אפוקליפסה ב-2012? בנקים בעולם יצטרכו לפרוע 5 טריליון דולר

יוסי פריימן, מנכ"ל חברת פריקו: "יכולות להיות השלכות גם על השוק המקומי, על החברות הישראליות שפועלות באירופה, ועל הריביות בארץ"

בנקים ברחבי העולם יצטרכו לפרוע עד סוף 2012 חובות בהיקף אדיר של כ-5 טריליון דולר לבעלי האג"ח ונושים אחרים. כך מדווח היום (ב') העיתון "ניו יורק טיימס", לפי הערכת הבנק הבינלאומי לסליקה.

כמחצית מהיקף החובות הם של בנקים אירופיים כך שמשבר החובות הממשלתי ביבשת הישנה מוסיף עוד דאגות רבות להנהלות הבנקים. הבנקים בארה"ב צריכים לפרוע חובות בהיקף של כ-1.3 טריליון דולר עד סוף 2012.

הסיבה המרכזית למצב שנוצר הוא הרצון של בנקים וממשלות לשלם פחות על הריביות. המשמעות - לקיחת הלוואות חדשות לטווחים קצרים (בהם הריביות נמוכות יותר) אבל גם כאלה שצריך לפרוע אותן בזמן קצר יחסית.

נזכיר כי בימים אלה עורכים הרגולטורים באירופה "מבחני לחץ" לבנקים, שתוצאותיהם צפויות להתפרסם ב-23 ביולי. שרת האוצר הצרפתית קריסטין לגרד (Christine Lagarde), אמרה לפני כשבוע כי הבנקים בצרפת "בריאים וחזקים". "אני לא מודאגת בנוגע לבנקים בצרפת", הוסיפה.

יוסי פריימן, מנכ"ל חברת פריקו, אומר בשיחה עם "גלובס" כי "בדרך כלל למדינה אין בעיה להנפיק. אבל לעיתים יש בעיות, כמו באירופה למשל. הבעיה היא לא רק במחזור אלא במישור אחר לגמרי. אם אני מסתכל מבחינת משקיעים, המקורות שעומדים לסקטור העסקי הולך ומצטמק, רואים את זה היטב בקרנות הגידור. שם, למשל, צמצמו להם מאוד את המינופים והתשואות שלהם נפגעו. יהיו גם השפעות על סקטורים רבים אחרים כמו נדל"ן.

הבנקים למעשה הולכים להתחרות על אותו שוק כמו הסקטור העסקי ולכן עלולה להתעורר בעיה. אם הבנקים יאלצו לגייס בטווחים ארוכים, יהיו לכך הרבה השלכות. הסקטור העסקי הולך כנראה להיות בבעיה מאוד רצינית.

"ואם זה יקרה, אז יהיו לכך השלכות גם על השוק המקומי, על החברות הישראליות שפועלות באירופה. חברה בתחום הנדל"ן שבונה פרוייקט, למשל, יכולים פתאום לסגור לה את הברזים ואז היא תנסה לחפש אשראי בארץ. עם יהיו הרבה חברות כאלה, זה יכול ללחוץ כאן את הריביות, גם על משכנתאות, למעלה".

"הנקודה החיובית בכל העניין היא שהכל על השולחן, כולם רואים את הבעיות, מבינים שיש בעיות ולא מסתירים ומתעלמים מהן".

אני מניח, אומר פריימן, "שיצאו מזה על ידי גלגול החובות על ידי המדינות החזקות. ה-ECB יצטרך להרחיב את סל הסיוע שהוא נותן, בעיקר באמצעות המדינות החזקות".