מתנגדי הרפורמה: "מחיר הביורוקרטיה לדירה הוא 90 אלף שקל"

כך טוענים גופים המבקשים פיצול מרכיב הרישוי ממרכיב התכנון ברפורמה שמקדם ראש הממשלה בנימין נתניהו ■ זמן המתנה להיתר לסגירת מרפסת אורך זמן זהה להיתר לפרויקט של 100 יחידות דיור

‎‎גופים מקצועיים וארגונים סביבתיים וחברתיים התארגנו לצורך פנייה משותפת לממשלה ולחברי הכנסת בדרישה לפצל את מרכיב הרישוי ממרכיב התכנון ברפורמה שמקדם ראש הממשלה בנימין נתניהו בחוק התכונן והבנייה. ביניהם התאחדות הקבלנים, לשכת השמאים, לשכת עורכי הדין, מרכז המועצות האזוריות, החברה להגנת הטבע, האגודה לצדק חלוקתי והמטה לתכנון אחראי. לטענתם מרכיב התכנון ברפורמה נידון בחופזה וללא שיתוף ציבורי.

מנתונים שאספו הגופים עולה כי מחיר הביורוקרטיה לדירה הוא 90 אלף שקל וזמן המתנה להיתר לסגירת מרפסת אורך זמן זהה להיתר לפרויקט של 100 יחידות דיור. עוד מתברר כי הסקר הבינלאומי, שעליו נשענת הממשלה לדירוג המדינות מבחינת תכנון, מדרג אותן בכלל מבחינת רישוי, וכי הנתונים מישראל מתבססים על תשובות של משיב אחד בלבד.

"החוק הזה לא ישיג את מטרותיו וייצור כאוס תכנוני אם יאושר", אמר מנכ"ל התאחדות הקבלנים יוסי גורדון, "בממשלה מתקיים דיון בימים אלה אם להמשיך את מרכיב התכנון שברפורמה וגם בממשלה יש קולות רבים שקוראים לפצל את חלק התכנון מחלק הרישוי, כולל שר האוצר ושר הפנים. הממשלה צריכה להבין שאם כל הגופים חושבים שפרק התכנון ברפורמה אינו טוב, כנראה זה אכן המצב".

לדברי ניר פפאי, ראש האגף לשימור סביבה וטבע בחברה להגנת הטבע, "לא אנחנו המצאנו את הרעיון של הפרדת חלק הרישוי מחלק התכנון, זה כבר נמצא בדו"ח ועדת זיילר שהוגש לממשלה ב-2004, שהמליצה לעשות הבחנה ברורה בין התכנון המרחבי לבנייה. באותה הוועדה היו חברים ראש מינהל התכנון שמאי אסיף והמשנה ליועץ המשפטי לממשלה שרית דנה. אבל במתכונת הנוכחית של הרפורמה אנחנו עדיין מוצאים את שני המרכיבים האלה משולבים. קיימת הסכמה בין הגופים לקדם עוד במושב הכנסת הנוכחי את נושא הרישוי. לגבי תחום התכנון, קיימת תמימות דעים כמעט מלאה שההליך התכנוני נעשה ברפורמה בחופזה ובמחשכים, ללא שיתופם של הארגונים ושל הציבור".

‎‎‏"הבעיה המיידית היא בעיית הרישוי"

‎‎לדברי יו"ר לשכת השמאים, ארז כהן, "רק ביום ראשון הוכיחה הממשלה שזו אכן רפורמת מרפסות ורישוי, וכמרכיב ביניים הכניסו את התכנון. בראשון אישרה הממשלה שניתן יהיה להוסיף 25 מ"ר לדירה ללא תכנון. שמאי אסיף אומר שאין כלל בעיית היצע של תכנון מאושר ושיש יותר מ-200 אלף יחידות דיור מאושרות. למה אנחנו לא רואים את זה ממומש? כי הבעיה המיידית היא בעיית הרישוי ואם נפתור אותה אולי נצליח להשפיע על ההיצעים בישראל. אם היום נתכנן יחידות דיור נראה אותן אולי יוצאות לשיווק במכרזים עוד עשור". ‏‎‎‏