הצורך במזומנים גובר: BP מממשת נכסים ב-8.7 מיליארד דולר

רוב הנכסים יימכרו לאפאצ'י האמריקנית תמורת 7 מיליארד דולר ■ דובר BP מכחיש את הדיווחים על פרישת המנכ"ל: "טוני הייוורד נהנה מאמון מלא של מועצת המנהלים ויישאר בתפקידו"

חברת הנפט הבריטית BP הכחישה הבוקר (ד') ידיעה שלפיה המנכ"ל המושמץ שלה מתכנן לפרוש בקרוב, והודיעה על מכירת נכסים בהיקף 7 מיליארד דולר כדי לממן את שיקום נזקי דליפת הנפט הגדולה בהיסטוריה האמריקנית שהיא האחראית לה.

דובר BP מסר לרויטרס שהמנכ"ל טוני הייוורד נהנה מאמון מלא של מועצת המנהלים ויישאר בתפקידו. בכך הוא הכחיש ידיעה שהופיעה בעיתון "טיימס", ולפיה הייוורד יפרוש מתפקידו בתוך עשרה שבועות.

הייוורד ספג ביקורת עזה בעקבות סדרת מעידות יחצ"ניות שלו והכישלון להתגבר במהירות על דליפת הנפט מהבאר התת-ימית במפרץ מקסיקו שנמשכת זה שלושה חודשים, והיו השערות שהוא ייאלץ להיפרד מכהונתו. לפי ה"טיימס", הייוורד יצטרך ללכת הביתה כדי לאפשר ל-BP לבנות מגננה נגד איום ההשתלטות האפשרית של אקסון-מוביל או רויאל דאץ'/של. העיתון הסתמך על מקור יודע דבר בלא ציון שמו.

לפי ה"טיימס", יש ציפייה גוברת שהייוורד יכריז על פרישתו בסוף אוגוסט או תחילת ספטמבר, כאשר רוברט דאדלי, הממונה על מאמץ שיקום מפרץ מקסיקו מטעם BP, הוא המועמד המוביל להחליפו.

מגייסת כספים לקרן פיצויים

BP גם מוכרת נכסים שלה ברחבי העולם כדי לגייס כספים לטובת הקמת הקרן בת 20 מיליארד דולר לפיצוי נפגעי הדליפה ולשיקום הנזקים, שעליה הוסכם עם הממשל האמריקני בחודש שעבר. אתמול הודיעה החברה שהיא הגיעה לעסקה בהיקף 7 מיליארד דולר עם החברה האמריקנית אפאצ'י, במסגרת מכירת נכסים מתוכננת בהיקף 10 מיליארד דולר. העסקה תכלול נכסים בניו מקסיקו, גז טבעי במערב קנדה וזכויות קידוח במצרים.

לפני כן הודיעה BP על מכירת נכסים שלה בווייטנאם ובפקיסטן בסך 1.7 מיליארד דולר.

מניית החברה סיימה את המסחר אמש בבורסת ניו יורק בירידה של 1.5% למחיר של 35.20 דולר, אך עלתה במסחר שאחרי הסגירה ב-1.3%. המניה איבדה 40% מערכה בשלושת החודשים שחלפו מאז שדוברת קידוח שלה במפרץ מקסיקו התפוצצה כשהיא הורגת 11 עובדים ומזרימה נפט למימי המפרץ.

קמרון משבח

האסון המתמשך נשאר במקום גבוה בסדר היום הפוליטי של ארה"ב ובריטניה, ומאפיל על ביקורו הראשון בוושינגטון של ראש ממשלת בריטניה החדש, דיוויד קמרון, בימים אלו.

קמרון שיבח את BP על האמצעים שהיא נקטה לעצירת הדליפה ולפיצוי תושבי חוף מפרץ מקסיקו הצפוני. הממשל האמריקני העניק אתמול למאמץ האחרון של החברה, כיפת בטון שעצרה את זרימת הנפט, עוד 24 שעות לפני ביצוע מבחני לחץ לאטימה הזו.

תעשיות התיירות והדייג במפרץ מקסיקו נהרסו כתוצאה מעשרות מיליוני הליטרים של הנפט שדלפו למימי המפרץ ופגעו בחופים ובשמורות טבע וחי. האסון האקולוגי פגע גם בשיעורי התמיכה הציבורית בנשיא אובמה.

BP, שמסרה שלשום (א')שהיא הוציאה עד כה סכום של כ-3.95 מיליארד דולר על האסון, הסכימה תחת לחץ אמריקני כבד בחודש שעבר להקים קרן פיצויים עצמאית בהיקף 20 מיליארד דולר לפיצוי הנפגעים ושיקום הנזקים. ממשל אובמה הדגיש שהסכום לא יהיה תקרת ההוצאה של BP.

בסיורו באזור המפרץ יחד עם הנשיא אובמה אמר ראש הממשלה קמרון שהוא מבין את הזעם האמריקני כלפי BP בגלל דליפת הנפט. הוא הוסיף שלכלכלות ארה"ב ובריטניה חשוב שהחברה הזו תישאר חזקה ויציבה.

אל טרונר, נשיא חברת הייעוץ אסיה-פאסיפיק אנרג'י מיוסטון בטקסס, אמר שמנכ"ל BP הייוורד אינו האחראי היחיד לאסון, אם כי "יש לו כנראה נטייה מצערת להכניס את שתי הרגליים לפה שלו" (להשמיע פליטות פה מביכות).

"יש כאן הרבה גורמים שאפשר להאשים, בין שמדובר על BP עצמה, על חברת הקידוח או על התגובה שבאה מצד הממשל הפדרלי", אמר טרונר.