מובטלים יידרשו להתייצב בלשכת התעסוקה 2-3 פעמים בשבוע

שר התמ"ת בן-אליעזר מיישר קו עם האוצר ותומך ביוזמה, למרות התנגדות שירות התעסוקה שחושש מעומס בלשכות ■ באוצר דרשו התייצבות 4 פעמים בשבוע והציעו כי ההתייצבויות ייקבעו לשעות שונות, כך שהמובטלים יתקשו "לעבוד בשחור"

מה שהיה נראה כמו עוד "עז" שהכניס משרד האוצר בחוק ההסדרים - סעיף שקבע כי דורשי עבודה ומקבלי הבטחת הכנסה יאלצו להתייצב ארבע פעמים בשבוע בלשכות התעסוקה - מתברר עכשיו כמהלך ריאלי בעל סיכויים גבוהים לעבור, בכפוף לכמה שינויים.

ל"גלובס" נודע כי על אף התנגדותו הגורפת של שירות התעסוקה, החושש מהתגברות העומס על הלשכות, שר התמ"ת בנימין (פואד) בן אליעזר ומנכ"ל משרדו שרון קדמי תומכים באופן כללי ברעיון, אך בפשרה לפיה מספר ההתייצבות בלשכות יעמוד על 2-3 פעמים בשבוע.

למעשה, פואד וקדמי מאמצים את הגישה של האוצר, לפיה התייצבות אחת בשבוע אינה מתמרצת מספיק את דורשי העבודה ואת מקבלי הבטחת ההכנסה לחזור אל מעגל העבודה, והיא אף מעודדת "עבודה בשחור". לכן האוצר הציע שהתייצבויות שונות ייקבעו לשעות שונות, כך שהמובטלים יתקשו לסגל לעצמם "סדר יום" קבוע לצורך עבודה בשחור. הפיילוט של תוכנית ויסקונסין הוכיח כי שיעור לא מבוטל של מקבלי הבטחת הכנסה ויתרו מהר מאוד על הקצבה ועל ההשתתפות היומית בתוכנית, ככל הנראה כדי להמשיך לעבוד בשחור.

כפי הנראה, משרדי האוצר והתמ"ת ינסחו מחר (ד') הצעה משותפת בעניין, שעל פיה הצדדים יגבשו בתוך חודשיים מתווה מוסכם, תוך שיתוף פעולה עם מנכ"לית המוסד לביטוח לאומי, אסתר דומיניסיני, ומנכ"ל שירות התעסוקה, יוסי פרחי. האחרון מתנגד כאמור למהלך, שצפוי להכביד אף יותר על הלשכות.

סמנכ"ל השמה בשירות התעסוקה, יעקב זיגדון, התבקש להכין חוות דעת בעניין, ועל פי מסקנתו מדובר במהלך "מופרך מיסודו", כזה שיכפיל פי כמה את מספר המתייצבים בכל יום בלשכות, שכיום עומד על כ-30 אלף. לגישתו של שירות התעסוקה, מהלך שכזה מחייב תוספת משמעותית של תקני כוח אדם - דבר שכלל לא מופיע בהצעה המקורית של האוצר. גורמים במשרד התמ"ת מצביעים מנגד על הקצאה של 13 מיליון שקל שכבר הובטחה לשירות התעסוקה, נוסף על תוספת תקנים.

עוד אומרים הגורמים כי ממילא שירות התעסוקה אימץ לפני שנים ספורות מכשירים ביומטריים שמקלים על העומס בלשכות, ובאמצעותם ניתן "לחתום" מבלי להגיע לפקיד (יצוין כי המכשיר מפנה לעתים אל הפקיד במקרה של הצעת עבודה - ש.נ).

טרטור למי שבאמת מחפש עבודה

באופן אירוני, התוכנית של האוצר, לפחות כפי שהיא מופיעה בחוק ההסדרים, פוגעת דווקא באלה שבאמת מחפשים עבודה. מפוטרים רבים "חותמים בלשכה" תוך חיפוש פעיל של עבודה שלא במסגרת שירות התעסוקה, ואילו התייצבות אינטנסיבית בלשכות עלולה לפגוע בכוונה הכנה שלהם למצוא עבודה. מתברר כי האוצר פירט שורה של פטורים בהם המובטלים יכולים "להשתחרר" מהתייצבות, כמו אישור מחלה, אך לא טרח לכלול פטור בשל ראיון עבודה. כמו בהרבה מקרים בעבר, הכוונה היא לפגוע ברעים ולטרטר את הטובים.