"איטליה היא פצצת זמן מתקתקת; שתי מדינות באירופה עלולות לפשוט רגל"

כך על פי כלכלני Capital Economics ■ ראש מחלקת המחקר: "האפשרות לפשיטת רגל היא אפשרות ברורה" ■ במקרה של פשיטת רגל פוטנציאלית - ההפסדים למשקיעים יעמדו על 400 מיליארד אירו

סילביו ברלוסקוני, ראש ממשלת איטליה, וממשלתו קוראים בימים האחרונים להצבעת אמון בפרלמנט האיטלקי על חבילת הצנע הלא פופולארית בהיקף של 25 מיליארד אירו (או 31.45 מיליארד דולר). רוג'ר בוטל (Roger Bootle) וצוות הכלכלנים שלו ב-Capital Economics שואלים את עצמם האם המדינה לא מהווה סכנה גדולה לגוש האירו.

"צמיחה רב-שנתית חלשה והררי חוב ממשלתי הם פצצת זמן פוטנציאלית המחכה להתפוצץ", כותב בוטל בדף מחקר מטעם Capital Economics.

בוטל מעריך כי כרגע מדינות כמו יוון, פורטוגל וספרד תוספות את הפוקוס המרכזי באירופה אך איטליה יכולה לעמוד במרכז סיפור החובות האירופי. "אנחנו חושבים שממדי החובות הממשלתיים באיטליה ימריצו בסופו של דבר את השווקים להפנות את המבט לאיטליה והאפשרות לפשיטת רגל מדינתית היא אפשרות ברורה", מוסיף בוטל.

בוטל מציין עוד כי "אם הלחץ בשווקים ימשיך והצמיחה תהיה חלשה, זה יכול לקדם מדינה או שתיים בגוש האירו לקראת פשיטת רגל ופרישה מגוש האירו, ואנחנו חושבים שהממשל האיטלקי יהיה תחת לחץ עצום לעשות אותו דבר".

עם זאת, מדגיש בוטל כי אין ספק שאיטליה נמצאת במצב טוב יותר מאשר יוון או פורטוגל אך יש לה בעיות קשות משלה. "לאיטלקים מערכת בנקאית מתפקדת טוב יחסית ושיעור חובות בקרב הציבור נמוך יחסית", ציין בוטל.

"מאז שנות ה-70', הממשלה האיטלקית חיה בקביעות מעבר לאמצעים שלה והחוב הציבורי עלה לסביבות 115% מהתמ"ג, פחות או יותר בקו של החוב היווני. יתרה מזאת, מאז הצטרפה איטליה לגוש האירו, היכולת התחרותית שלה ירדה", הוסיף בוטל.

בשולי דבריו מזהיר בוטל כי "אם איטליה תפשוט את הרגל והמשקיעים באגרות החוב שלה ידרשו ל'תספורת' של 50%, זה ימחק באחת 80% מהונם של הבנקים האיטלקיים ויגרום לזעזועים קשים במערכת הבנקאית - ההפסדים למשקיעים יעמדו על סביבות 400 מיליארד אירו".