תעשייה תחת חקירה: חברות הטכנולוגיה תחת מעקב של החוק

בעיות פרטיות, הגבלים עסקיים והפרת פטנטים: בחודשים האחרונים נראה כי ענקיות הטכנולוגיה מייצרות יותר תיקים משפטיים מאשר גאדג'טים ■ הצרכנים מקווים לישועה, ועורכי הדין של גוגל ואפל עושים שעות נוספות

בשנות ה-80 היתה זו IBM ובשנות ה-90 החליפה אותה מיקרוסופט, אך נראה כי בעשור החדש קשה להצביע רק על חברת טכנולוגיה אחת שנמצאת תחת עיניהן הבוחנות של רשויות החוק ברחבי העולם.

גוגל, אפל, פייסבוק וגם אותו מונופול מיקרוסופטי של הניינטיז הפכו בחודשים האחרונים לסדין אדום מול עיניהם של אנשי משרד המשפטים האמריקני ורשויות נוספות, שעוסקות בהגבלים עסקיים, בתקשורת ובשאר נושאי חקיקה ורגולציה.

צמיחתן של חברות כמו גוגל ואפל מעבר לתחום העיסוק הבסיסי שלהן גילתה עולם חבוי של עבירות לכאורה על החוק, כמו גם חוסר מודעות לפרטיות המשתמשים. גם התחרות העזה בשוק יצרניות הסלולר הפכה את מגרש המשחקים אלים יותר, כשכל חברה שמרגישה מעט מאוימת תובעת את המתחרה הישירה שלה.

מי שעוקב אחר השכלולים האחרונים מבית סטיב ג'ובס או יריבו ממיקרוסופט, סטיב באלמר, נאלץ בתקופה האחרונה לערוך היכרות קצרה עם מושגים משפטיים, ופחות עם ביטויים שקשורים לעולם התוכן הטכנולוגי שאליו התרגל משתי החברות הללו. אך לא רק הצרכנים מצאו עצמם נבוכים בסבך המשפטי אלא גם העובדים, שזכויותיהם נדרסו לא אחת על-ידי ענקיות הטכנולוגיה.

כדי לא ללכת לאיבוד בשלל התיקים המשפטיים שהנחיתו עלינו החברות בחודשים האחרונים, כדאי לעשות קצת סדר משפטי בכמה מהפרשיות המרכזיות בענף.

פטנטים

אפל נגד נוקיה ולהיפך

מאז יציאת ה-iPhone הראשון ב-2007, מנסה נוקיה הפינית להדביק את הפער שפתחה עליה אפל, אבל ללא הצלחה. בחודשים האחרונים הגיעה היריבות בין השתיים לשיא, כשהאחת תובעת את השנייה על הפרת פטנטים ולהיפך.

"אנחנו יכולים לשבת בצד ולהסתכל איך המתחרים שלנו גונבים לנו המצאות רשומות כפטנטים, או שאנחנו יכולים לעשות משהו לגבי זה", אמר ג'ובס באחרונה, כהסבר לסאגת התביעות ההדדיות. "אנחנו חושבים שתחרות זה דבר בריא, אבל המתחרים צריכים ליצור טכנולוגיה מקורית משלהם ולא לגנוב מאחרים", הוסיף ג'ובס. מנגד אמר סגן נשיא בכיר בנוקיה, אילקה ראנסטו, כי "אפל מנסה לרכוב בחינם על גב החדשנות של נוקיה".

אחרי שנוקיה היתה הראשונה לתבוע, ואפל השיבה בתביעה נגדית, הגיעה בינואר השנה התביעה השלישית בסדרה. נוקיה דרשה בתביעה הזו כי מכשירי אפל, כולל ה-iPhone, יהיו אסורים למכירה בארה"ב.

כרגע, הכדור עובר לרשות האמריקנית לסחר בינלאומי (ITC), שאמורה להכריע בנושא. על-פי הערכות אנליסטים, אם נוקיה תזכה בתביעות, אפל עשויה לשלם לה כמיליארד דולר.

אפל נגד HTC ולהיפך

אפל נלחמת חזק על הפטנטים שלה ומלבד הסאגה עם נוקיה, תביעות הדדיות על הפרת פטנטים נרשמו בחודשים האחרונים גם עם חברת HTC, יצרנית מכשירי סלולר המבוססים על מערכת ההפעלה של גוגל, אנדרואיד.

אפל תבעה במארס השנה את HTC על הפרת 20 פטנטים שלה, ובאחרונה השיבה HTC מלחמה כשטענה להפרת 5 פטנטים, וביקשה לאסור את שיווק מכשירי ה-iPod, ה-iPhone וה-iPad של אפל בארה"ב.

היו מי שציינו כי התביעה של אפל נגד HTC היא חלק מהמלחמה שלה דווקא נגד גוגל, שמערכת ההפעלה שלה נתנה ליצרנית האסייתית דחיפה רצינית בתקופה האחרונה. "אנחנו לא צד בתביעה הזאת", מיהרו להגיב בגוגל, והוסיפו כי "עם זאת, אנחנו עומדים מאחורי אנדוראיד ונסייע לשותפים שלנו במידת הצורך".

תנאי עבודה

עובדי פוקסקון קורסים תחת העומס

מפעל פוקסקון עלה לכותרות בחודשים האחרונים בעקבות העומס הרב שהסכמי ייצור עם חברות כמו סוני, אפל, נינטנדו ו-HP גרמו לעובדים. מתחילת השנה התאבדו 11 מעובדי המפעל הסיני של חברת פוקסקון - לא בגלל שנכשלו בייצור האנטנה ב-iPhone 4 החדש, אלא בגלל עומס יתר, עם 30 שעות עבודה רצופות ומשכורות רעב.

פעילי זכויות האדם כבר קלטו את הבעייתיות הרבה במפעלי פוקסקון והפגינו נגדה, כשהם נושאים שלטים המציגים תפוח נוטף דם. ג'ובס מאפל אמנם הכחיש כי פוקסקון היא סדנת יזע, אבל קשה להסתכל אחרת על מפעלי הענק של החברה הזאת, שעושים הכול כדי שהעובדים יישארו בתחומי המפעל עם שירותי מזון, בנקאות וכדומה.

פוקסקון אמנם החליטה באחרונה להעלות את שכרם בכמה עשרות אחוזים, אך עדיין, כשהתנאים לא מספיק טובים, פלא שחלק מהעובדים לא מצליחים לסיים את המשמרת?

איסור גיוס עובדים הדדי

מגזר הטכנולוגיה סובל מתחרות קשה על עובדים מוכשרים. ב-2005, למשל, הגיעו מיקרוסופט וגוגל לבית המשפט לאחר שהאחרונה גייסה לשורותיה בכיר במיקרוסופט על מנת להניע את מרכז הפיתוח שלה בסין. גם אפל נגררה לבית המשפט, לאחר ש-IBM תבעה אותה בגין מעבר של בכיר לאפל.

בחודשים האחרונים בודק משרד המשפטים האמריקני חשד, שלפיו מספר חברות, בהן אפל, גוגל ויאהו, קשרו קשר בדבר איסור על גיוס עובדים הדדי. על-פי החקירה, כ-12 חברות טכנולוגיה הגיעו להסכם, שבמסגרתו הן לא מגייסות לשורותיהן עובדים מהיריבות שלהן. בכך מבטיחות החברות למחלקת משאבי אנוש שלהן יותר שקט ופחות ריצות לבתי משפט.

מי שנפגע מכל ההסכמים הללו הם העובדים, שלא יכולים לקדם את עצמם מחוץ לחברה וגם לא ממש בתוך החברה, כי הרי הם נותרים כמעט ללא אפשרות איום בעזיבה לחברה מתחרה, לאור ההסכם.

פרטיות ברשת

גוגל לא ממפה רק רחובות

אם חשבתם שלגוגל היו חיים קשים בתחום ההגבלים העסקיים, תראו מה מחכה לה בנושא הפרטיות ברשת. אחת הפשלות הגדולות בתולדות ההיסטוריה הלא-ארוכה של ענקית החיפוש נחשפה בחודש שעבר, עת הצהירה החברה כי אספה "בטעות" מידע מרשתות אלחוטיות לא מאובטחות בעולם במסגרת פרויקט מיפוי ויזואלי של רחובות - Google Street View.

גוגל אמנם ניסתה לגלגל את האחריות לאחד ממהנדסי החברה, שהכניס קוד לרכבי ה-Street View, ואלה אספו כאמור את המידע, אך נראה כי היא בדרך לעונש רציני.

בארה"ב כבר הודיעו התובעים הכלליים של 30 מדינות כי הם מתכוונים לאחד כוחות כדי לבחון את "החדירה המטרידה של גוגל לפרטיות הציבור", כדברי התובע של מדינת קונטיקט, ולראות אם גוגל אכן עברה על החוק כשאספה את הנתונים הללו.

ארה"ב מצטרפת לחקירות מסביב לעולם נגד גוגל, ומדינות כאוסטרליה, ניו-זילנד, גרמניה, קנדה, ספרד ואיטליה עומדות בתור כדי לקבל לידיהן את הנתונים שגוגל אספה על תושביהן.

מממצאים ראשוניים של בדיקת הסוכנות הצרפתית להגנה על מידע, CNIL, עולה כי המידע שנאסף כולל, בין היתר, כתובות דואר אלקטרוני ומספרי חשבונות בנק.

גוגל עושה באזז שלילי

גם ההשקה השנה של התוסף החברתי ל-Gmail, היישום "Google Buzz", לא עברה בקלות לענקית החיפוש. גוגל פעלה בלחץ ושחררה מעין תשובה מוזרה לפופולריות של רשת פייסבוק, אך לא הביאה בחשבון את ההשלכות. השירות, שכאמור התווסף ל-Gmail, צירף באופן אוטומטי לרשימת העוקבים של המשתמש את כל האנשים שאיתם התכתב לאחרונה.

ארגונים השומרים על זכויות הפרט קראו ל-FTC ולמשרד המשפטים האמריקני לפתוח בחקירה נגד גוגל בשל השירות שהניב בינתיים בעיקר באזז שלילי. גם בישראל הוגשה בפברואר תביעה ב-5 מיליארד שקל ובקשה להכרתה כייצוגית נגד גוגל ישראל, בשל פגיעה בפרטיות.

ההגדרות אמנם תוקנו במהרה, אך כרגע לא ברור אילו צעדים יינקטו נגד גוגל בנושא.

בכירי גוגל איטליה בכלא

בה בשעה שגוגל העולמית עדיין נחקרת בשלל פרשיות, בפברואר האחרון שלח בית משפט באיטליה 3 בכירים בסניף המקומי של החברה לכלא בעקבות שידור סרטון וידיאו המציג תקיפה אלימה של נער הלוקה בתסמונת דאון. שלושת הבכירים הואשמו בחדירה לפרטיות, ונדונו לתקופת מאסר של 6 חודשים. התביעה טענה כי גוגל גילתה רשלנות ואוזלת-יד כשהתירה לסרטון להישאר באתר במשך חודשיים.

הגדרות בעייתיות בפייסבוק

מאז שהוקמה, ספגה פייסבוק אינספור ביקורות על מדיניות הפרטיות שלה. ב-6 שנות קיומה שינתה הנהלת פייסבוק מספר פעמים ובאופן אוטומטי את הגדרות הפרטיות ברשת, המאפשרות לאפיין את מידת חשיפת הפרטים האישיים של כל משתמש.

בחודש שעבר גברו הביקורות נגד התנהלותה של פייסבוק ואף הוגשו תלונות לרשויות, בהן FTC, שהיו"ר שלה הודה לאחרונה כי הם "עוקבים מאוד מקרוב אחר המאמצים של הרשת החברתית לשמור על פרטיות גולשיה".

פייסבוק אמנם הפכה את הגדרות הפרטיות שלה למעט יותר פשוטות, אבל עדיין ייתכן כי ה-FTC, אם לא ארגונים אירופיים אחרים, יחקרו את התנהלות פייסבוק בנושא.

דליפת מידע באפל

גם מקומה של אפל לא נעדר מפרק הפרטיות. בימים האחרונים הודיע ה-FBI כי החל לחקור פרשה, שבמסגרתה הודלף מידע אישי על 114 אלף משתמשי האייפד של אפל בארה"ב.

המידע, שהודלף דרך רשת התקשורת של חברת AT&T המשווקת הבלעדית של אפל, חשף כתובות דואר אלקטרוני, כולל של מפורסמים כמו ראש סגל הבית הלבן, רם עמנואל.

ואם זה לא מספיק, לקוחות שניסו לבצע הזמנה מוקדמת ל-iPhone 4 דרך AT&T נתקלו בסדרת תקלות טכניות, שאחת המהותיות שבהן היתה דליפת מידע ופרטי חשבון של מנויים אחרים, שניסו אף הם לרכוש את הדגם הרביעי של ה-iPhone. כרגע לא ברור אם ה-FBI יחקור גם את הדליפה הזו, אך מיותר לציין שהיא לא תעבור בשקט.

הגבלים עסקיים

אישור רכישת AdMob על-ידי גוגל

בנובמבר 2009, אחרי מרדף ראש בראש מול אפל, הצליחה גוגל לשים את ידיה התמנוניות על חברת הפרסום לסלולר AdMob תמורת 750 מיליון דולר. העסקה הגדולה יחסית, גם במונחים של גוגל, היתה אמורה לתת מינוף רציני לעסקי הפרסום של ענקית החיפוש וכניסה ישירה למכרה הזהב של מכשירי הסלולר.

רשות ה-FTC (ועדת הסחר הפדרלית בארה"ב), ששמה עוד יוזכר כאן שוב-ושוב בהמשך, לא ממש קרנה מאושר מהרכישה של גוגל ולקחה קצת זמן לחשוב על השפעת העסקה על שוק הפרסום הסלולרי וכוחה הגובר של גוגל. בחודש שעבר היא אישרה סוף-סוף את העסקה, בעיקר עקב כניסתה של המתחרה בתחום הסלולר, אפל, לשוק הפרסום הנייד.

"יש לנו סיבה להאמין שאפל תהפוך במהרה למתחרה רציני בשוק הפרסום לסלולר", הצהירו רק בחודש שעבר ב-FTC, "ויש לה את היכולות להציע מודעות מפולחות שמבוססות על מידע שנאסף ממשתמשי ה-iPhone של אפל".

מבחינת גוגל, העסקה שלה אושרה - אבל נראה כי הבעיות רק התחילו.

הגבלות הפרסום של אפל

אישור העסקה של גוגל הגיע לאחר כניסת אפל לתחום עם השלמת רכישת חברת Quattro, המתמחה גם היא בשוק הפרסום לסלולר, ב-275 מיליון דולר והשקת פלטפורמת הפרסום iAd לפני מספר חודשים. למרות ההצהרות המוקדמות של ה-FTC, גם כניסתה של אפל לשוק, שצפוי לגלגל השנה 500 מיליון דולר בארה"ב, נמצאת כרגע תחת חקירה.

הפעם ה-FTC, יחד עם משרד המשפטים האמריקני, בודקת חשד כי שינויים שערכה אפל בהסכמים הנוגעים לפרסום באפליקציות ה-iPhone וה-iPad שלה יפגעו באפשרויות הפרסום של גוגל ומיקרוסופט.

אפל הכניסה סעיף בהסכם, המגביל שיתוף מידע קריטי עם סוכנויות פרסום חיצוניות, שהן תחת בעלות של חברות העוסקות בתחום הסלולר.

במקרה כזה, לא רק שגוגל מחזיקה ב-AdMob, היא גם מפתחת את מערכת ההפעלה הסלולרית אנדרואיד ועומדת מאחורי הטלפון החכם נקסוס 1.

המונופול המוזיקלי של אפל

במקביל לענייני הפרסום הסלולרי, משרד המשפטים האמריקני החל לחקור לפני חודש את שיטות הפצת המוזיקה של אפל דרך החנות המקוונת שלה, iTunes. זאת, בשל חשד שהחברה מנצלת את מעמדה הדומיננטי בשוק המוזיקה האמריקני כדי לפגוע במתחרותיה.

על-פי החשד, אמזון ניהלה משא-ומתן עם חברות מוזיקה על האפשרות להפצה בלעדית של שירים באתר שלה, יממה לפני שאלה יהפכו זמינים בשאר האתרים ברשת. זאת, בתמורה לקידום השירים באמצעות מבצעים יומיים באמזון.

כשנודע לאפל על המשא-ומתן, פנתה לחברות המוזיקה הללו ודרשה מהן שלא ישתפו פעולה עם היוזמה של אמזון. לפי הדיווח, אפל איימה על חברות המוזיקה כי אם יעשו כן, היא לא תשקיע בשיווק השירים שלהן בחנות iTunes שלה.

כדי להכניס דברים לפרופורציות, יש לציין כי אפל היא מפיצת המוזיקה המקוונות המובילה בארה"ב וגם קמעונאית המוזיקה הגדולה בכלל. לפי נתוני חברת NPD, נתח השוק של אפל במוזיקה מקוונת הוא 69%, בה בעת שאמזון שנייה עם 8% בלבד.

אפל דוחקת את פלאש

אם לא די בחקירות של אפל בנושא ההגבלים העסקיים, רשויות החוק בארה"ב בוחנות גם את האיסור שהטילה החברה, בניהולו של סטיב ג'ובס, על מפתחי האפליקציות למכשיריה להשתמש בכלים של חברת אדובי, המפתחת את פלטפורמת הווידיאו הפופולארית, פלאש.

חקירה זו עשויה להצטרף לחקירה שמנהלת ה-FTC בנוגע לסוגיות הפרסום בסלולר, תחת הגדרת מדיניות אפל בתחום.