מנכ"ל יקר, זמנך עבר: מה עומד מאחורי פרישה של מנכ"לים?

לאחר שנתיים רצופות בהן נרשמה ירידה עקבית במספר חילופי מנכ"לים ומנהלים בדרגת C level, בחברת המחקר Liberum Research מזהים שינוי מגמה ■ מה גורם למנכ"לים לפרוש, מה קורה בגזרה הישראלית, ומהן הזדמנויות ההשקעה

ברוב המקרים, כשמנכ"ל של חברה ציבורית פורש מתפקידו, לא תכביר החברה בפירוט על נסיבות עזיבתו. לעיתים רחוקות החברה תציין כי הוא עוזב כדי לתור אחר הזדמנויות אחרות (ציטוט מפיו יגבה זאת), ותותיר לציבור המשקיעים והעיתונאים לנחש האם אכן מדובר בפרישה מרצון או לא.

כך או אחרת, בחודשים האחרונים פחתה תחלופת המנכ"לים בקרב החברות הציבוריות בארה"ב, ולתום הימים הקשים של משבר האשראי יש יד בדבר. יותר ויותר מנכ"לים (וכן מנהלי מחלקות בדרגת C level) מרגישים יותר ביטחון בהמשך כהונתם - הרבה יותר מהעובדים תחתם - ומעקב רציף של חברת המחקר Liberum Research אחר תחלופת מנהלים בדרגת C level מוכיח זאת ביתר שאת. עם זאת, נתוני התחלופה של חודש יוני מצביעים על שינוי מגמה, ובמילים אחרות - על גידול עתידי צפוי בשיעור תחלופת המנכ"לים (פרטים בהמשך).

אך לפני הכול, הנה הנתונים שממחישים כי רוב המנכ"לים בארה"ב עדיין מרגישים בטוחים בהמשך כהונתם. במהלך הרבעון השני של השנה כמות חילופי המנכ"לים ירדה בשיעור של 16% לעומת הרבעון השני של 2009, ואילו מספר חילופי מנהלים בדרגת C level ירד בשיעור חד של 37%.

לדברי ריצ'רד ג'קוביץ (Richard Jacovitz), מנהל מחלקת המחקר של Liberum Research, מספר החילופים עומד לשנות כיוון, ובמילים אחרות, להתחיל לגדול אך בקצב איטי. "הגעתי למסקנה זו על בסיס ניתוח המגמה בטווח הארוך", אומר ג'קוביץ ל"גלובס". "שיעור הירידה היה נמוך יותר ביוני מאשר במאי, ונתונים חודשיים אלו גורמים לי להאמין כי אנו עומדים בפני שינוי מגמה", הוא מסביר.

לטענת ג'קוביץ, מספר המנכ"לים שאינם מרוצים ממקום עבודתם הנוכחי או מחפשים אחר אתגרים אחרים גדל בחודשים האחרונים, ולכן יש סיכוי גבוה ששיעור התחלופה ישנה כיוון. "כשהכלכלה פונה לכיוון חיובי יותר, יש יותר חילופי מנכ"לים, בעוד שבזמן סערה - כמו המשבר הכלכלי האחרון - המנכ"לים והחברות עצמן אינם נוטים לבצע שינויי הנהלה".

"חברות גדולות נמנעות משינויים"

גם הסיבות בגינן עוזבים מנהלים בדרגת C level את תפקידם השתנו במהלך השנתיים האחרונות. בזמן המשבר הכלכלי, מציין ג'קוביץ, מנהלים פרשו מכיוון שלא יכלו להתמודד עם השלכות המשבר על החברות שניהלו, ואילו בימים אלו מנהלים פורשים מסיבות יותר אישיות (ברוב המקרים מתוך רצון לחפש אחר הזדמנויות אחרות).

"עם זאת, כשמדובר במנכ"ל עצמו, הסיבה העיקרית לפרישה בימים אלו הוא שילוב בין ביצועי החברה וחילוקי דעות בין המנכ"ל לחברי הדירקטוריון. בימי המשבר הכלכלי, חלק מהחברות הגדולות נמנעו מלפטר את המנכ"ל, ועשו זאת רק כשידעו בוודאות כי בעלי המניות מתנגדים להמשך כהונתו". לדבריו, דבר זה היה פחות נכון במקרה של חברות בינוניות וקטנות.

כשהוא מזכיר את ההשלכה של גודל החברה על שיעור חילופי המנהלים הבכירים, מדגיש ג'קוביץ כי נכון להיום שיעורי התחלופה גבוהים יותר בקרב חברות בינוניות וקטנות. "חברות גדולות נמנעות מלבצע שינויים פרסונליים הרבה יותר מחברות בינוניות וקטנות".

Liberum Research מתמחה בניתוח חילופי מנהלים כדי לאפשר למשקיעים מוסדיים לזהות הזדמנויות השקעה, שיכולות להיווצר כפועל יוצא של אותם חילופים.

ואכן, ג'קוביץ מציין כי גם במקרה הנידון ניתן לזהות בחילופים של החודשים האחרונים. "כשמנכ"ל פורש, חשוב למשקיע באותה חברה להבין מדוע הוא פרש ומה יביא עמו מחליפו. האם למחליף יש את הניסיון הנדרש, האם הוא צפוי לשנות את האסטרטגיה של החברה וכדומה. וכך לנסות להבין לאן החברה צועדת, וכפועל יוצא - איך תושפע מנייתה מחילופי המנכ"ל בטווח הארוך", מסביר ג'קוביץ.

ולבסוף, כשבוחנים את המתרחש בגזרה הישראלית, אפשר להבין מדוע מאמין ג'קוביץ כי אנו עומדים בפני גידול במספר חילופי מנהלים בדרגת C level.

מתחילת השנה מצאנו לא מעט דוגמאות לכך, והאחרונה שבהן היא פרישתו של עופר אדלר, מייסד אינקרדימייל, מתפקיד המנכ"ל ומינוי מועמד חיצוני, ג'וזף מנדלבאום. בנוסף, ירון צואלה, פרש מתפקידו כמנכ"ל בלופניקס ואריק קילמן תפס את מקומו, ואילו עדי ליבנה פרש מתפקידו כמנכ"ל תפרון לטובת עמית מרידור.

tali-z@globes.co.il