PPS מגייסת 10 מיליון דולר להקמת מתקן ייצור לניסויים קליניים

כיום החברה מספקת שירותים לסיוע בניסויים קליניים, כולל ייצור פרמצבטי ■ המנכ"ל: "יש מחסור כרוני במשאבים. בגלל זה חברות נמכרות כאן בזול"

אחד הקשיים של חברות שמפתחות תרופות בישראל, הוא הצורך בייצור של המולקולה בכמויות מספיקות לצורך הניסויים הקליניים, צורך שכיום אין לו מענה מספק בישראל.

לכן לרוב הייצור הזה נעשה בחו"ל. חברת PPS - Protein Production Services נכנסת לנישה הזו בדיוק. ל"גלובס" נודע כי בימים אלה, החברה נערכת לגיוס של 10 מיליון דולר ממקורות שונים, לקראת התרחבות פעילותה.

11 דונם בשלומי

PPS, שזיהתה את הצורך בהרחבת השירותים שהיא מספקת, מתכננת להקים מתקן תעשייתי, שיאפשר ייצור פרמצבטי עבור ניסויים קליניים בשלב השלישי והאחרון ולשימוש מסחרי. לאחרונה המליצה ועדת המינהל לאזורי פיתוח שבמשרד התמ"ת להקצות ל-PPS שטח של 11 דונם באזור התעשייה החדש בשלומי. משרד המדען הראשי בתמ"ת, בראשותו של ד"ר אלי אופר, גם סיפק לחברה מענקים לאורך השנים. המתקן שייבנה בשלומי, צפוי לעמוד בסטנדרטים ובביקורות של רשויות הבריאות בישראל ובחו"ל.

סבב הגיוס המתוכנן יהיה למעשה הראשון אותו תבצע PPS. החברה, שהוקמה בתחילת 2005, נמצאת היום בבעלות מלאה של עובדיה, עובדים לשעבר בחברת אינטרפארם, חברה-בת של סרונו. בין לקוחותיה נמנות חברות ביוטק מישראל ומחו"ל לצד חברות תרופות מבוססות. במקביל מפתחת החברה קו מוצרים עצמאי בשיתוף פעולה עם חברות מחו"ל ובתמיכת המדען הראשי במשרד התמ"ת וקרנות אירופיות.

PPS, שמעסיקה כיום 28 עובדים, נותנת שירותים מהשלב הפרה-קליני (ניסויים בבעלי חיים), ועד לשלבים הראשון והשני של הפיתוח הקליני. המתקן בשלומי, שאמור להתחיל לפעול בשנת 2012, צפוי להרחיב את פעילות החברה גם לשלב השלישי של הניסויים.

"גם המשק הישראלי ייהנה מכך"

את PPS מנהל מאיר אזולאי, לו 20 שנות ניסיון בתהליכי פיתוח וייצור של חלבונים, וכן בתחום הרישום בארה"ב ובאירופה. לדבריו, "הביומד בישראל נשען על מוסדות אקדמיים חזקים, אבל מורכב ברובו מחברות בשלבי פיתוח מוקדמים, שבגלל היעדר ידע וניסיון תעשייתי ומחסור כרוני במשאבים, נמכרות במחיר נמוך לענקיות התרופות".

כך, לדברי אזולאי, "תרופות שפותחו בישראל, נמכרות כיום במיליארדי דולרים, בעוד התעשייה בישראל רואה מעט מאוד מהכסף ולא זוכה ליצירת מקומות עבודה חדשים".

ומה הפתרון? לדברי אזולאי, "האפשרות לפתח את המוצרים וגם לייצרם בישראל, פותחת הזדמנויות לחברות ישראליות לייצר את המוצרים בישראל, בעוד שזכויות השיווק בלבד נמכרות לענקיות התרופות. כך החברות נהנות מהאפשרות להמשיך להתקיים ולפתח מוצרים חדשים, וגם המשק הישראלי ממשיך ליהנות מהפירות".