תוכנית המגירה של תשובה נחשפת: תמר תחובר לים תטיס

השותפות בתגלית בודקות אם ניתן לחבר את תמר לאסדת הקידוח מרי B של ים תטיס מול אשדוד וכך לעקוף העיכובים באישור מתקן הקבלה ■ המאגר בים תטיס פועל מ-2004 וצפוי להתרוקן ב-2014 ■ עלות החיבור צפויה להיות נמוכה יחסית, אך היא כרוכה בקשיים טכנולוגיים רבים

השותפות בתגלית "תמר" נובל אנרג'י , דלק קבוצה , ישראמקו ודור גז מכינות תכנית מגירה למקרה שיחול עיכוב משמעותי באישור תחנת הקבלה היבשתית לקליטת הגז מתמר. על-פי התכנית הנבדקת בימים אלה תחובר תמר הנמצאת 90 קילומטר מערבית לחיפה לאסדת הקידוח של ים תטיס מול אשקלון וממנה יוזרם הגז במערכת ההולכה הקיימת מרחק 40 קילומטר למתקן הקבלה של ים תטיס באשדוד. ים תטיס, בבעלות נובל אנרג'י, דלק קידוחים ואבנר מספקת גז לישראל מאז שנת 2004 אולם המאגר צפוי להתרוקן לקראת 2014. מועד תחילת ההפקה הרשמי מתמר עומד כיום על סוף 2012.

בעקבות המכה הצורבת שספגו במועצה הארצית בשבוע שבעבר הסבירו בימים האחרונים גורמים בשותפות למשקיעים מודאגים כי התכנית אמורה לאפשר להתחיל בהזרמת הגז מתמר לישראל ב-2012-3, גם אם לא תאושר הקמת תחנת קבלה יבשתית. תכנית המגירה היא ככל הנראה הסיבה לכך שהשותפות בתמר לא פרסמו עדיין הודעה על דחיית פרויקט הפיתוח של "תמר" למרות שהחלטת המועצה הארצית צפויה לעכב את אישור תכנית המתאר הארצית בחצי שנה לפחות. מנגד הבהירו בקבוצה, כי התכנית היא עדיין בבחינת "אחת החלופות הנבדקות" וכי עדיין לא ברור האם התכנית ניתנת לביצוע בשל קשיים טכנולוגיים מורכבים.

המועצה הארצית קיבלה בשבוע שעבר את הצעת ההחלטה של נציגי הארגונים הסביבתיים והרשויות המקומיות לערוך תסקיר סביבתי גם לחלופה של אסדה ימית בנוסף לשבע חלופות יבשתיות. המועצה דחתה את הצעת משרד התשתיות הלאומיות והשותפות בתמר לקדם בינתיים את חלופות חדרה ודור צפון וקבעה כי כל החלופות ייבחנו בתנאים שוויוניים. ההחלטה צפויה לעכב את אישורה הסופי של תכנית מיתאר ארצית למתקן הקבלה בחצי שנה לפחות משום שהיא מחייבת שכירת שירותיו של מומחה זר שיכין את הקווים המנחים לתסקיר מסוג זה שלא נערך מעולם בישראל.

על-פי תכנית המגירה שהכינה מפעילת הקידוח חברת נובל אנרג'י, תחובר "תמר" לאסדת הקידוח שמפעילה קבוצת ים תטיס של דלק ונובל אנרג'י מול חופי אשקלון. עלות החיבור צפויה להיות נמוכה יחסית אולם היא כרוכה בקשיים טכנולוגיים רבים. בין היתר מדובר בהבדלים בלחץ הגז ובעומק שני הקידוחים.

הקידוח במרי B מתבצע בעומק של 230 מטר והוא בלחץ נמוך יחסית בעוד שהגז בתמר עתיד לפרוץ מעומק של 1650 מטר מתחת לפני הים בלחץ הנחשב לאחד הגבוהים בעולם. הקידוח של ים תטיס צפוי להידלדל לקראת 2014 כך שהגז מתמר יוכל לתפוס את מקומו במערכת ההולכה מהאסדה למתקן הקבלה באשדוד ואולם יש לזכור כי מדובר במערכת שהקיבולת שלה קטנה בהרבה מזו שמתוכננת בתמר. ים תטיס סיפק בשנת 2009 קרוב לשלושה מיליארד מ"ק (BCM) של גז טבעי. השותפות בתמר מתכוונות להגיע לאספקת כמות גז שנתית של 8 BCM ויותר.

בקבוצת דלק סרבו להגיב לידיעה.