הרדיו האזורי: החמרה בכללי הפרסום תדון אותנו לכליה

במכתב למנכ"ל הרשות השנייה מבקשת התחנות להתיר להן תוכן שיווקי - ומאיימות בתביעה אם ישונו כללי הפרסום ברדיו ■ טוענות כי אין הוכחה שפרסום אלכוהול מעודד צריכה בפועל או גורם להגברת הצריכה בקרב בני-נוער

התאחדות הרדיו האזורי מאיימת בתביעה נגד הרשות השנייה, אם זו תעשה שינוי בכללי התוכן השיווקי. זאת לאור החלטת הרגולטור האמון על 16 התחנות לצאת לשימוע בעקבות ריבוי תלונות על תוכן שיווקי בשידוריהן.

בין היתר מבקש מנכ"ל הרשות השנייה, מנשה סמירה, לקבוע תקנות חדשות שיפרידו בבירור בין תוכן פרסומי ותוכני ברדיו האזורי, לאסור על שידור פרסומות למשקאות אלכוהול בתוכניות המיועדות לילדים ונוער ולהטיל הגבלה על משדרי התרמה. כמו כן, הרשות השנייה מבקשת לאסור זיקה בין המפרסם לאנשים בתחנת הרדיו.

הרשות מבקשת את עמדות הציבור בנושא, כפי שפרסמה באחרונה באתר האינטרנט שלה.

"(זו) החמרה בלתי סבירה, בלתי מידתית ומפלה, בכל הקשור לשידור פרסומות במסגרת שידורי הרדיו האזורי בישראל", כתב עו"ד ליאור חריש לרשות השנייה במכתב שהגיע לידי "גלובס". "לא זו בלבד שמדובר בשינוי רגולטורי בלתי ראוי ובלתי נחוץ - אלא שבפועל מן הראוי דווקא להקל במשטר הרגולטורי, על דרך התרת תוכן שיווקי במגבלות".

על-פי המכתב, אין מקום להגבלות בנושא פרסום אלכוהול, לאור הצעת חקיקה שקיימת היום בנושא. "אין למיטב ידיעתנו מחקרים או נתונים המעידים על כך שפרסום משקאות אלכוהוליים בכלל או בשעות מסוימות, ברדיו או בכלי תקשורת כזה או אחר, מעודדים או גורמים בפועל להגברת צריכת האלכוהול בקרב בני-נוער", נכתב במכתב. "הסדרה כזו צריכה להיעשות לאחר לימוד יסודי של הנושא בשילוב עם גורמי חינוך, תקשורת ובריאות".

התחנות טוענות גם לאפליה. "מדובר בכללי הפרדה שאין להם אח ורע בכלי התקשורת בישראל. כללים אלה אינם קיימים בכל הקשור לפעילות הפרסום של קול ישראל וגלי צה"ל, ואפילו במסגרת שידורי הטלוויזיה של הרשות השנייה או חברות הטלוויזיה בכבלים ובלוויין.

"המשטר הרגולטורי הקיים הוא חסר תקדים בחומרתו ומחמיר ביחס לכל משטר רגולטורי אחר בו פועלים הגופים המתחרים בתחנות הרדיו האזוריות - רדיו וטלוויזיה כאחד. הניסיון להחמיר מעבר לכללים הקיימים, החמורים ממילא, ידון את תעשיית הרדיו האזורי לכליה".

בסיום מכתבו כותב חריש כי ההתאחדות, בראשותו של בעלי רדיוס דוד בן-בסט, "תשקול פניה לערכאות המתאימות ועשיית שימוש בכל האמצעים המשפטיים העומדים לרשותה, על מנת לבטל את רוע הגזירה. בטרם תגבש הרשות השנייה החלטה סופית בנושא, מבקשת התאחדות תחנות הרדיו האזורי בישראל לזמן את נציגיה בפני כל דיון הפתוח לציבור בנושא מטעם הרשות השנייה".

מהרשות השניה נמסר: "חמור הדבר שבעיצומו של הליך פתוח שקוף מודלף מכתב שיש בו קריאת תיגר על הליך תקין. תוכן שיווקי ופרסום סמוי אסורים על-פי החוק, כך שכל מי שפועל כך עובר על החוק.

"תכלית השינויים היא להסדיר את הנושאים ולתת מענה להצטברות של בעיות, הפרות ותלונות של גורמים שונים, ולהסדיר את הנושא באופן אחראי ומאוזן.

"בנוגע לאלכוהול, בכוונת הממשלה לאסור באופן מלא פרסום אלכוהול, והרשות השנייה רוצה לאזן את הדברים ומקדימה את הנושא".