צדיק בינו אשם בשביתה

מנהל מלחמת התשה נגד עובדיו בבנק, אך אינו מבחין שבדרך הוא מפסיד מוניטין ולקוחות

ביום ראשון תגיע השביתה בבינלאומי ליומה ה-14 - ואז תהפוך לשביתה הארוכה ביותר במערכת הבנקאית. התמשכות השביתה היא תעודת עניות לכל הצדדים, כישלון הנהלת הבינלאומי בראשות היו"ר ז'אק אלעד, שלא ניסתה למנוע את השביתה לפני פריצתה, זלזלה בעובדים ובדרישותיהם ולא הייתה מוכנה לשבת איתם למו"מ רציני.

זהו גם כישלון אישי של שני הראשים של ועדי העובדים, יונה גולדשלגר וחנוך ליבנה, שטיפסו על עץ גבוה ולהם "רשלנות תורמת" להתמשכות השביתה. עד רגע זה, חוץ מסיסמאות לא ברור, כולל לא לעובדים, על מה השביתה. נכון, יש סיבות שונות ומשונות, וגם מחלוקת על תוספת של חצי משכורת לבונוס. על זה סוגרים בנק לשבועיים?

האחריות העיקרית מוטלת על צדיק בינו, הבעלים. בינו לא מאפשר לנציגיו חופש פעולה, וצודקים העובדים. איך אפשר לנהל מו"מ עם ראש אגף שאין לו סמכות להסכים לכלום? אלעד היו"ר הפגין חוש הומור כשאמר לנו בשבוע שעבר "בינו חבר דירקטוריון ומביע את דעתו כחבר מן המניין".

האמת אחרת לגמרי. האדם היחיד שמחליט הוא בינו. המנכ"לית, סמדר ברבר צדיק, נעלמה מהעין, גם ליו"ר אלעד אין אישור לפעול באופן עצמאי, והוא ממלא אחרי הנחיות בינו בקפידה. בינו מכוון, מחליט וקובע בעצמו את הכל. רק שבינו לא מתרגש. הוא מהמר על אורך הנשימה של העובדים, ומעריך שהם יישברו.

נראה שבינו טועה, ואינו קורא נכון את התמונה. ככל שהשביתה מתמשכת הלחץ על ההנהלה הולך וגדל. בבנק ישראל מרגישים אי-נוחות, הכנסת מתערבת, עופר עיני מתחמם על הקווים. ובד בבד השביתה גורמת נזק גדול למוניטין של הבינלאומי. איש עסקים או לקוח רגיל שמוצא לפניו בנק סגור יעשה לכל הפחות את הצעד האלמנטרי, ויפתח חשבון בבנק נוסף. אלו לא יומיים של עיצומים כמו שהיה באחרונה בדיסקונט; אלו כמעט שבועיים של בנק סגור. ובינו טועה שוב אם הוא חושב שהבינלאומי לא ישלם את מחיר הנזק ללקוחות.