שקדי: "אם ארדואן יסגור את שמי טורקיה כל טיסה מישראל תתארך בשעתיים - אך נגיע לכל העולם"

מנכ"ל אל-על באיום מרומז לראש ממשלת טורקיה: "סגירת המרחב האווירי תפריע גם לחברות תעופה שטסות דרך טורקיה לישראל" ■ "בכל פגישה עם מנכ"ל ארקיע אני מוודא שיש עורך דין בחדר מחשש שיגידו שתיאמנו מחירים"

מנכ"ל אל-על אליעזר שקדי מצהיר: "מטוסי חברת אל-על יגיעו לכל נקודה בעולם, גם אם יחליט ארדואן לסגור את שמי טורקיה בפני מטוסים ישראלים". שקדי אמר את הדברים בנאום שנשא בפני חברי ארגון בוגרי הפקולטה לניהול על-שם רקנאטי באוניברסיטת תל-אביב.

בנאומו בפני הבוגרים מנה שקדי את המטרות של אל-על בטווח הקרוב ואת הדרכים להתמודדות עם הבעיות העומדות בפני החברה.

שקדי הוסיף ואמר כי אם ראש ממשלת טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן אכן יחליט לסגור את התחום האווירי הטורקי בפני מטוסים אזרחיים ישראליים, תידרש אל-על להיערכות מחודשת.

"צריך להבין שהחלטה כזו לא מדברת רק על טורקיה. זו מדינה שהיא חלק מאירופה, וסגירת המרחב האווירי שלה תפריע גם לחברות תעופה שטסות דרכה לישראל. זאת לפני שדיברנו על ההשלכות על פעילותה של טורקיש איירליינס בישראל. במקרה כזה יתארכו נתיבי הטיסה בשעה וחצי או שעתיים לכיוון, ויהיו לזה משמעויות כלכליות, אבל נעמוד גם בזה", אמר שקדי.

"הוצאות הביטחון כבדות עלינו"

שקדי, שמכהן חצי שנה כמנכ"ל אל-על, דיבר על הקשיים מולם מתמודדת חברת התעופה הישראלית: "מהיום הראשון בתפקיד אסרתי לומר בחברה את המשפט 'זה לא תלוי בנו'. לא אתן לאיש לחגוג את התענוג שנכשלנו. גם ב-10% יכולת ניתן לנהל קרב ולהתמודד מול סיכונים".

שקדי הבטיח כי אל-על תמשיך להיות חברת התעופה של ישראל והעם היהודי כולו, למרות קשיי הרגולציה המתלווים לפעילותה מאז הפכה לחברה פרטית. "הוצאות הביטחון כבדות עלינו מאוד", אמר שקדי. "מי שמגדיר את הוצאות הביטחון גם ראוי שישלם עליהן, כך זה קורה בחו"ל. אני לא מעביר ביקורת על השב"כ, אבל יש משהו לא הגיוני בזה".

לא נוותר על הצטרפות לבריתות

שקדי לא חסך ביקורת גם מרונית קן, הממונה על ההגבלים העסקיים: "בכל פעם שאני נפגש עם מנכ"ל ארקיע אני מוודא שיש עורך דין בחדר מחשש שיגידו שתיאמנו מחירים, אך מנגד מבטלים לנו קוד-שייר עם לוט הפולנית, בעוד סוכני הנסיעות בישראל מוכרים את מיזם האיי-פלאס-פלאס של לופטהנזה וקונטיננטל, בו מוכרות החברות כרטיסים במחירים אחידים ומתואמים לכל הטיסות החוצות את האוקיינוס האטלנטי".

בנושא איכות השירות אותו מעניקה אל-על לנוסעיה אמר: "לא לטוס בשבת זו פגיעה באיכות המוצר שלנו, וגם הגשת אוכל כשר. עם זאת, אין לנו כוונה לוותר על זה, ואנו עושים זאת בגאווה".

בנוגע לבריתות התעופה שסגורות בפני אל-על בגלל טיעונים פוליטיים, אמר שקדי: "אין לנו שום כוונה לוותר על ההצטרפות אליהן. זו משימה לאומית ולא מסחרית, ואני יודע שהיא נמצאת בטיפול הדרגים הגבוהים ביותר. המטרה שלנו היא לייצר שיתופי-פעולה עם המקומיות הגדולות בכל מדינה הגדולות בעולם. שבתי לא מזמן מהודו וסינגפור ונפגשתי עם שתי חברות תעופה, שהביעו עניין גדול לעבוד עם אל-על".