עוד איתות לחולשה בשווקים: ביקושים נמוכים בהנפקות

מנכ"ל יובנק קרנות נאמנות: "גם החברות האיכותיות שינפיקו, יצטרכו להציע תנאים טובים יותר"

בתמיכת הסנטימנט השלילי המתגבר בבורסה בתל אביב, השבוע האחרון של יוני ותחילת יולי מצביעים על ירידה בביקושים לגיוסים שמבצעות החברות הנסחרות. אם במהלך יוני נראה כי גל גיוסי האג"ח בבורסה מתגבר ומציג סימנים ראשונים של התעוררות, כעת בולטת חזרת הסלקטיביות של המשקיעים בהנפקות המתבצעות.

בחלק לא מבוטל מהנפקות האג"ח שבוצעו, נרשמו ביקושים נמוכים, והחברות הסתפקו בגיוס סכום נמוך מהמתוכנן. היקפי הגיוסים הנרחבים שהגיעו למאות מיליוני שקלים, מצטמצמים, ומרבית ההנפקות האחרונות הסתכמו בעשרות מיליוני שקלים בלבד.

הדוגמה הבולטת ביותר למגמה השלילית המתרחבת, הגיעה במהלך השבוע שעבר מכיוונה של הכשרה ביטוח של אלי אלעזרא, שנאלצה לבטל הנפקת אג"ח מתוכננת בשל ביקושים דלים. הכשרה תכננה לגייס כ-80 מיליון שקל, אולם בשל הזמנות של כרבע מהסכום בלבד, שנרשמו בהנפקה, היא בוטלה.

ביקושים נמוכים נרשמו בימים האחרונים גם בהנפקות של דלק אנרגיה ואפקון. בהרחבת שתי סדרות נסחרות שביצעה דלק אנרגיה של יצחק תשובה, היא גייסה כ-410 מיליון שקל - סכום משמעותי אמנם, אולם נמוך בכ-50 מיליון שקל מהסכום המקורי שתכננה לגייס (כ-460 מיליון שקל).

גם הגיוס הציבורי של אפקון תעשיות , שהיה בהיקף נמוך בהרבה, נתקל בביקושים נמוכים. לאחר שהבטיחה גיוס של 80 מיליון שקל מהגופים המוסדיים, החברה שבשליטת שלמה שמלצר תכננה לגייס מהציבור כ-20 מיליון שקל נוספים, אולם נאלצה להסתפק במחצית הסכום בשל ביקושים נמוכים.

את שתי החברות האמורות הקדים גיוס האג"ח שביצעה ימים ספורים קודם לכן חברת התעשיות פאלאס, שגם אליו נרשמו ביקושים נמוכים. פאלאס מקבוצת ברונפמן-פישר תכננה לגייס 40 מיליון שקל, והסתפקה במעט פחות מ-35 מיליון שקל.

"מי שנזיל יוכל ליהנות"

לעומת אלה נציין שני גיוסי חוב שביצעו חברות נדל"ן, אשר רשמו ביקושי יתר בהנפקות בהיקפים מצומצמים יחסית: חברת הנדל"ן למגורים אשדר מקבוצת אשטרום, שגייסה כ-50 מיליון שקל; וחברת הנדל"ן המניב אספן גרופ של רוני צארום, בגיוס אג"ח בהיקף של 40 מיליון שקל.

אם יימשך חוסר היציבות במסחר והצבע האדום ימשיך להיות דומיננטי על המסכים באחד העם, נראה כי בתקופה הקרובה יגברו קשיי המנפיקים בגיוסים. לדברי קובי שגב, מנכ"ל יובנק קרנות נאמנות, "בגלל הפדיונות בקרנות הנאמנות אלו לא מבצעות רכישות בהנפקות האחרונות, והסלקטיביות חזרה לשוק. אפשר לראות לא מעט הנפקות לא טובות שמפסידות. הנפקות בדירוג גבוה יוכלו להצליח, אבל חברות קטנות יותר יתקשו. כדי להצליח, גם החברות האיכותיות שינפיקו, יצטרכו כעת להציע תנאים טובים יותר בהנפקה, ומי שנזיל יוכל ליהנות מזה".

פעיל בשוק החיתום אמר היום, כי "למרות שהלך קשה בחלק מההנפקות, לדעתי הכול זה שאלה של מחיר. חלק מחוסר ההצלחה של המכרזים האחרונים נובע ממחירם הגבוה מדי, ולאו דווקא מצב השוק".