הונגריה לא מפחדת: המימון נקבל רק מהבית; לא זקוקים ל-IMF

ר"מ הונגריה: "לעת עתה, נראה כי אין צורך בעסקת מימון חדשה, אנחנו עדיין לא השתמשנו בכל כסף ההלוואה מהקרן של השנה החולפת" ■ ברקע לדבריו, סוכנות הדירוג S&P הודיעה כי היא בוחנת את דירוג האשראי של הונגריה

"כלכלת הונגריה צריכה להיות ממומנת רק מן השוק בארץ והיא אינה צריכה הסכם מימון חדש עם קרן המטבע הבינלאומית (IMF)", כך אמר ראש ממשלת הונגריה אתמול (שישי) ויקטור אורבן בראיון טלוויזיוני, כשנשאל האם הונגריה רוצה לקבל עסקת מימון חדשה מה-IMF.

"לעת עתה, נראה כי אין צורך בכך (עסקת מימון חדשה), אנחנו עדיין לא השתמשנו בכל כסף ההלוואה מהקרן של השנה החולפת", הוסיף וציין כי הבעיה הגדולה ביותר של הונגריה היא צמיחה חלשה.

"אם נשווה את מצבה של הכלכלה ההונגרית ביחס לכלכלות אחרות באירופה, המיקום שלנו הוא טוב כרגע. יש לנו חולשה אחת והיא הכואבת ביותר: שיעור צמיחה נמוך".

ברקע לדבריו, סוכנות הדירוג S&P הודיעה אתמול כי היא בוחנת את דירוג האשראי של הונגריה לקראת הורדה אפשרית, לאחר קריסת המשא ומתן עם קרן המטבע והאיחוד האירופי. הורדה תעניק לחוב של הונגריה דירוג זבל.

נזכיר כי בסוף השבוע שעבר, קרן המטבע הבינלאומית (IMF) והאיחוד האירופי השעו את הבדיקה לגבי דירוג האשראי של הונגריה בטענה כי המדינה צריכה לפעול יותר בנמרצות לקיצוץ החובות הממשלתיים הכבדים. משמעות הדבר כי הונגריה לא תהיה זכאית לקו אשראי בהיקף 25.1 מיליארד דולר משני הגופים, במסגרת חבילות החילוץ האירופאיות.

זאת למרות שרק בחודש שעבר האיחוד האירופי וה-IMF אמרו כי הם מאמינים בהונגריה וכי "אין סיבה לדאגה", לאחר שהמדינה הסכימה לצעדי קיצוץ בגירעון כדי לעמוד בהתחייבויותיה. הבעת האמון הגיעה לאחר שראש ממשלת העלה ספק באשר ליכולתה להחזיר חובות לאחר שצברה גירעון ענק ואף דיברה על אפשרות להגיע למצב של חדלות פירעון.

"קיצוץ הגירעון דורש מהמדינה צעדים והחלטות קשות", אמרו באיחוד האירופי. "יידרשו מאמצים גם לשמור על יציבות הכלכלה ועל סביבת עבודה יציבה למשקיעים מקומיים וזרים", לדבריהם. הונגריה התחייבה בחודש שעבר לקצץ את הגירעון שלה ל-3.8% מהתוצר המקומי עד סוף השנה ול-3% ב-2011, אם היא רוצה לעמוד בקריטריונים של קרן הסיוע של האיחוד ושל ה-IMF.

במסגרת המאמצים שני הגופים קיימו שיחות עם המדינה כדי לקבל עדכון באשר לצעדים שננקטים, ובאותן שיחות הם הבינו כי הצעדים לא מספקים והשיחות הסתיימו ללא הבנות. עם זאת, שני הגופים ציינו כי ההשעייה היא זמנית וכי אם הונגריה תפעל כיאות לקיצוץ הגירעון - השיחות יחודשו והצדדים יגיעו להבנות.