ספיידר-טק של עופר גלזר מלין שכר; העובדים: "בריונות"

עורר ציפייה גדולה לאחר שפיתח טכנולוגיה המזהה חפירה של מנהרות תת-קרקעיות ■ גלזר החזקות: "הקשיים הכספיים בחברה נוצרו מצד בעלי המניות הזרים. גלזר החזקות עומדת מאחורי ספיידר-טק ותדאג להעביר את הכסף הנדרש לעובדים"

חברת הסטארט-אפ ספיידר-טק, שבשליטת עופר גלזר (55%), מלינה מזה חודשים את שכר העובדים ואינה מפרישה עבורם כספים לפנסיה, כך נודע ל"גלובס". על פי הערכות, סך החובות של החברה לעובדים נאמד ב-800 אלף שקל.

במהלך התקופה האחרונה העובדים נדרשו לקיצוץ משמעותי בשכרם, אולם למעט מספר עובדים צעירים שביקשו לעזוב, אחרים המשיכו לעבוד גם כשהחלו להלין את שכרם. "יש לחברה טכנולוגיה מתקדמת מאוד ללא מתחרים, ואנחנו פשוט האמנו בה", סיפר אחד העובדים. "בארבעת החודשים האחרונים המצב הידרדר והפסקנו לקבל שכר, ורק כדי לסתום לנו את הפה העבירו לנו 7,000 שקל פה ו-4,000 שקל שם. יש לנו משפחות לפרנס ואנחנו לא יכולים להמשיך ככה. אם רוצים לסגור את החברה - שיסגרו, אבל שקודם ישלמו לנו את מה שמגיע לנו, כי כרגע זו בריונות", סיפר עובד אחר.

העובדים נמנעים מפנייה לבית המשפט לצורך פירוק החברה, משום שלספיידר-טק אין נכסים של ממש. "המשרדים בלוד הם בשכירות, הרכבים בליסינג ואת הציוד אי-אפשר למכור לאף אחד", הם מסבירים. הם תולים תקוות רק בשמו הטוב של עופר גלזר. הגישה הזו עובדת כנראה, מגלזר החזקות נמסר היום: "הקשיים הכספיים בחברה נוצרו מצד בעלי המניות הזרים. גלזר החזקות עומדת מאחורי ספיידר-טק ותדאג, כפי שכבר עשתה בעבר, להעביר את הכסף הנדרש לעובדים".

ספיידר-טק הוקמה בשנת 2004 ובשנים האחרונות עוררה עניין רב במערכת הביטחון, משום שהחברה פיתחה חיישנים סיסמיים המסוגלים לאתר פעילות תת-קרקעית, כך שצה"ל יוכל לדעת בזמן אמת היכן נחפרות מנהרות בגבול עזה. יו"ר החברה, האלוף במיל' עמירם לוין, פנה לגלזר לפני כארבע שנים, והאחרון השקיע, על-פי הערכות, כמה מיליוני דולרים באמצעות גלזר החזקות שבבעלותו.

לזהות מנהרה מחמישה מטרים

מאז תחילת העשור הקודם השקיעה מערכת הביטחון עשרות מיליוני שקלים במיזמים שונים לאיתור מנהרות תת-קרקעיות, אולם עד כה מיזמים אלה נכשלו במשימה. דווקא ספיידר-טק, חברה קטנה עם 17 עובדים בלבד, הציגה פריצת דרך משמעותית: ניסויים שנערכו הוכיחו יכולת לאתר חפירות וצעדים מתחת לקרקע, בטווח סטייה של כמה עשרות מטרים. פטנט רשום של החברה מאפשר לזהות גם האם המנהרה מתפצלת לכמה תעלות שונות. פריצת הדרך הזו עוררה עניין רב גם בעיתונות העולמית, בין היתר ב"דיפנס ניוז" וב"לה פיגארו".

לפני כחודש נערך ניסוי נוסף, ולטענת העובדים אנשי ספיידר-טק תלו בו תקוות רבות. אם הוא יצליח, הם האמינו, צה"ל ירכוש את הטכנולוגיה ויוציא את החברה מהבוץ. הניסוי נערך בנתיב העשרה שעל גבול הרצועה, ונציגי מפא"ת (מנהל מחקר ופיתוח אמצעי לחימה ותשתית טכנולוגית) שבמשרד הביטחון, דרשו שזיהוי המנהרה יעשה תוך סטייה של עד חמישה מטרים. כשזה לא צלח, כך על פי גורמים בחברה, דרשו נציגי מפא"ת מקצה שיפורים. המשמעות: עוד חודשים ארוכים של דשדוש כלכלי. גורם בכיר בחברה הבהיר היום כי חשיבות הניסוי הזה הייתה שולית ואין לה קשר למצב החברה. ראשיה ממשיכים להאמין ביכולת הייחודית שלה, וכך גם מאמינים בצה"ל.