השקעות ההון סיכון בקלינטק ברבעון השני - 2.02 מיליארד דולר

מנתוני קלינטק גרופ בשיתוף עם דלויט עולה כי נרשמה יציבות יחסית בהשקעות לעומת הרבעון הקודם אך היקפן זינק ב-43% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ■ התחום הסולארי המשיך להוות את מוקד המשיכה גם ברבעון החולף עם השקעות של 811 מיליון דולר

השקעות ההון סיכון בקלינטק במחצית הראשונה של 2010 בארה"ב, אירופה והודו-סין הסתכמו ב-2.02 מיליארד דולר - כך עולה מנתונים מקדמיים שמפרסמת קבוצת המחקר קלינטק גרופ בשיתוף עם דלויט. מדובר ביציבות יחסית לעומת הרבעון הקודם שבו הסתכמו ההשקעות ב-2.04 מיליארד דולר, אך בזינוק של 43% לעומת הרבעון המקביל ב-2009.

ההשקעות של תאגידים גדולים המשיכו לשחק ברבעון החולף תפקיד חשוב בזירת ההשקעות בקלינטק, בין היתר, באמצעות זרועות הון סיכון שהם מפעילים.

התחום הסולארי מוביל בהשקעות

בעשר עסקאות ההשקעה הגדולות ביותר של הרבעון השני היו מעורבות, בין היתר, אינטל קפיטל, ג'נרל אלקטריק קפיטל, של, אלסטום וקרגיל. סך ההשקעות של תאגידים בקלינטק (לא רק השקעות הון סיכון) זינקו ב-325% במחצית השנה ל-5.1 מיליארד דולר.

התחום הסולארי המשיך להוות את מוקד המשיכה גם ברבעון החולף עם השקעות של 811 מיליון דולר ב-26 עסקאות.

במקום השני ניצב תחום הדלקים הביולוגיים עם 302 מיליון דולר ב-13 עסקאות. רשת החשמל החכמה (סמארט גריד) ריכזה סכום של 256 מיליון דולר, אבל מי שריכז את מירב העסקאות היה תחום היעילות האנרגטית, עם 31 סבבי גיוס, בסך של 147 מיליון דולר.

את המקום הראשון בגיוסים בדירוג של קלינטק גרופ ודלויט תפסה חברת Solyndra מקליפורניה, ארה"ב, שגייסה 175 מיליון דולר לטובת ייצור פאנלי Thin Film, המצריכים כמות מזערית של סיליקון. בין העסקאות הבולטות של הרבעון ניצבת גם ברייטסורס, עם הגיוס השני בגודלו בסקטור הסולארי - בהיקף של 150 מיליון דולר בסבב רביעי. ברייטסורס אנרג'י היא פורמלית החברה האם של ברייטסורס תעשיות (לשעבר לוז 2), אבל בפועל מתפקדת כזרוע השיווק והביצוע של החברה. זוהי החברה שמייסדה הוא מייסד לוז המקורית, ארנולד גולדמן, ושדרת הניהול המקומית שלה מורכבת מיוצאי לוז.

הגיוס התבצע ממשקיעים קיימים וממשקיעים חדשים, אלסטום וקרן הפנסיה של מורי מדינת קליפורניה. ברקע לגיוס היתה העובדה שמשרד האנרגיה האמריקני העמיד עבור ברייטסורס בטוחה של 1.37 מיליארד דולר למימון מהבנקים.

אגב, ברייטסורס מובילה גם את גיוסי ההון סיכון הגדולים של הרבעון השני בארה"ב לפי מחקר שערכה פירמת PriceWaterhouseCoopers ביחד עם איגוד ההון סיכון האמריקני (National Venture Capital Association), בהתבסס על נתונים שסיפקה סוכנות הידיעות רויטרס. לצידה ניצבת בדירוג בטר פלייס של שי אגסי, שגייסה 350 מיליון דולר.