אין לי טיפים להצלחה בקריירה

מי שנותן טיפים בנושא קצת יותר מורכב מהסרת כתמים, מקשקש או פשוט עובד עליכם בעיניים

בעקבות כל טור שמתפרסם אני מקבלת אין סוף בקשות "לתת טיפים". טיפים לניהול קריירה, טיפים לשיווק עצמי, טיפים למיתוג, טיפים לכתיבת קורות חיים, טיפים לראיונות עבודה - ומה לא.

הדבר קורה לי גם בהרצאות ובראיונות לאמצעי מדיה שונים. כולם רוצים טיפים, אבל אין לי טיפים לתת. למה? כי כל מי שנותן טיפים בנושא שהוא קצת יותר מורכב מהסרת כתמים, סתם מקשקש (או פשוט עובד עליכם בעיניים).

ניקח, לדוגמה, משימה פשוטה יחסית, מובנית, ממוקדת, ברורה - כתיבת קורות חיים. מסמך קצר בעל תבנית נתונה, רק צריך להכניס את התכנים הנכונים במקום הנכון. "עשיתי" גוגל למציאת "טיפים לכתיבת קורות חיים", וקבלתי למעלה מ-50 אלף תוצאות. נכנסתי לחמשת הלינקים הראשונים, וזה מה שמצאתי:

1. "לעריכת קורות חיים כדאי להתייחס בכבוד, ולערוך את המסמך כאילו היה תקציר מנהלים ששווה מליון דולר. כדאי להשקיע חשיבה המצאתית בניסוחים, מעט מילים שאומרות הרבה ובאופן אטרקטיבי".

2. "בכל תפקיד ציינו את שם החברה בה עבדתם, ובמידת הצורך את תחום העיסוק שלה. ציינו את הגדרת תפקידכם ופרטו את תחומי האחריות שלכם".

3. "ליד כל מקום עבודה יש לרשום את משך תקופת ההעסקה, התפקיד אותו מילאתם במקום העבודה ופירוט קצר ותמציתי על אופי העבודה".

4. "ניסיון תעסוקתי צריך להיכתב בסדר כרונולוגי הפוך, כלומר ממקום העבודה הנוכחי/אחרון ואחורה... יש לציין את שם החברה, את תחום העיסוק העיקרי שלה, את הגדרה רשמית של התפקיד בו החזקת, ואת פירוט התפקיד (עדיף בנקודות). זאת, משום שיש צורך בקורות החיים מפורטים ועם זאת ממוקדים, יעילים ולא מעייפים".

5. "סגנון הכתיבה צריך להיות קצר, ענייני ומעורר עניין. אין מקום להכביר במשפטים סיפוריים ובביטויים מורכבים. יש לכתוב משפטים המכילים בנפרד מסר אחד, ברור וחיוני".

150 מילים שלא אומרות כלום

מה אומר? 150 מילים שלא אומרות כלום, אלא אם רק עכשיו נחתתם ממאדים ועדיין לא שמעתם שניסיון תעסוקתי כותבים בסדר כרונולוגי הפוך. זה נכון לגבי קורות חיים, זה נכון לגבי כל תחום שהוא קצת יותר מורכב מהסרת כתם דיו סגול מחולצה ירקרקת, מסילוק ריח רע מהמקרר, מהארכת חייו של זר כריזנטמות, או דאגה שהסופלה לא "ייפול" באפייה.

ככל שהנושא מורכב יותר, לא רק שהטיפים יועילו פחות, לעתים קרובות הם אף יזיקו. טיפ לא חייב להיות שגוי בכדי לגרום נזק, מספיק שירדד נושא מורכב ויגרום למישהו להאמין בטעות שעכשיו הוא יודע בדיוק מה לעשות ואיך.

ככל שאנשים מתמצאים בנושא פחות, לטיפ פוטנציאל גדול יותר להטעות אותם, והסיכוי שיצליחו לתרגם את המידע הפשטני לכדי עשייה אפקטיבית נמוך מאוד. ואם בקורות חיים עסקינן, זו בדיוק ההוכחה החותכת לכך. למרות אין סוף טיפים (או שמא בגללם) הרוב המכריע של המסמכים אינם טובים. לעתים, עד כדי קטסטרופות שיווקיות - גם אם חלק מהאוחזים בהם משוכנעים שיש להם מסמך לתפארת.

אני לא יודעת אם הצלחתי לשכנע או לא, אבל אני בהחלט מקווה שלפחות נתתי תשובה סבירה לכל אלה שתוהים מדוע אני לא משתמשת בפורמט המקובל הזה. טיפים כנראה לא אספק גם בהמשך, אבל בכל טור אמשיך להציג פן אחר של ניהול קריירה, להאיר אותו מזוויות שונות, בליווי דוגמאות להמחשה, ככל שניתן. אם אצליח לעורר עניין ומחשבה, דייני. זה כל מה שאני מצפה להשיג מ 500-600 מילה.

  • הכותבת היא יועצת לניהול קריירה
  • לתגובות: orna@rudi-cm.com