פסימיות: "מתחילים לראות קריסה של שוק הנדל"ן הסיני"

קנת רוגוף, הכלכלן הראשי לשעבר של קרן המטבע העולמית, בתחזית פסימית: "הקריסה תפגע במערכת הבנקאית בסין" "יש לסינים הרבה כלים והניהול שלהם טוב מאוד, אך המצב לא קל"

שוק הנדל"ן הסיני מצוי בתחילת "קריסה" שתפגע במערכת הבנקאית במדינה זו, מעריך קנת רוגוף, פרופסור לכלכלה מהרווארד והכלכלן הראשי לשעבר של קרן המטבע הבינלאומית.

"כאשר הכלכלה הסינית מתפתחת, ובייחוד בקצב שבו היא צומחת, יהיו מהמורות בדרך", אמר רוגוף לטלוויזיה של בלומברג בהונג קונג. הוא גם העריך שלמרות שההבראה הכלכלית העולמית מתנהלת בקצב "איטי מאוד", הסכנה של חזרה למיתון לא עלתה מדרגה.

החששות של רוגוף דומים לחששותיהם של המשקיעים, ששיגרו בשבוע שעבר את שוק המניות הסיני לירידה השבועית החדה ביותר שלו זה יותר משנה. המשקיעים מכל העולם מתעניינים בנתוני המאקרו הסיניים מאחר שסין הובילה את ההבראה העולמית מן המיתון הגרוע ביותר מאז מלחמת העולם השנייה.

מדד שנחאי המשולב צנח בשבוע שעבר ב-6.7%. אתמול ירד המדד בעוד 0.8% לסגירה של 2,363.95 נקודות. בארה"ב, הכלכלה המובילה בעולם, רשם ביום ו' מדד 500 S&P ירידה יומית תשיעית בעשרה ימים לאחר שדו"ח ממשלתי הראה שביוני נוצרו במשק פחות משרות בסקטור הפרטי מן החזוי.

נגד ספקולנטים

הרשויות בסין הגבירו את המסע שלהן נגד ספקולנטים של נדל"ן אחרי הצמיחה המטאורית של המשק ב-11.9% ברבעון הראשון של השנה, הצמיחה המהירה ביותר מאז 2007. האמצעים של הרשויות כללו העלאה של ריבית המשכנתאות המינימלית ודרישת דמי הקדימה על רכישת כמה סוגי דירות, ולפי התקשורת בייג'ין שוקלת גם מס רכוש ניסיוני.

האמצעים הללו תרמו לירידה במכירות נכסים, אך מחיריהם ממשיכים לטפס. ערך הדירות והבתים שנמכרו במאי צנח ב-25% בהשוואה לאפריל. העלייה במחירים בהשוואה שנתית במאי היתה 12.4%, ירידה קלה מאפריל בו נרשמה עלייה שנתית של 12.8% במחירי הבתים ב-70 הערים הגדולות בסין.

"מתחילים לראות את קריסת שוק הנכסים, וזה הלך לפגוע במערכת הבנקאית", אמר רוגוף, בן 57, שמכהן גם ב"קבוצת ה-30" של בנקאים מרכזיים, פקידי אוצר ואקדמאים בראשות יו"ר הפד לשעבר פול וולקר. "יש לסינים הרבה כלים והניהול שלהם טוב מאוד, אך זה לא מצב קל".

מנסים לצנן את הכלכלה

ממשלתו של וון ג'יאבאו מנסה לצנן את הכלכלה כדי למנוע את האיום של בועות נכסים. הבנק המרכזי הורה לבנקים להגדיל את יתרות ההון שלהם והגביל את הגידול השנתי באשראי ל-22% לסך של 1.1 טריליון דולר.

כלכלנים של בנקים מערביים וסיניים הפחיתו בשבועות האחרונים את תחזיות הצמיחה שלהם למשק הסיני לשנה זו. גולדמן זאקס הפחית בשבוע שעבר את תחזיתו ל-10.1% מ-11.4% בעקבות הידוק המדיניות המוניטרית.

מחירי הנכסים צפויים לרדת בכמה מחוזות בסין בתוך כשלושה חודשים, אמר זו שאושי, שר הקרקעות והמשאבים הסיני, שצוטט אתמול בעיתון "סקיוריטיס טיימס".

רוגוף אמר בפברואר שמחירי הנדל"ן בבייג'ין ובשנחאי "התנתקו מהמציאות" וכי פקיעה של בועת הנדל"ן תהיה הסיבה העיקרית לכך שהצמיחה בסין תואט עד לקצב שנתי של 2% בנקודה כלשהי בעשור הקרוב.

השקפותיו מנוגדות לאלה של סטפן רואוץ', יו"ר מורגן סטנלי אסיה היוצא, שאמר בחודש שעבר ששוק הנכסים הסיני פורח אך אינו בועתי. לפי רואוץ', מחירי דירות יוקרה בסין אמנם נוסקים, אך הביקוש הכללי למגורים יישאר חזק מפני שסינים תושבי אזורים כפריים נודדים לערים.