קדחת הנפט: כל מה שרציתם לדעת על גבעות ולא היה בדיווחיה

מיהי גבעות עולם, מי עומד מאחוריה, מהי היסטוריית חיפושי הנפט שלה ומיהם המשקיעים בה ■ "גלובס" מציג: מורה נבוכים לשותפות חיפושי הנפט שמשגעת את המשקיעים בבורסה

הדיווח העמום של שותפות החיפושים גבעות עולם על תוצאות מבחני ההפקה בקידוח "מגד 5" אותם ערכה בשבועות האחרונים, הותיר לא מעט משקיעים מבולבלים, שמחפשים מענה לסוגיות שנותרו ללא תשובה. עדות לכך הייתה התנהגותן היום בבורסה של יחידות ההשתתפות של גבעות, שהחלו את היום בירידה של 18% אך בהמשך התאוששו וסיימו את יום המסחר בירידה של 2% בלבד.

אז מה באמת המשמעות של הדיווח משלשום (ד'), לאן הולכת שותפות גבעות ומה ניתן ללמוד מהסיפור על מצבה תעשיית הקידוחים שמשלהבת כבר תקופה ארוכה את דמיונם של המשקיעים? "גלובס" מגיש מורה נבוכים למשיקעים המבולבלים.

מיהי גבעות עולם

גבעות עולם היא שותפות מוגבלת שהוקמה למטרת חיפושי נפט בשנת 1993, וגייסה באותה שנה מהציבור 14 מיליון דולר. במשך השנים התמקדה השותפות בפיתוח שדה הנפט "מגד" הנמצא באזור ראש העין. משנת 1994 ועד היום ערכה גבעות ארבעה קידוחים בשטח הזה כאשר בקידוחים "מגד 2" ו-"מגד 3" שנערכו במהלך שנות התשעים דיווחה השותפות על סימנים של נפט וגז במהלך הקידוחים, אולם בסופו של דבר לא נמצאו בקידוחים אלו תגליות מסחריות והם ננטשו.

בקידוח "מגד 4" שבוצע בשנים 2003-2004, הפריזה החברה בהערכותיה לגבי הפוטנציאל הגלום בקידוח, ובמספר הודעות לבורסה נקבה בהערכות שונות, אשר אחת מהן הייתה כי באתר קיים פוטנציאל הפקה של 100 מיליון חביות, או 900 חביות ליום. הסוף היה מאכזב למדי, ובאוקטובר 2005 הודיעה גבעות כי היא נוטשת את הקידוח.

מי עומד מאחורי השותפות

השותף הכללי, המנהל בפועל את השותפות ומקבל החלטות אופרטיביות לגבי ביצוע פעילות הקידוחים, הוא חברת "גבעות עולם נפט בע"מ". הבעלות על חברה זו מתחלקת בין משפחת בן-דוד, טוביה לוסקין, שהוא גיאולוג השותפות, שמואל בקר, המכהן בתפקיד דירקטור בשותפות, ואחרים.

מהו קידוח מגד 5?

מגד 5 הוא כאמור הקידוח הרביעי אותו עורכת גבעות בשדה מגד. השותפות החלה בקידוח ביוני אשתקד, כאשר בתחילה נקלע הקידוח, הנעשה לעומק של כ-4,800 מטר, למספר בעיות טכניות שעיכבו את התקדמותו. הפעם הראשונה בה נכנס הקידוח לרדאר של המשקיעים היה בסוף דצמבר 2009, כאשר השותפות עדכנה את המשקיעים כי בבוץ הקידוח נמדדו מעל 60% גז, ביחד עם כמויות משמעותיות של נפט. המשקיעים, שפנטזו על תגלית חדשה, הזניקו את יחידות ההשתתפות של גבעות באותו יום בלא פחות מ-227%, ובמחזור מסחר ענק של 400 מיליון שקל.

הקידוח הסתיים בסוף חודש ינואר, וב-27 במאי החלו מבחני ההפקה, שמטרתם לבדוק מהו קצב ההפקה האפשרי בקידוח, והאם מדובר בתגלית מסחרית. מאז, דיווחה גבעות על קצב זרימת הנפט שהתקבל בבדיקה של מספר מקטעים בהם נערכו מבחני ההפקה.

מי מממן את ביצוע הקידוח

שותפות גבעות היא אחת משיאניות הגיוסים בבורסה המקומית. משנת הקמתה פרסמה השותפות לא פחות מעשרים תשקיפים לגיוס הון, במסגרתם גייסה מהמשקיעים מאות מיליוני שקלים.

גיוס הכספים נעשה בתחילה באמצעות הנפקות יחידות השתתפות לכלל הציבור, ובהמשך ביצעה השותפות הנפקת זכויות למי שכבר החזיק בניירות הערך של החברה, והציעה לו לרכוש ניירות ערך נוספים. בגיוסים אלה הנפיקה החברה גם מספר רב של סדרות כתבי אופציה, אשר מימושם הזרים כספים נוספים לקופתה. השותף הכללי, שכאמור מנהל את פעילות הקידוחים של השותפות, מחזיק היום ב-4.45% מההון המונפק של השותפות, והשתתף אף הוא בחלקו היחסי בגיוס הכספים.

לצורך ביצוע קידוח "מגד 5" גייסה גבעות מהמשקיעים 70 מיליון שקל ב-3 הנפקות כאשר מימוש כתבי האופציות מסדרות 6 עד 10 במהלך 2010 הכניסו לקופת השותפות כ-10 מיליון שקל נוספים.

מיהם המשקיעים בגבעות

בניגוד לחברות ציבוריות אחרות, אשר הרוב הגדול של המשקיעים בהן הם גופים מוסדיים כגון קופות גמל וקרנות פנסיה, בגבעות מרבית המשקיעים הם אנשים פרטיים שמשתייכים למגזר הדתי, אותו מגזר אליו משתייכים גם מנהלי השותף הכללי.

לאסיפת בעלי המניות שהתקיימה בחודש ינואר, לא הגיעו אנשים בחליפות ועניבות, כמו שקורה בדרך כלל באסיפות כאלה, אלא אנשים צעירים בעשור השלישי לחייהם, כאשר לצדם פנסיונרים שנראה שאין זו הפעם הראשונה שהם משקיעים בתעשיית הנפט. עם התקדמות הקידוח, הפך אתר הקידוח עצמו למוקד עלייה לרגל, אשר ריכז אליו מדי ערב עשרות משקיעים ומתעניינים.

מהו שווי השותפות גבעות

מאז הוקמה, נע מחירה של גבעות בטווח נרחב, בהתאם להודעות אותן פרסמה על מצב הקידוחים אותם ביצעה. מאוקטובר 2005, אז הודיעה השותפות על נטישת קידוח "מגד 4", ירד מחיר יחידות ההשתתפות למחיר המינימלי אותו מאפשר הבורסה, אגורה אחת, ובמשך ארבע שנים, עד שנת 2009, כמעט ולא התקיים בהן מסחר.

בתחילת 2009, לאחר תגלית מאגר הגז "תמר", ביצעה השותפות איחוד הון, והחלה להתכונן לביצוע קידוח "מגד 5". מרגע זה החלו יחידות ההשתתפות של השותפות לטפס, כאשר הידיעות על הימצאות נפט בבוץ הקידוח הזניקו את שוויה של השותפות לכ-400 מיליון שקל. מתחילת מבחני ההפקה בסוף חודש מאי, הכפילו יחידות ההשתתפות של גבעות את ערכן, כך שאתמול, טרם פרסום ההודעה, נסחרה שותפות גבעות לפי שווי של 800 מיליון שקל.

מה אומרת הודעת השותפות משלשום

גבעות פרסמה שלשום סיכום של הממצאים שהתקבלו עד כה במבחני ההפקה, שהתבצעו בשישה מתוך שמונה מקטעים. על פי השותפות, בשבועיים וחצי האחרונים היא ביצעה במשך 189 שעות ולסירוגין מבחני הפקה, בהם זרמו לפי הקידוח 3,015 חביות נפט, או ממוצע של 382 חביות ליום. בנוסף לכך, גבעות הודיעה כי במהלך ההפקה הנפט הכיל גז נלווה, המתורגם לכ-90 חביות נפט נוספות. לאור התוצאות, דיווחה גבעות כי השותף הכללי הגיע למסקנה כי באר "מגד 5" היא באר מסחרית, ובכוונתו להיערך להפקה מהבאר.

אז מה בכל זאת חסר בהודעה

בשלב זה עדיין חסרים מספר נתונים מהותיים הדרושים על מנת להכריז על "מגד 5" כעל תגלית מסחרית, ולפזר את הערפל הקיים סביב שווי של שדה "מגד". הנתון החשוב ביותר הוא הערכה של היקף רזרבות הנפט הקיים בכלל השדה. נתון זה מאפשר לאמוד את כמות הנפט הקיימת במאגר.

בנוסף, קצב ההפקה הנוכחי נבדק רק בבור קידוח אחד, וייתכן כי השותפות תבחר לבצע את ההפקה ממספר בורות קידוח, אשר לא ידוע מהם הלחצים שיהיו בהם, ומה קצב שאיבת הנפט מהם. גם הערכה של עלות הקמת מתקני ההפקה לא נמסרה, וכך גם עלות הפקת חבית נפט.

השותפות, כאמור, לא ביצעה עדיין מבחני הפקה במקטעים 7 ו-8, היכולים להביא לממצאים נוספים בבור הקידוח הנוכחי.

מדוע התאכזב חלק מהמשקיעים

במהלך מבחני ההפקה נסק שוויה של השותפות, על רקע הערכות כי ב"מגד 5" קיים מאגר נפט בקנה מידה משמעותי. הודעת השותפות, שדיווחה על קצב של 472 חביות נפט וגז, גרמה אכזבה למי שציפו לקצב הפקה יומי גבוה יותר. לכן, על-אף שלאחר 3 קידוחים שננטשו הודיעה השותפות כי הגיעה למסקנה שבאר "מגד 5" היא מסחרית, רשמו היום ניירות הערך של השותפות ירידות שערים.

מה השלב הבא שצפוי בקידוח

השותף הכללי של גבעות הודיע כי ישכור מומחים חיצוניים אשר יבחנו את ממצאי מבחני ההפקה של קידוח "מגד 5" ואת יתר המידע אודות שדה "מגד". מומחים אלה יכינו דו"ח הנדסי מפורט, הכולל תוכנית פיתוח של השדה ותחזית לגבי רזרבות הנפט והגז הקיימות בו. השותף הכללי הודיע כי הוא מצפה לקבל את הממצאים הראשונים של הדו"ח עד ל-15 באוגוסט, ואת הדו"ח הסופי והמלא עד ל-15 לספטמבר.

מי ירוויח מהפקת נפט אם וכאשר תהיה

אם גבעות אכן תפיק נפט משדה "מגד", המדינה תהיה זכאית לתמלוג בהיקף של 12.5% מההכנסות ברוטו שיתקבלו ממכירת הנפט. השותף הכללי, בהתאם לתקנון השותפות, יהיה זכאי - בנוסף לדמי ניהול אותם הוא מושך דרך קבע מקופת השותפות - לתמלוג בהיקף של 20.45% מההכנסות ברוטו שיהיו לשותפות ממכירת הנפט. מהרווחים שיהיו לשותפות לאחר כל התשלומים הללו ייהנו כלל המחזיקים ביחידות ההשתתפות של גבעות.

איך תושפע שאר תעשיית החיפושים

תחום חיפושי הנפט בישראל מחולק כיום לשתי קטגוריות: החיפושים בים, שם נמצאו כבר תגליות גז מסחריות בקנה מידה משמעותי, והחיפושים ביבשה, שם, למעט שדה חלץ, לא נמצאו תגליות משמעותיות.

הצלחה או כישלון ב"מגד 5" לא צפויים אם כן להשפיע על שותפויות החיפושים המתמקדות בחיפושים בים; מנגד, תגלית משמעותית בשדה "מגד" יכולה לתת דחיפה משמעותית לשותפויות החיפושים הקודחות ביבשה, ולהאיץ את תוכניותיהן. באותו אופן, כישלון או תגלית מסחרית בקנה מידה קטן, עלולים להקשות בעתיד על שותפויות חיפושים המתמקדות ביבשה לגייס כספים למימון פעילות הקידוחים.