תיקון קוסמטי?

האם תוכנית האוצר לטיפול בדמי הניהול המנופחים היא תיקון קוסמטי או הזרז המיוחל

גם במשרד האוצר מחלחלת סוף-סוף ההבנה כי ההתייקרות בדמי הניהול בקופות הגמל לא יכולה להימשך. שר האוצר יובל שטייניץ, סגנו יצחק כהן ושאר בכירי האוצר כבר מבינים כי המצב הקיים פוגע בחוסכים פגיעה ממשית וארוכת-טווח, וכי יש לעשות מהלך דחוף לתיקון הסטטוס-קוו הבעייתי הקיים בשוק.

מוקדם לשפוט את הצעדים שהאוצר מתכוון לנקוט, ויש להמתין לפרסום הפרטים המלאים. ואולם, לפי שעה נראה כי האוצר מתכוון להמשיך בעיקרון המנחה שהוביל אותו עד כה בטיפול (ליתר דיוק באי-טיפול) בדמי הניהול: הפתרון יבוא מהגדלת התחרותיות בשוק - ואין לקבוע מגבלות חדשות ומחמירות לשיעור דמי הניהול.

תחרות תמיד נשמעת טוב. תחרות מבטיחה התנהלות בריאה של השוק בלא לשפוך את התינוק עם המים (בדיוק מה שהיה קורה אם הצעתו של ח"כ אמנון כהן לקביעת רף מקסימלי של 0.25% מהצבירה - שלא היה מאפשר לשוק להתקיים - היתה מתקבלת). ואולם, ניסיון העבר מראה כי תחרות לא תמיד מספקת פתרונות, ובטח שלא בטווחי זמן סבירים.

ממתינים לפתרון

דוגמה טובה היא שוק הגמל בעצמו. למרות שקיימת בשוק פלטפורמה נוחה לתחרות זה שנים (יכולת ניידות ומעבר מגוף לגוף בקלות רבה), דמי הניהול ללקוחות הפרטיים ה"רגילים" רק נסקו מאז רפורמת בכר והגדלת התחרותיות.

אי לכך, האוצר צריך לעודד את התחרות באופן יזום - ולא להמתין שתקרה מעצמה. כמו שקרה בשוק המקביל לגמל - שוק הפנסיה, שם קיימת תחרות עזה שמתבטאת במחירים נמוכים כמעט לכל העמיתים. הסיבה לכך היתה פעילותם של ארגוני העובדים, ששימשו זרז המגדיל את התחרות.

במקרה של הגמל אנו עדיין ממתינים לפתרון; לאותו זרז שייצור בשוק תחרות אמיתית גם על המחיר לצרכן הסופי - ולא רק על ההטבות לסוכני הביטוח ולמשווקים.

האם תוכנית האוצר היא תיקון קוסמטי או הזרז שאנו מצפים לו? חובת ההוכחה על האוצר.