לידיעת המסמסים הסדרתיים: איך מוזילים את עלויות ה-SMS?

החל מבנק הודעות ועד שימוש ב-icq או באתרים של חברות הסלולר - שפע של דרכים יכולות להוזיל את עלויות שליחת ה-SMS, המנפחות את חשבונות הסלולר שלנו מבלי שנרגיש

נהוג לחשוב כי זול יותר לשלוח הודעת SMS על פני חיוג. אלא שההנחה הזו לא בהכרח נכונה - במיוחד אם לא כללתם בתוכנית החיובים שלכם מסגרת של בנק הודעות או אם אינכם משתייכים לתוכנית תעריפים של מוסדות וארגונים.

התעריף הרגיל להודעת SMS באורנג', פלאפון ובסלקום הוא 57 אגורות (קשה לומר שיש תחרות). תעריף מירס עומד על 39 אגורות. למחיר זה יש להוסיף דמי קישוריות להודעה הנשלחת מחוץ לרשת: 2-4 אגורות.

המחירים האלה כנראה לא מפריעים לישראלים, ששולחים מדי יום 5 מיליון מסרונים באמצעות כל אחת מהמפעילות - כך עולה מנתוני חברת פלאפון. בערבי חג ומועדים, הכמות הזו משלשת את עצמה.

שנייה לפני שמסמסים, "גלובס" עושה סדר במספרים: אם אתם שולחים אפילו רק 5 הודעות ביום, אתם משלמים כ-85 שקל בחודש רק על מסרונים. לכן שימו לב, אחרי שמיציתם את הודעות החינם שמאפשרת הספקית שלכם דרך אתר האינטרנט שלה - תוכלו להמשיך עם הודעות החינם דרך Gmail או icq.

למסמסים הקבועים שלא נמצאים בקרבת מחשב, לרוב ישתלם לרכוש בנק הודעות שיוזיל משמעותית את התעריף.

שווה לרכוש חבילות הודעות

במסגרת בנק דקות מחיר ההודעה עשוי לצנוח מתחת ל-20 אגורות (ככל שהבנק מכיל יותר הודעות), אלא שיש לזכור כי בהתאם למתכונת של מחיר קבוע לחבילה - גם אם לא ניצלתם את כולה, עדיין תשלמו את המחיר במלואו.

המחיר לכל הודעה מעבר לבנק הוא בהתאם לתעריף הרגיל. מסמסים כבדים שלא מסתפקים בבנקי הדקות הגדולים (1,000 הודעות) יכולים לרכוש שתי חבילות, למשל בסלקום. סלקום מציעה גם חבילות המותאמות אישית שמחירן זול ביחס לחבילות המדף.

חבילות נוספות שמציעות הספקיות הסלולריות כוללות שילוב של דקות שיחה ובנק הודעות. לדוגמה, אורנג' מציעה חבילה של 400 דקות שיחה, 200 SMS, חבילת גלישה ומכשיר ב-200 שקל לחודש.

במסגרת בנקי ההודעות של המפעילות, תעריפי מירס לרוב יהיו הזולים. מבין 3 המפעילות הגדולות, תעריפי ההודעות של בנקי הדקות באורנג' הם לרוב הנמוכים יותר. פלאפון מציעה בנק דקות אחד בלבד הכולל 100 הודעות, לפיו התעריף לכל הודעה הוא הגבוה בהשוואה למתחרות - 40 אגורות.

בכל מקרה, תעריפי ההודעות נמוכים משמעותית במסגרת חבילת תעריפים למוסדות ולארגונים או לפי השתייכות לקבוצת אוכלוסיה (סטודנטים למשל) - לעיתים תעריף ההסדר זול מהמחיר לכל הודעה לפי בנק דקות (למשל לעובדי אל-על התעריף להודעה הוא 12 אגורות באורנג'), ובמקרים אחרים התעריף המוזל ניתן במסגרת בנק דקות: לדוגמה בתוכנית 1,000 הודעות לסטודנטים בסלקום המחיר לכל הודעה הוא 9.5 אגורות.

הבדיחה היומית ב-SMS עלולה לעלות עשרות שקלים בחודש

מסרונים העשויים להתגלות כבעייתיים כוללים תכנים יומיומיים בתשלום קבוע (כ-30 שקל לחודש): למשל שירותי אסטרולוגיה, מזג-אוויר או בדיחות.

ההרשמה לשירותים אלה נעשית באופן יזום, לרוב באמצעות פרסומים באינטרנט, ומכיוון שהיא נעשית באופן ספרטני היא נגישה גם לגולשים הצעירים.

את החיובים לטובת ספקיות השירותים הללו (יוניסל, טלטל וכדומה) תגלו רק בחשבון החודשי שלכם מול ספקיות הסלולר, שלהן הסכמי העברת החיובים לחברות אלה.

עוד חשוב להזכיר את חוק הספאם, האוסר על משלוח דברי פרסום ללא אישור מהנמען. הודעות טקסט הן בבחינת כלי שיווקי יעיל לפרסומים ישירים, המשיגים את הפרטים בין היתר באמצעות חתימה של לקוחות על טפסים במעמד קנייה או בהצטרפות למועדוני לקוחות. צרכן שאינו מעוניין בפרסומים מעין אלה צריך להיות ערני בעת מסירת פרטיו.

חברות שמפרות את החוק חשופות לסנקציות מרתיעות: 1,000 שקל פיצוי לצרכן ללא הוכחת נזק ועד 200 אלף שקל קנס לבית העסק.

גם בית המשפט נדרש לדון בעניין: לאחרונה הוגשו שתי בקשות לתביעות ייצוגיות נגד HOT ודפי זהב בגין שליחת הודעות טקסט ללא הסכמת הנמענים. בקשה לייצוגית נגד סלקום ואופטיקה הלפרין באותו עניין הסתיימה בפשרה, לפיה האחרונה תתרום סכום של 600 אלף שקל.

לשלוח חינם מאתרי המפעילות

רובנו מבלים שעות ארוכות ביום מול המחשב. לאלה מומלץ להיכנס לאתר של חברת הסלולר שלהם, כי גם משם ניתן לשלוח מספר מסוים של מסרונים ללא תשלום.

כאן יש הבדל בין החברות - חלקן מאפשרות משלוח חינם לכל הרשתות, אחרות מגבילות להודעות בתוך הרשת עצמה.

לצד החיסכון הכספי, נדגיש את הנוחות שבהקלדת הודעות על מקלדת ומול מסך גדול, בניגוד לשימוש הפחות נוח בסלולרי.

גם דרך אתרי אינטרנט

לא מעט אתרי אינטרנט פרטיים מציעים שירות SMS חינם או מוזלים (ללקוחות פרטיים או עסקיים), בחלקם נדרשת הורדת תוכנה, חלקם מאפשרים שליחת הודעות בתמורה להסכמה לקבלת הודעות פרסומיות לסלולרי שלכם, אחרים מציעים שליחת sms במחירים מוזלים או תחת רכישת בנק הודעות קבוע.

לדוגמה: go.2net.co.il, www.textme.eu.pn (לאורנג' ולפלאפון).

יצוין כי מרבית התוכנות אינן מאפשרות שליחת הודעות לניידים בחו"ל ולמספרים מקוצרים (תרומות, תוכניות ריאליטי וכדומה).

22
 22

מ"כוכב נולד" ועד פתק בכותל: כמה עולה לנו ללחוץ על SEND?

כשאתם מפרגנים למועמד המועדף עליכם ב"כוכב נולד", התעריף יקר יותר מהודעה רגילה ואינו נכלל במסגרת חבילת הודעות: עבור כל הודעה שמעודדים אתכם "להצביע ולהשפיע" תחויבו בשקל אחד, ומכיוון שניתן לשלוח עד 10 הודעות מכל מכשיר, כדאי לחשב את מחיר הפרגון.

גם חובבי "הישרדות" מקבלים תמריץ להשאיר את המועמד המועדף עליהם בתוכנית הגמר ולהוציא מכיסם שקל לכל הודעה תומכת (בחברת הסלולר ובערוץ 10).

עם זאת, היכולת לקבל מידע מיידי באמצעות מסרון מנוצלת ביעילות ברבדים שונים: החל בחברות אשראי המתריעות על שימושים בסכומים גבוהים, דרך דואר ישראל המאפשר עדכון על סטטוס של חבילות ודואר רשום, ועד תשלום על חנייה.

בחניונים רבים אפשר להזין את מיקום המכונית ולקבל הנחיות במציאתה. אפילו בבתי-עלמין, כמו בית-העלמין ירקון, ניתן לאתר את מיקומו של הנפטר המבוקש.

שירותים אחרים, רובם כרוכים בתשלום (של 0.5-5 שקלים), מספקים מידע או שירות בתחומים שונים:

- שמע ישראל: פתק בכותל מכל מקום בעולם

אם הנסיעה לירושלים אינה מתאפשרת, תוכלו לשלוח את בקשתכם ב-SMS למספר 1818, וזו תועבר לכותל עד 24 שעות ממועד שליחתה.

* כמה זה עולה? 5.50 שקלים.

- זאפ: השוואת מחירים

אתר השוואת המחירים מציע את שירותי השוואת המחירים באמצעות SMS לטובת אלה הזקוקים למחיר מיידי ואינם נגישים לאינטרנט. לאחר שליחת הדגם המבוקש למספר 2070 יתקבל מענה עם טווח המחירים, שם החנות הזולה ביותר ולינק לעמוד המוצר.

* כמה זה עולה? שקל אחד.

- החברה להגנת הטבע: מסלול ומזג-אוויר

החברה מציעה לטיילים מידע על מסלול ספציפי ובו מזג-אוויר, הודעות והנחיות בטיחות. שולחים את שם המסלול ל-4282 ומקבלים במסרון חוזר את המידע המתעדכן און ליין.

* כמה זה עולה? שקל אחד.

- yes: מקליטים מרחוק

חברת הלוויין מאפשרת למחזיקי ממיר yesMax לבצע הקלטת תוכניות עם שליחת הודעה ובה שם התכנית למספר 2080.

* כמה זה עולה? ללא תשלום.

- בזק 144

כדי לקבל מספרי טלפון של בתי עסק ואנשים פרטיים שולחים את הפרטים למספר 144 ומקבלים את המספר הנדרש.

* כמה זה עולה? 1.5 שקלים.

- דפי זהב

שירות איתור בתי עסק (ספציפי או לפי קטגוריה) עם מסרון למספר 2580.

* כמה זה עולה? שקל אחד.

- לאומי: משיכת מזומנים

הרעיון: שיגור מזומנים בשלט רחוק לצד ג', כשבעל החשבון מבצע את פעולת ההעברה דרך אתר לאומי. בסיום הפעולה מקבל המזומנים יקבל קוד ב-SMS באמצעותו, ועם הקלדת מספר תעודת זהות ותאריך לידה יוכל למשוך הכסף בכספומטים של הבנק.