשתי באוסטרליה זוג יהודים שסייע לי להקים את האתר הראשון שלי, שהניב תוך חודש 1,000 דולר באמצעי פרסום פשוטים. הצטיינתי בהבאת נפח גולשים, ואחרי שנתיים כבר החזקתי 650 אתרי תוכן אינטרנטיים בקשת רחבה של תחומים (החל מפיננסים, דרך רהיטים וכלה בחלקי חילוף לסירות), שאותם מינפתי למכירות".

*סוד ההצלחה שלי:

"האינטרנט גדוש באנשי שיווק מצליחנים שהתייאשו מוקדם מדי. בנוסף, ה'שפיצים' לא מפסיקים ללמוד כל השנים ומוכנים לשים על נושא רכישת הידע כסף גדול. דווקא היום, אחרי שצברתי כל-כך הרבה ידע וקשה לחדש לי, אני משקיע עשרות אלפי דולרים כדי למצוא את אותו טיפ קטן וסמוי ממומחה אחר בעולם. ממש בניואנסים הדקים הללו של הידע נמדד הבידול שלך".

*טיפ למתחיל: "להשקיע בידע את כל מה שיש לך"

"לפני שבע שנים הנישה העסקית הזו הייתה הרבה פחות צפופה ונתונה לרגולציה. המשמעות היא שהיום אתה חייב להשקיע בידע את כל מה שיש לך, ולבנות את הביזנס לאט וביסודיות. אני לא ממליץ להיכנס לפרויקט אינטרנטי לפני שבדקת שיש לו פוטנציאל של מיליון שקל לשנה. אני גם מציע לשים Stopp-Loss. הכלל שמנחה אותי: אם לאחר 60 יום מיום הקמת הפרויקט הוא לא מניב אפילו שקל אחד, ביום ה-61 נטוש אותו".

אייקון מס' 5: עופר שושני - מומחה להובלת קמפיינים פרסומיים בגוגל

עופר שושני / צלם: עינת לברון
 עופר שושני / צלם: עינת לברון

"לא היה לי זינוק קוונטי, אבל הגרף המשיך לעלות בהתמדה"

*מי האיש:

שושני בן 39, נשוי פלוס אחד, בעל תואר ראשון בפסיכולוגיה ובפילוסופיה. מוכר בחוגים המקצועיים הבינלאומיים כאושיית PPC (מומחה בעל שם להובלת קמפיינים פרסומיים בגוגל), כאשר פירמות מובילות בעולם מעבירות לידיו קמפיינים של שבע ספרות. מעבר לכך, הוא מחזיק ברשת של מאות אתרי אינטרנט שמהווים פלטפורמה לשיווק מוצרים. היום, כשפירמות פונות אליו הוא מציב להם תנאים של בלעדיות והם מסכימים בלי למצמץ.

*האירוע המכונן:

שושני: "פריצת הדרך הייתה תודעתית. כקיבוצניק לשעבר התביישתי להרוויח הרבה כסף. במהלך טיול תרמילאים בקולומביה אמר לי חבר: 'עזבת את הקיבוץ אבל הקיבוץ לא עזב אותך'. מאז הרשתי לעצמי להצליח, וכיוון שאהבתי לטייל בעולם, במשך חודשים ארוכים חיפשתי עבודה שניתן לעשותה מהדרך. ב-2006 זיהיתי קבוצת מוצרי תוכנה, וקיבלתי החלטה להיות המוביל שלהם בקמפייני PPC. זינוק קוונטי בתוצאות לא היה שם, אבל הגרף עלה בהתמדה ב-20%".

*סוד ההצלחה שלי:

"לקיחת אחריות. האמיצים לוקחים אחריות, מעזים לסכן בגדול ולא מאשימים את כל העולם ואשתו בחוסר ההצלחה שלהם (המוצר גרוע, הלקוחות לא משהו, גוגל מתעתע). מיליוני אנשים מתפרנסים מ-PPC כעבודה שנייה, אבל מעט מאוד מהם שמים שם את כל מה שיש להם. עוד משהו, המנוסים יודעים לשים Stopp-Loss ממש מוקדם. הם יודעים לערוך ניתוח אסטרטגי מדויק של המציאות, לא להתאהב בקמפיין שהגו ולעצור אותו בזמן".

*טיפ למתחיל: "אל תזרוק את העבודה שלך כשכיר"

"עד שלא תתפרנס באופן שחורג הרבה מעבר לציפיות שלך, אל תזרוק את העבודה שלך כשכיר. כיוון שמאוד ייתכן שנפלת על טרנד רגעי. אם החלטת שזה מה שאתה רוצה לעשות, ראה עצמך כאילו אתה הולך להחזיק בביזנס למשך חמש שנים לפחות.

"זוהי עצה שקיבלתי מאחי, והיא זו שעוזרת לפגוש את הייאוש בדרך (ואצלנו הייאוש מקבל פנים מדידות מאוד בגלל ההיזון החוזר המהיר באינטרנט) בסבלנות. בחירת מוצרים מתאימים לשיווק ב-PPC קריטית, אך עקומת הלמידה איטית מאוד. קרי, לוקח שנים לבנות אינטואיציה לבחירת מוצר כדי לדעת האם הוא יצליח לך על ההתחלה או יגרום לך יותר נזק".