עקב תקנות ההחזר הכספי: 20% יחזירו יותר, 25% יקנו יותר בקלות מוצרים יקרים

כך עולה מסקר שערך מכון רותם TRI עבור "גלובס" בעקבות תקנות ההחזר הכספי שאושרו אתמול ■ מנהל המכון, אריה רותם: "ברור שיהיו כאלה שינצלו לרעה את החוק, אבל מדובר במיעוט של המיעוט"

בתום מרתון דיונים על פני השבועות אחרונים, אישרה אתמול (ג') ועדת הכלכלה של הכנסת את תקנות ההחזר הכספי. כזכור, נוסח התקנות פורסם כאן לראשונה בסוף מאי השנה.

משמעות ההחלטה היא כי תוך 3 חודשים מהיום ייכנסו התקנות לתוקף, ויוחזר כסף מזומן ללקוחות בגין ביטול עסקה והחזרת מוצרים, לרוב תוך 14 יום מיום הקנייה.

הצרכן יוכל להחזיר פריטים שמחירם 50 שקל ומעלה, ויחויב בדמי ביטול בסך 5% מערך המוצר, או 100 שקל - הנמוך מביניהם. אם מדובר במוצר חשמלי שאריזתו נפתחה - דמי הביטול יהיו בשיעור של 10% מערכו.

הזכות לקבלת מזומן תחול בין היתר על ריהוט, ציוד לבית ולגן, מכשירים חשמליים וביגוד והנעלה בטרם נפתחה אריזתם. עוד כלולים בחבילה שירותי קוסמטיקה ואסטטיקה, שירותי התקשורת למיניהם, מנויים שונים כגון למועדון היכרות ושידוכים או הגרלות והימורים ועוד, כשפרק הזמן לביטול העסקה הוא לרוב 14 יום, אולם במקרים מסוימים כגון ביגוד והנעלה נקבעה תקופת ביטול קצרה יותר של יממה.

זכות הביטול לא תחול על ריהוט שהורכב בבית הצרכן, מוצרים שיוצרו במיוחד עבור הצרכן, מוצרי מזון, תרופות ותוספי תזונה ועוד.

אם התשלום היה במזומן או בשיק - השבת התמורה תהיה במזומן, ובלבד שהשיק כבר נפרע, ואם לא הופקד השיק - הוא יוחזר לצרכן. אם התשלום הוא בכרטיס אשראי - יבוטל החיוב על-ידי העוסק.

בעקבות לחצים שהופעלו על חברי הוועדה, לקראת תום דיון ממושך של 5 שעות, הוחרגו לבסוף שירותי תיירות חוץ מן התקנות - והן לא יחולו עליהן.

התקנות - שיזם חבר הכנסת איתן כבל (עבודה) כבר לפני 5 שנים - אושרו רק כעת, לאחר ששרי התמ"ת עד כה נמנעו מלהסדירן. מה שהאיץ את התהליך עכשיו הוא תחרות בין המחוקקים - הצעת חוק מקבילה שהעבירו לאחרונה חברי הכנסת אופיר אקוניס (ליכוד) ודליה איציק (קדימה) זירזה את הדיון בטיוטת התקנות שהכין משרד התמ"ת, בהובלת סגנית השר לענייני צרכנות, ח"כ אורית נוקד (עבודה).

סקר: חמישית מהקונים יחזירו יותר

גם אם הרגלי הקנייה הבסיסיים לא עתידים להשתנות עבורם, אחד מכל 5 צרכנים מצהיר כי יחזיר יותר מוצרים מבעבר בעקבות יישום התקנות - כך על-פי סקר שערך עבור "גלובס" מכון רותם TRI העוסק בחקר התנהגות צרכנים.

עם זאת, קרוב לרבע מהנשאלים מודים כי גם הרגלי הקנייה עצמם ישתנו - וכעת הם יקנו בקלות רבה יותר מוצרים יקרים. 13% מהנשאלים אף מודים כי יקנו בקלות רבה יותר דברים שאינם זקוקים להם, בידיעה שיש דרך חזרה.

"החוק החדש מייצר מצב של win-win", אומר אריה רותם, מנהל המכון. "לכאורה הקמעונאים אמורים להיות במצב לא טוב בעקבות החוק, אך לא כך המצב. רק בישראל התחושה היא שנמצאים תמיד במלחמה מול הלקוח. למה בארה"ב ובמרבית העולם מתקיים ההחזר הכספי בלי חוק? הסוחרים בעולם אינם טיפשים, הכל מחושב - הם יודעים שאם תיתן חיבוק ללקוח ותגבה אותו בכל מצב, הוא בוודאות יחזור. המטרה של כל קמעונאי לגרום שאנשים ירגישו נוח לקנות אצלו. ברגע שיש לך לקוח - אסור לאבד אותו, וזו דרך נפלאה לשמור על נאמנות".

את טענות המתנגדים לחוק לא פוסל רותם כליל: "ברור לחלוטין שיהיו כאלה שינצלו לרעה את החוק הזה, אך אין ספק כי מדובר במיעוט של המיעוט".

על מה נקבל החזר במזומן?

- ריהוט

- ציוד לבית ולגן

- מכשירים חשמליים

- ביגוד והנעלה (תוך יממה)

- מנויים שונים (חדרי כושר, מפעל הפיס)

- שירותים מתמשכים (לדוגמה שירותי תקשורת)

- טיפולי קוסמטיקה ואסתטיקה

על מה לא נקבל החזר?

- הלבשה תחתונה

- ריהוט שהורכב בבית הצרכן

- מוצרים שיוצרו במיוחד עבור הצרכן

- מוצרי מזון

- תרופות ותוספי תזונה

- מוצרים מתכלים (כגון פרחים)

22
 22