נתניהו ואטיאס החליטו: תבוטל הקפאת התכנון למגורים במרכז; "נגדיל את ההיצע ונוריד את המחיר"

‎‎ועדת השרים לרפורמה במינהל אישרה המהלך הערב, תוך מתן דגש על דירות לצעירים ■ היעד שהוגדר: שיווק של לפחות 35 אלף יח"ד בשנה - 20% מהן דירות קטנות ■ נתניהו: "בשורה גדולה לזוגות צעירים" ■ המועצות האזוריות: "נילחם בהחלטה שלמעשה מבטלת את תמ"א 35"

‎‎ועדת השרים לנושא הרפורמה במינהל מקרקעי ישראל החליטה אחר הצהריים (ג') לבטל את הקפאת תכנון המגורים במרכז הארץ, שנכנסה לתוקף לפני כשנתיים, במטרה לקדם מדיניות להורדת מחירי הדירות, תוך דגש על דירות לצעירים הרוכשים את דירתם הראשונה. בנוסף בוחנת הממשלה גיבוש קריטריונים שלפיהם 20% מהדירות בכל תוכנית בנייה יהיו קטנות.

בדיון שהתקיים נכחו ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס וכן השר להגנת הסביבה גלעד ארדן ששימש כמשקיף. החברים האחרים בוועדת הרפורמה במנהל, שר האוצר יובל שטייניץ ושר המשפטים יעקב נאמן לא נכחו בדיון. משקיפים נוספים בדיון היו המשנה ליועץ המשפטי לממשלה שרית דנה ונציגים של אגף התקציבים במשרד האוצר. למרות היעדרותו של שטייניץ, הוא הצביע בעד התוכנית טרם הדיון באמצעות פתק.

בהצעת ההחלטה שהונחה בפני הוועדה הערב פורטו אמצעי המדיניות להגדלת היצע הדירות בשוק באמצעות האצת פעולות התכנון והשיווק של מתחמים למגורים בכל חלקי הארץ, גיבוש אמצעים להסרת חסמי התכנון והשיווק של תוכניות למגורים, קביעת תמהיל מתאים בין דירות גדולות וקטנות במתחמים למגורים וקביעת יעדים לשיווק של לפחות 35 אלף יחידות דיור בשנה.

לצורך יישום המדיניות מוצע כי תבוטל החלטת הממשלה מאוגוסט 2008 להקפיא את התכנון במרכז הארץ. עוד מוצע להטיל על שר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס ועל שר הפנים אלי ישי להציג בפני הממשלה בתוך חודש יעדים לאישור תוכניות מפורטות למגורים בכל ועדה מחוזית לשנים 2010 ו-2011. אלה יצטרכו לבצע מעקב ובקרה שוטפים על ביצוע יעדי התכנון למגורים. ‏

השרים מתכוונים להטיל על מוסדות התכנון לתת עדיפות לקידום תוכניות למגורים של המינהל, שנמצאות בעיצומם של הליכים, כולל תוכניות פי גלילות, תע"ש השרון וצריפין.

המועצות האזוריות: נילחם בהחלטה; נתניהו: בשורה גדולה לזוגות צעירים

במרכז המועצות האזוריות טענו הערב כי משמעות ההחלטה היא למעשה ביטולה של תמ"א 35 ובניית אלפי יחידות דיור במרכז הארץ על חשבון השטחים הפתוחים. לדברי יו"ר המרכז, שמוליק ריפמן: "נרכז את כל הגורמים המתנגדים להחלטה ויחד נפעל להסרתה".

השר ארדן, שנכח בדיון כמשקיף, הביע התנגדות להחלטה ותקף את האוצר בטענה כי רק לפני שנתיים החליטו במשרד את ההיפך הגמור לצורך עידוד בנייה בפריפריה.

ראש הממשלה נתניהו, מאידך, אמר עם אישור המהלך: "ההחלטות הן בשורה לזוגות הצעירים ולאלו שרוצים לשפר את רמת חייהם - בשל עליית מחירי הדיור בישראל, ישנן היום אוכלוסיות רבות שידן אינה משגת לרגוש דירה. מטרת ההחלטות שהתקבלו היום היא להגדיל את היצע הדיור ולהרחיב את מאגר הדירות והזמינות לזוגות הצעירים".

נתניהו הוסיף עוד כי "ההחלטה שמה דגש מיוחד על תכנון בגליל ובנגב, לאורך צירי התחבורה הנפרשים שם, במטרה ליצור דיור איכותי שימשוך אוכלוסייה איכותית לאזורים הללו".

לדברי שר הבינוי ושיכון, אריאל אטיאס, "ההחלטות שהתקבלו יש בכוחן לשנות באופן מהותי את הגדלת היצע הדירות באזורי הביקוש. ההחלטות בעניין הגדלת היצע הדירות הקטנות לזוגות צעירים, מחזקות את מדיניות הגדלת השיווקים של קרקעות לדיור על ידי מנהל מקרקעי ישראל ומשרד הבינוי והשיכון, כפי שהייתה בשנה האחרונה. הגדלת ההיצע מהווה את הגורם המרכזי לאורך זמן שיכול להוזיל את מחירי הדירות עבור הזוגות הצעירים".