פרקליט המדינה לדור: גובש קוד אתי לעבודת הפרקליטות

הקוד יכלול את כללי המותר והאסור בעבודה של התובעים בפרקליטות ■ וינשטיין: ההחלטה אם תהיה חקירה בעקבות דו"ח מבקר המדינה על האזנות הסתר בפרשת רמון תתקבל במשרד היועמ"ש

פרקליט המדינה, משה לדור, מגבש "קוד אתי" לעבודת הפרקליטים, שיכלול את כללי המותר והאסור של כל היבטי עבודתם של התובעים בשורות הפרקליטות - כך אמר אתמול (ד') לדור בשיחה עם כתבי משפט בירושלים.

לדבריו, טיוטת הקוד האתי שגובשה במשך קרוב לשנה בשיתוף המרכז לאתיקה בירושלים נמצאת בשלב מתקדם, ואמורה לעלות לדיון בשבוע הבא עם כל פרקליטי המחוז ומנהלי המחלקות בפרקליטות.

עם זאת, על רקע הביקורת המוטחת בימים אלה בפרקליטות בשורת נושאים - האחרון בהם הוא דו"ח מבקר המדינה בנושא האזנות הסתר בתיק חיים רמון - מדגיש פרקליט המדינה כי "הקוד האתי צריך לשרת מטרה ראויה, ולא לשמש כלי ניגוח נגד הפרקליטות. אם אתה לא נזהר בביקורת, אתה מייצר בהמשך הדרך מציאות שבה התביעה מאבדת את עצמאותה. אתה לא רוצה להגיע למצב שמשמיט את הקרקע מתחת לאחד המנגנונים החשובים, כדי לשמור על המדינה מפני כל מיני סיכונים".

יצוין כי היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין דחה היום (ה') את דרישתו של רמון להעביר לגורם חיצוני את ההחלטה באשר לדרישתו לפתוח בחקירה פלילית נגד גורמי המשטרה והפרקליטות, שספגו ביקורת מצד המבקר. ההחלטה תתקבל על-ידי אחד המשנים ליועץ, ככל הנראה מייק בלס או רחל גוטליב.

ביקורת בונה

בהתייחס, בין היתר, למאבק נגד הפרקליטות שמנהלים אנשי ציבור המואשמים בפלילים, אומר לדור: "עלולה להיווצר בהמשך הדרך מציאות שבה בתיקים הכבדים, הרגישים, המורכבים, שבהם הפרקליטות מופיעה מול אנשים עם כוח ושררה, הם לוקחים את הקוד ומגישים תלונה נגד הפרקליט. למחרת הוא צריך להופיע בתיק הרגיש, להיות במיטבו, והם מסיטים את תשומת-לבו, והוא הופך להיות הנאשם מבחינה ציבורית. אנחנו נילחם על כך שהביקורת לא תהיה הרסנית אלא ביקורת בונה, גם אם הפרקליט מעד, אחרת נהפוך את התביעה לרופסת".

תהליך גיבוש הקוד האתי נעשה בשיתוף עם שר המשפטים, יעקב נאמן, ועם היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין.

לדברי לדור, הקוד יסדיר את היחסים בין הפרקליטות לבין קורבנות עבירה, היחסים עם הציבור, עם התקשורת ועוד.

הקוד האתי ייאכף על-ידי גוף ביקורת פנימי של הפרקליטות, המוקם בימים אלה, ויכלול נציג בכל אחד מהמחוזות והמחלקות, שיהיה פרקליט שיוסמך לעניין זה.

במטה פרקליטות המדינה יוקם גוף שיעסוק לדברי לדור "בהתוויית דרך קדימה וביקורת ובקרה בתלונות שהוגשו". לדבריו, גוף הביקורת יכלול גם נציגים חיצוניים שאינם אנשי הפרקליטות. "זה לא יהיה רק פרקליט שבודק פרקליט", הבהיר.

טעות מינורית

בד-בבד יצא לדור להגנתן של הפרקליטות שספגו ביקורת ממבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס בדו"ח הביקורת בעניין האזנות הסתר בפרשת רמון - פרקליטת המחוז, רות דוד, והתובעת בתיק רמון, אריאלה סגל-אנטלר.

לדבריו, שתי הפרקליטות לא הפרו שום נוהל של הפרקליטות, והרשלנות שלהן מתמקדת ב"אי-הגדלת ראש" ואי-גילוי "סקרנות וחשדנות" למול הצהרת המשטרה בפניהן כי בהאזנות הסתר לא התגלו שיחות רלוונטיות או נוגעות לפרשה.

"היתה תקלה מעצם העובדה שהחומר הזה לא הגיע לפרקליטות ומאוחר יותר להגנה במשפט רמון", אומר לדור. לדבריו, הפרקליטות הציגה את עמדתה באשר למהות התקלה בפני המבקר, ואולם הוא לא קיבל עמדה זו.

"המבקר אומר שלפי הנוהל של פרקליט המדינה, רות דוד היתה חייבת לדרוש לקבל ולעיין בדפי ההפקה שעל פיהם ביצעו את האזנות הסתר. אני אומר לכם: אני מכיר את הנוהל. בנוהל לא מוזכרות המילים דפי הפקה. הנוהל לא עוסק בזה ולא מתכוון לזה, לא במפורש ולא במשתמע. פרקליטת המחוז קיבלה הצהרה בעל-פה ובכתב מקציני המשטרה שישבה איתם שאין שיחות רלוונטיות או נוגעות. והיא הסתמכה על זה".

"לדעתנו", מוסיף לדור, "הטעות של דוד, בעת שקיימה את 'ישיבת החסיונות', היתה מינורית: היא ידעה שהיתה האזנה למתלוננת ה', אומרים לה שאין שיחות רלוונטיות, היא היתה צריכה ללכת מעבר להצהרה הזו, להדליק נורית אדומה, ולומר אני בעניין הזה אגדיל ראש, אנסה לראות אולי בכל זאת יש שיחות רלוונטיות. את זה היא לא עשתה. היא לא הגדילה ראש. לא היתה לה אותה סקרנות וחשדנות שאנחנו מצפים לקבל ממנה. במובן הזה היא שגתה".

ואולם, לדברי לדור, "המבקר לא קיבל את עמדתנו, הוא קרא את הנוהל אחרת מאיתנו. המבקר העצים את טיבה של התקלה. התקלה של הפרקליטות איננה הפרת נוהל. עמדתנו היא שראוי היה לייחס להן רשלנות נמוכה בהרבה מזו שמייחס המבקר".

הקוד האתי

1. יסדיר את היחסים בין הפרקליטות לקורבנות עבירה.

2. יסדיר את היחסים בין הפרקליטות לתקשורת ולציבור.

3. ייאכף על-ידי גוף ביקורת פנימי של הפרקליטות.

4. גוף הביקורת יכלול גם נציגים חיצוניים.