האוצר זז? מתכנן צעדים לטיפול בדמי הניהול המנופחים

המשרד מגבש צעדים שיפחיתו את דמי הניהול בשוק הפנסיוני, ובמיוחד בקופות הגמל ■ ככל הידוע, לא יקבעו מגבלות כמותיות לגבי גובה דמי הניהול ■ בדיקת "גלובס": דמי הניהול זינקו ב-70% בעקבות ועדת בכר

משרד האוצר צפוי לצאת בשבועות הקרובים בצעדים שיפחיתו את דמי הניהול בשוק הפנסיוני, ובמיוחד בקופות הגמל. ל"גלובס" נודע כי באחרונה מגבשים ראשי האוצר - בראשות השר יובל שטייניץ, סגן השר יצחק כהן, והממונה על שוק ההון, ביטוח וחסכון, עודד שריג - תוכנית לטיפול בסוגיית דמי הניהול המאמירים בגמל והגבוהים היסטורית בביטוחי המנהלים, תחת עיקרון קידום התחרותיות בשוק.

במסגרת המאמץ לשפר את התחרותיות בשוק הפנסיוני, הצעדים שעליהם האוצר יכריז יעסקו גם בהקלת הניידות (מעבר בין הגופים), הגברת השקיפות בפני החוסכים ביחס לדמי הניהול ושינוי הכללים בנוגע לשיווק הקופות.

שיפור התחרותיות

ככל הידוע, האוצר אינו מתכוון לקבוע מגבלות כמותיות לגבי גובה דמי הניהול או להפחית את תקרת דמי הניהול הקיימת כיום. באוצר גורסים כי הדרך הנכונה לטפל במחיר העולה של החיסכון הפנסיוני הינה שיפור התחרותיות באמצעות יצירת תנאים טובים יותר בשוק לשחיקת מחירים ביוזמת הגופים המוסדיים עצמם.

לא להמתין למסלקה

הצעדים הללו נובעים מכך שבאוצר מכירים בבעייתיות שנוצרה עקב מגמת ההתייקרות החריפה בדמי הניהול בגמל שנרשמה בשנים האחרונות, לאחר העברת קופות הגמל מהבנקים לחברות הביטוח ובתי ההשקעות.

באוצר תלו עד כה תקוות רבות בכך שהפלטפורמה המשמעותית ביותר להגברת התחרותיות בשוק הפנסיוני, ובמיוחד בשוק הגמל, תגיע מהמסלקה הפנסיונית. הממונה על שוק ההון מקדם את הקמת המסלקה, האמורה להתחיל לפעול (בשלב מקדמי) בתחילת 2011. עם זאת, באוצר מבינים כי יש לתת מענה להתייקרות דמי הניהול בגמל ללא הדיחוי הנלווה להמתנה למסלקה הפנסיונית.

ככל הידוע, האוצר קיים בשבועות האחרונים פגישות בסוגיית דמי הניהול עם השחקנים בשוק הפנסיוני, ונמצא בשלבים מתקדמים של בחינת עמדותיהם והצעותיהם, וגיבוש הצעדים שינקוט.

זינוק של 70%

בנובמבר אשתקד התריע "גלובס" בראשונה על ההתייקרות החדה שחלה בשנים האחרונות בעקבות רפורמת בכר בדמי הניהול בגמל. מבדיקת "גלובס" עלה כי מאז נמכרו קופות הגמל וקרנות ההשתלמות לגופים המוסדיים, בעקבות רפורמת בכר, עלו דמי הניהול ביותר מ-70%.

ב-2006 גבו הבנקים דמי ניהול בשיעור של 0.64%. מאז קפצו דמי הניהול בקופות המנוהלות על ידי הגופים המוסדיים (בתי השקעות וחברות הביטוח) לשיעור של 1.11%. היקף הגבייה הנוספת נאמד ביותר ממיליארד שקל בשנה, ובסך הכול מ-2006 (כולל עד כה ב-2010) הגבייה העודפת בקופות הגמל הינה 3.2 מיליארד שקל.

22
 22