האטה בשוק העבודה: ירידה של 9% בביקוש לעובדים חדשים

משרד התמ"ת: מספר המשרות הפנויות המוצעות פחת מכ-56 אלף ל-51 אלף בממוצע ■ לעומת זאת, נרשמה ירידה של 22% במספר המפוטרים ■ "הציפיות לגידול בפעילות הפכו לניטראליות ומציגות תמונה מעורבת יותר לגבי המשך השיפור בתקופה הקרובה"

שוק העבודה בישראל סופג זעזוע ראשון במגמת ההתאוששות שאפיינה אותו מאז שיא המשבר הכלכלי העולמי: מנתונים שפירסם הבוקר (א') מינהל המחקר והכלכלה במשרד התמ"ת עולה כי ברבעון השני של שנת 2010 חלה ירידה משמעותית של 8.7% במספר המשרות הפנויות במשק, אשר עמדו בחודשים האחרונים על 51 אלף בלבד, לעומת 56 אלף בממוצע ברבעון הראשון של השנה.

הענפים המרכזיים שנפגעו הם ענפי התעשייה, הבניה, התחבורה וכן מגזר השירותים הקהילתיים.

לאור הירידה במספר המשרות הפנויות, חלה ברבעון השני גם ירידה במאזן התעסוקה של ישראל - המתקבל באמצעות חישוב איושי המשרות במשק פחות פליטות עובדים (פיטורים). המאזן נחתך ברבעון השני כמעט וחצי והגיע ל-28,300 משרות לעומת 51,500 משרות ברבעון הקודם. עם זאת, מדגישים בתמ"ת, מדובר עדיין במאזן טוב משמעותית מהמאזן התעסוקה השלילי שנרשם בתקופה המקבילה בשנה שעברה.

הביקוש לעובדים
 הביקוש לעובדים

"ראוי להדגיש כי למרות הירידה המשמעותית במאזן התעסוקה עדיין מדובר במאזן תעסוקה חיובי ופירוש הדבר כי ברבעון השני ימשך הגידול בתעסוקה אך בקצב איטי יותר מזה שהיה ברבעונים הקודמים", מסבירים בתמ"ת.

ירידה במספר המפוטרים

אופטימיות מסויימת שואבים במשרד מירידה של 22% שנרשמה בפיטורי עובדים ברבעון השני. בשלושת החודשים האמורים נפלטו אל מעגל האבטלה כ-62 אלף עובדים, זאת לעומת מספר גבוה משמעותית של 79 אלף ברבעון הקודם. כמו כן נרשם גידול קל מאוד במספר המשרות שאוישו במהלך הרבעון השני - 210.1 אלף משרות לעומת 209.9 אלף ברבעון הראשון.

"ציפיות המעסיקים ביחס לשינויים בכוח אדם בתקופה הקרובה נותרו חיוביות אולם הציפיות לגידול בפעילות הפכו לניטראליות ומציגות תמונה מעורבת יותר לגבי המשך השיפור בתקופה הקרובה", נטען במחקר.

בתמ"ת מסבירים את הנתונים, בין היתר, בתנודתיות הרבה בשוקי המניות בעולם בחודשים האחרונים: "יתכן כי העלייה ברמת האי וודאות במשק בחודשים האחרונים כתוצאה מהמשבר הכלכלי באירופה מוצאת את ביטוייה גם בשוק העבודה וכן בהתמתנות הצפיות החיוביות". עוד מסבירים במשרד, כי "חשוב יהיה לעקוב בחודשים הקרובים על מנת לבחון האם מדובר בעצירה זמנית בשיפור במשק בו חזינו מאז המחצית השניה של 2009 או שמדובר בשינוי מגמה שלילי".

הביקוש לעובדים
 הביקוש לעובדים