מנכ"ל משרד התקשורת ליועמ"ש שלו: "אולי שכחת, אבל את עובדת אצלי"

עדן בר טל ונגה רובינשטיין התעמתו סביב ביטול קנסות היציאה בסלולר ■ רובינשטיין טענה שייתכן שהיא תתקשה להגן על מדיניות המשרד בבג"ץ בשל היעדר מידתיות והנמקות למדיניות ביטול הקנסות

מתיחות בצמרת משרד התקשורת. מנכ"ל המשרד, עדן בר טל, מתח ביקורת קשה על היועצת המשפטית של המשרד, עו"ד נגה רובינשטיין, במסגרת דיון שנערך שלשום (ג') בנושא קנסות היציאה. בדיון טענה רובינשטיין שייתכן שהיא תתקשה להגן על מדיניות המשרד בבג"ץ בשל היעדר מידתיות והנמקות למדיניות ביטול הקנסות.

בר טל נזף ברובינשטיין ואמר לה: "אולי שכחת, אבל את עובדת אצלי, לא אני אצלך". אמרה זו באה להבהיר לרובינשטיין את התחייבויותיה להתיישר לפי עמדתו ולפי עמדת שר התקשורת, משה כחלון, שבעקבות חוסר ההחלטיות והספקנות של המחלקה המשפטית החליט להכניס את הטיפול בנושא קנסות היציאה לחוק ההסדרים.

כרסום סמכויות המנכ"ל

כזכור, משרד התקשורת פרסם שימוע לביטול קנסות היציאה - מדיניות הרתעה שמפעילי התקשורת נוקטים בה על מנת למנוע נטישה של לקוחות. במקרים רבים מדובר בקנס שאינו קשור בכלל להחזר שווי ההטבה שקיבל הלקוח, אלא קנס לשם הרתעה בלבד. כיוון שמדובר בחסם מעבר שמונע מלקוחות לעבור ממפעיל למפעיל, הוחלט לטפל בנושא על ידי קביעת מדיניות, לפיה המפעיל יוכל לגבות מהמנוי הנוטש עד 10% בלבד מהחובות שלו כלפיו. השימוע פורסם על דעת המחלקה המשפטית במשרד התקשורת, ולכן ההתנגדויות שהועלו בדיון אתמול נתפסו כניסיון לכרסם בסמכויות המנכ"ל והשר לביצוע מדיניות, מה שכאמור עורר כעס רב כלפי המחלקה המשפטית.

המחלקה המשפטית טענה כי יהיה קשה להגן על המדיניות במקרה שהמפעילים ילכו לבג"ץ נגדה, משום שהמשרד לא נימק על בסיס מה קבע שיעור של 10% קנס, וכן לא הציג תמיכה משפטית לכך. גורמים שהשתתפו בישיבה תקפו עמדה זו וטענו שהיא מושתתת על הפחד להיכשל בבג"ץ.

לדברי חלק מהמשתתפים, המנכ"ל והשר אינם חוששים שבג"ץ יקבל הכרעה נגד המשרד. יתרה מכך, במקרים מסוימים יש בכך אפילו עזרה וסיוע להצדקת עמדת המשרד. כך למשל, אם בג"ץ היה קובע שיעור הקנס שלא עולה על 15% הוא מידתי והוגן, משרד התקשורת היה יוצא נשכר מכך.

המחלקה המשפטית טענה כי היא מעדיפה שהנושא יובא להחלטת הממשלה במסגרת חוק ההסדרים, כך שמסלול הטיפול ייצא מאחריות המשרד בדרך הנוכחית של שימוע ציבורי שמתארך ומתעכב חודשים רבים.

ממשרד התקשורת נמסר בתגובה: "איננו סבורים שיש להתייחס לטענה כזו או אחרת שהועלתה במסגרת דיון פנימי. לשם טובת ההליך כולו יש להתייחס לעמדה הסופית שיציג המשרד".