חבילת הבסיס ב-HOT וב-yes יקרה ב-177% בהשוואה לעולם

כך קובעים באמון הציבור ■ yes: "ביום שבו יהיה פרסום כמו בחו"ל והיצירה הישראלית תהיה באנגלית כמו בחו"ל והמדינה תעודד יזמות כמו בחו"ל - המחירים יהיו כמו בחו"ל" ■ HOT: "ההשוואה לוקה בחסר"

מחירי חבילות הערוצים הצרות יקרים בארץ משמעותית בהשוואה לשאר העולם - כך קובע ארגון "אמון הציבור" בדו"ח מקיף שהגיש היום (ד') למשרד התקשורת, לקראת הדיון הצפוי מחר (ה') בממשלה לגבי הצעת אגף התקציבים באוצר לצמצום חבילת הבסיס בכבלים ובלוויין ולהוזיל את מחירה.

חברות הכבלים והלוויין נעמדות, כידוע, על הרגליים האחרויות ופועלות למניעה של התערבות רגולטורית בנושא - זאת באמצעות פעילות לוביסטית ענפה במסדרונות הכנסת ומחוצה לה.

ההשוואות שערך הארגון מ-2007 ועד היום מגלות כאמור פערים קיצוניים במחיר חבילת הבסיס למחיר החבילה הזולה ביותר בטלוויזיה הרב-ערוצית במדינות רבות - בהן ארה"ב, בריטניה, אוסטרליה, צרפת ,ספרד וארגנטינה.

בארה"ב, מפרט הדו"ח, קיים הסדר פיקוח על מחיר החבילה הבסיסית, והמחירים שנמצאו לחבילה זו עמדו על 11-14 דולר - חמישית מהמחיר הממוצע בישראל במונחים שווי כוח קנייה, העומד על 62.1 דולר.

נכון להיום, חבילת הבסיס בישראל יקרה ב-177% מהמחיר הממוצע של החבילות הבסיסיות שנדגמו במדינות ההשוואה - פער של 39.5 דולר במונחים שווי כוח קנייה לעומת מחיר ממוצע של 22.5 דולר שנדגם בעולם.

עוד מגלה התחקיר כי מחירי החבילה הבסיסית התייקרו מנובמבר 2008 בכ-6.5% ב-HOT ובכ-8% ב-yes, עלייה ריאלית של כ-3.5% וכ-5% בהתאמה (ביחס למדד נכון ליוני 2010). התייקרות זו נצפתה על אף כניסת ה-DTT (מערך השידור הדיגיטלי של הערוצים הפתוחים בישראל) לשוק באוגוסט 2009.

ומה בדבר ההתחייבות? גם כאן מצבנו אינו מזהיר: רק בישראל נמצאו תקופת התחייבות של 24 או 36 חודשים. במדינות אחרות נמצאו תקופות של 12 חודשים או העדר התחייבות (בחבילות הבסיס). החבילות ללא התחייבות בישראל נמצאו יקרות פי שלושה מהמחיר הממוצע בעולם - פער של 44.2 דולר במונחים שווי כוח קנייה, ותוספת של 197% למחיר הממוצע שנדגם בעולם. החבילות עם התחייבות נמצאו יקרות ב-156% מהמחיר הממוצע בעולם במונחים שווי כוח קנייה.

מחירי הגישה לרשתות השידור הרב-ערוצי בישראל, מסכם הדו"ח, גבוהים באופן קיצוני ביחס למקובל בעולם. עליית מחירי חבילת הבסיס מנובמבר 2008 מעידה כי נכון להיום לא מורגש שינוי ממשי ברמת התחרות או באיום התחרותי על מחיר חבילת הבסיס מכיוון ה-DTT - ממצא המפריך את טענת החברות בועדת הכלכלה לפיה שידורי ה-DTT מהווים בעצם פתרון לבעיה.

התחרות הלקויה בישראל באה לביטוי גם בתקופות התחייבות כפולות ומשולשות ביחס לנהוג בעולם, ועל התועלת הכלכלית שהחברות מייחסות לתקופות ההתחייבות ניתן ללמוד מכך שהחברות מתמחרות את החבילה ללא התחייבות בממוצע ב-17% יותר (שהם 36 שקל לחודש). מדובר בפער גדול שמטרתו לעודד את המנויים להשאר בחבילות עם ההתחייבות ארוכת -טווח המפחיתה את התחרות בענף.

מחברת yes נמסר בתגובה: "דבר אחד ברור - הפופוליזם זול. ביום שבו יהיה פרסום כמו בחו"ל והיצירה הישראלית תהיה באנגלית כמו בחו"ל והמדינה תעודד יזמות כמו בחו"ל - המחירים יהיו כמו בחו"ל" .

מחברת HOT נמסר בתגובה: "הניסיון להשוות בין ישראל למרבית המדינות אינה מקצועית ולוקה בחסר. החבילה הכוללת בישראל אינה יקרה יותר מהממוצע המקובל בעולם. בישראל, בניגוד לעולם, התשלום על חבילת הבסיס כולל את הממירים (עם אחריות לכל החיים), שלטים, התקנה חינם, ביקורי טכנאי/מתקין ושירות טלפוני מסביב לשעון.

"בנוסף, בעולם - בניגוד לישראל - הטלוויזיה הרב-ערוצית ממומנת על-ידי פרסומות, כך שספק תוכן לרוב מקבל פרסום, ולכן מחיר התוכן נמוך יותר. כמו כן, חברות הטלוויזיה בעולם אינן נדרשות לבצע הפקות מקור, דבר המגדיל משמעותית את עלויות התוכן, ואינן משלמות תמלוגים כמו בארץ".