בכיר ב-ECB: "עבר השלב הגרוע ביותר של הטלטלה בשווקים"

יורגן סטארק: "כתוצאה מהפסקת תוכנית ההלוואות חלה ירידה בנזילות, אך בשוק הכספים נרשמה עלייה קלה בלבד בשיעורי הריביות, מה שמגביר את האיתות מעורר הביטחון בגוש האירו ובמערכת הבנקאית" ■ "תוצאות מבחני הלחץ בבנקים יבססו האמון"

"נראה כי עבר השלב הגרוע ביותר בטלטלה האחרונה שעברה על השווקים הפיננסים אשר נקשרה לחובות הריבוניים של הממשלות האירופיות" אמר היום (ו') במסיבת עיתונאים בכנס של בנקים מרכזיים, יורגן סטארק, בכיר בבנק המרכזי האירופי.

מבחני הלחץ הנערכם לבנקים המובילים באירופה ואשר יפורסמו ב-23 ביולי יהוו מפתח בהפחתת אי-הודאות אשר הפילה את השווקים השנה, במבחני הלחץ נבחנים מקרי הקיצון האפשריים, ועל פיהם ניתן יהיה לבסס את הביטחון כי המערכת הבנקאית נרגעה והלחצים פחתו. "זאת, כפי שנוכחנו בשבוע שעבר, עת פקעה תקופת ההחזר של הלוואות שניתנו לשנה לבנקים המסחריים באירופה ע"י הבנק המרכזי בהיקף של 443 מיליארד אירו, ואשר פרעונן עבר ללא קשיים משמעותיים" אמר סטארק.

ה-ECB אינו מציע יותר תוכניות למימון חוזר שנתי. עם זאת, חלק מהבנקים גלגלו את ההלוואות שנאלצו לפרוע בהיקף של 200 מיליארד אירו בעזרת מכשיר למימון חוזר למשך 6 חודשים, וכן באמצעות הלוואות גישור שבועיות.

"כתוצאה מהפסקת תוכנית ההלוואות חלה הירידה בנזילות, אך בשוק הכספים נרשמה עלייה קלה בלבד בשיעורי הריביות, מה שמגביר את האיתות מעורר הביטחון בגוש האירו ובמערכת הבנקאית", אמר סטארק וציין את רמת העצבנות הגבוהה שנרשמה בשווקים לפני פקיעת מועד החזרי ההלוואות על רקע החשש מההשלכות הפוטנציאליות שלה.

על פי ממצאים ראשוניים, יעברו כנראה הבנקים הגדולים בגרמניה את מבחי הלחץ בהצלחה. מדובר בדויטשה בנק, קומרצבנק ופוסטבנק, אמרו לבלומברג 4 אנשים המעורבים בתהליכי הבחינה.