מרקל מתכננת: תספורת אג"ח למדינות חדלות פירעון באירופה

כך מדווח העיתון הגרמני "דר שפיגל" ■ מקורות בגרמניה: "המגזר הפרטי ייכלל בתהליך, כדי שמשלמי המסים לא יצטרכו לשאת לבדם בנטל הכספי"

ממשלת גרמניה גיבשה תוכנית זמנית שתאלץ נושים להסכים לקיצוץ בשווי האג"ח הממשלתיות שהנפיקו מדינות חדלות פירעון בגוש האירו. כך דיווח אתמול (שבת) השבועון "דר שפיגל".

התוכנית לתספורת אג"ח ממשלתיות עולה בקנה אחד עם כוונתה המוצהרת של קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, לכונן מסגרת להליכי חדלות פירעון למדינות החברות בגוש האירו שלא יוכלו לעמוד בהתחייבויותיהן.

כמו אצל חברות

ה"דר שפיגל" דיווח ששר האוצר, וולפגנג שוובלה, תיאר את מטרת המהלך באמצעות ציטוט ממסמך עבודה שחיברו מומחי ממשלה: "כשחברה הופכת לחדלת פירעון, חייבים הנושים לוותר על חלק מתביעותיהם, וכך צריך להיות גם בהליכי חדלות פירעון של מדינות".

אחד מדוברי משרד האוצר אמר כי אינו רוצה להגיב על מה שתיאר כ"צעדי ביניים".

תרומתה של גרמניה לרשת הביטחון בהיקף 750 מיליארד אירו עבור גוש האירו היא הגדולה ביותר, בתקופה שבה מתכננת ממשלת גרמניה צעדי צנע משלה, שמחריפים את ההתנגדות הציבורית למימון גרמני של סיוע חירום למדינות כמו יוון.

לפי הדיווח ב"דר שפיגל", בתוכנית נאמר ש"המגזר הפרטי ייכלל בתהליך, כדי שמשלמי המסים לא יצטרכו לשאת לבדם בנטל הכספי". בתמורה להסכמת הנושים לתספורת אג"ח, הם יקבלו ערובה ליתרת השקעתם, דיווח השבועון, והוסיף שקרן המטבע הבינלאומית אמורה להיות מעורכת בתהליך הארגון מחדש מתחילתו.

במסגרת המהלך יוקם מוסד חדש בשם מועדון ברלין, שיתמקד באג"ח ממשלתיות ונגזריהן, ויפעל כנותן הערובות לפריסת החובות הריבוניים. לפי הפרסום, המועדון אמור להיות "עצמאי ובלתי פוליטי". השבועון העריך כי ייתכן שהחברות במועדון יהיו מדינות ה-G20, וציין כי אפשרות סבירה נוספת היא שהגוף החדש יוקם בגוש האירו.

לפי התוכנית שנחשפה ב"שפיגל", אם תספורת האג"ח לא תצליח לפתור את הבעיה, יתבצע שלב שני, שבמסגרתו תיערך פריסה מחדש במתכונת מלאה של כל האג"ח. ה"שפיגל" הוסיף, כי אם המצב יגיע לידי כך, למדינה החייבת לא תהיה עוד שליטה מלאה על ענייניה הפיננסיים.

הגורם שיקבל סמכויות פיננסיות במקום המדינה יהיה "אדם או קבוצת אנשים שמתמצאים בייחודיות של המדינה החייבת", שיקבלו מינוי מאת מועדון ברלין כדי לפקח על ענייניה הפיננסיים של המדינה האמורה.