אהבה זה לא כל הסיפור: איך מנהלים עסק זוגי?

בעשור האחרון נישאו בישראל כ-329 אלף זוגות ■ לא ידוע כמה מהם עובדים יחד, אבל ברור ששמירה על זוגיות בכלל ובעסק משותף בפרט, היא משימה לא פשוטה ■ לרגל ט"ו באב מספרים 4 זוגות עסקיים איך לדעתם הכי נכון לעשות זאת

בעשור האחרון נישאו בישראל כ-329 אלף זוגות. לא ידוע כמה מהם עובדים יחד, אבל ברור ששמירה על זוגיות בכלל ובעסק משותף בפרט, היא משימה לא פשוטה. לרגל ט"ו באב מספרים ל"גלובס" שלושה זוגות נשואים שהקימו עסק משותף איך לדעתם הכי נכון לעשות זאת. וגם: הזוג אתי וגבי רוטר מקסטרו נותנים 10 טיפים להתנהלות זוגית-עסקית יעילה.

"כשמתעוררת מחלוקת, שנינו יודעים לקחת צעד אחד אחורה"

אתי וכפיר לוצאטו
העסק: לוצאטו&לוצאטו
שנת הקמה: 1869
מס' עובדים: 80
מחזור מכירות שנתי: כמה עשרות מיליוני שקלים

*קילומטרז' זוגי בעסק:

כפיר (56) ואתי (52) לוצאטו חגגו בשבוע שעבר 30 שנות נישואין, הכוללות בתוכן מספר לא מבוטל של שנות עבודה משותפת בעסק המשפחתי: פירמת הפטנטים לוצאטו&לוצאטו. כפיר הצטרף לעסק המשפחתי שהקים סבא-רבא שלו ב-1869, כשהיה סטודנט בן 23 להנדסה כימית. אתי, ד"ר לכימיה, הצטרפה בגיל 28, תחילה במשרה חלקית ולימים כשותפה מנהלת לצד בעלה, המכהן כיום כשותף הבכיר ונשיא קבוצת לוצאטו&לוצאטו.

*חלוקת תפקידים:

כפיר אחראי על הצד המקצועי ואתי על ניהול החברה. "לכל אחד מאיתנו יש את התפקיד שלו, אך עדיין יש בינינו חפיפה ושנינו נוגעים זה בתחומו של זה. אחרי כל-כך הרבה שנים יחד בעסק משותף, אנחנו מבינים זה את זה. התקשורת מידית, החשיבה כמעט זהה, ולכן לא נוצרות בעיות. אבל המזל הגדול שלנו הוא שמגיל צעיר כרתו לנו את האגו, ולכן העסק זורם".

לדבריהם, הסכסוך המשפחתי, שהתגלע לפני מספר שנים בינם לבין אביו של כפיר וקרוב משפחה נוסף, העיב על האווירה והבהיר עד כמה חשובה חלוקת התפקידים. "הסיפור הזה נגמר לשמחתנו ב-2005. עברנו תקופה לא נחמדה, כך שאנחנו מודעים לפן הבעייתי של בני משפחה בעסק. גם לארבעת ילדינו אנחנו אומרים, שבבוא העת כל אחד מהם יצטרך לתפוס את מקומו המוגדר בעסק כדי לא להיקלע למצבים בעייתיים המאפיינים לא מעט עסקים משפחתיים".

*הפרדה בין זוגיות לעסק:

"אין. אנחנו לא מצליחים לא להביא את העבודה הביתה".

*יישוב מחלוקות רציניות:

"כשמתעוררת מחלוקת, שנינו יודעים לקחת צעד אחד אחורה. אני לא מכיר נושא אחד שלא הצלחנו ליישב, למרות שפה ושם הרמנו קול".

*השותפות העסקית-זוגית:

"לשותפות עסקית-זוגית יתרון גדול במובן זה שטובים השניים מן האחד. אנחנו יכולים להשלים ולגבות האחד את השני בעסק".

*מי מקבל את ההחלטות החשובות:

"את ההחלטות החשובות אנחנו מקבלים יחד. ואילו את ההחלטות הבינוניות בחשיבותן, כל אחד מקבל בתחומו".

*זוגיות ליד העובדים:

"אנחנו מקפידים על אווירה מקצועית ועניינית בעבודה ומשאירים את העניינים האחרים לבית. גם אם לא שוחחנו על כך באופן ספציפי, ברור לנו שאסור לנו לשדר משהו שעלול לעודד התנהגות לא מתאימה אצל העובדים שלנו. האווירה שיצרנו בפירמה במשך השנים היא של מקצועיות נינוחה, והכנסת כל גורם מתח עלול לקלקל אותה. מעבר לכך, אנחנו באופן טבעי קנאים מאוד לפרטיות שלנו".

*כשעובד אומר מילה רעה על בת/בן הזוג:

"אנחנו לא יכולים להעלות בדעתנו שעובד ירגיש חופשי לבוא ולומר לאחד מאיתנו מילה רעה על בת/בן הזוג שלו. מחלוקת או ויכוח עם עובד מתנהלים אצלנו באופן ענייני ובלי נימה אישית".

*שכר:

"אתי היא שר האוצר של הבית", אומר כפיר. "ומסיבה זו, לא ממש חשוב מי מרוויח כמה. אם אני צריך כסף אני לוקח מאתי, כך שלא ממש מפריע לי אם היא תרוויח פי-שלושה ממני. נהפוך הוא, ככה יהיה לי יותר כסף לבקש ממנה".

*טיפ להתנהלות זוגית-עסקית:

"לתת לבת/בן הזוג מרחב פעולה עצמאי ולא לנסות לכפות או להתערב בכל דבר קטן".

"בגלל העסק אי-אפשר להיות ברוגז ליותר מכמה שעות"

מאיר ושרית רסין, אופטיקנה / צלם תמר מצפי
 מאיר ושרית רסין, אופטיקנה / צלם תמר מצפי

שרית ומאיר רסין
העסק: אופטיקנה
שנת הקמה: 1988
מס' עובדים: 650
מס' סניפים: 78
מחזור מכירות שנתי: כ-300 מיליון שקל

*קילומטרז' זוגי בעסק:

ב-1978, שנה לאחר שנישאו, מאיר (60) ושרית (58) רסין החלו לעבוד יחד בחנות האופטיקה של הוריו של מאיר: מאיר כאופטומטריסט ושרית כמנהלת מסחרית. עשור לאחר מכן, כשהקימו את הסניף הראשון של רשת "אופטיקנה", התהפכו היוצרות: שרית, עובדת סוציאלית בהכשרתה, הפכה לאחראית על משאבי-אנוש ופיתוח עסקי, ומאיר הופקד על הצד הניהולי מסחרי בנוסף לצד הקליני. "אבי ואמי עבדו זה לצד זה שנים רבות, כך ששותפות זוגית-עסקית איננה זרה לי", אומר מאיר.

*חלוקת תפקידים:

"כששני בני זוג דעתניים כמונו עובדים יחד שעות ארוכות, ואין ביניהם חלוקת תפקידים ברורה, יש זליגה לתחומים שונים שיוצרת מלחמה מתמדת ובזבוז אנרגיה. אנחנו מודעים לזה, ולכן אנחנו מקפידים על חלוקת תפקידים ברורה".

*הפרדה בין זוגיות לעסק:

"כדי לשמור על חיי משפחה תקינים, קיבלנו החלטה משותפת לא להביא את העבודה הביתה. לכן, לא אחת מצאנו את עצמנו יושבים בחניה של הבית ומדברים ארוכות על העבודה".

*יישוב מחלוקות רציניות:

"ככל שהדעות מנוגדות יותר, כך הביקורת בונה יותר. עובדה, הספינה שלנו ממשיכה לשייט בעוצמה קדימה", אומרים בני הזוג. לדבריהם, העבודה השוטפת מונעת מהמחלוקות הרציניות להעיב לאורך זמן. "אי-אפשר להיות ברוגז ליותר מכמה שעות כי העסק מחייב הידברות", הם אומרים.

*השותפות הזוגית-עסקית:

"אנו רואים בשותפות מנוע צמיחה. זה כיף גדול שאתה פי-שניים. ובמקרה שלנו, פי-חמישה, שכן שלוש בנותינו עובדות גם הן בעסק".

*מי מקבל את ההחלטות החשובות:

"אני מקבל את ההחלטות, אבל אשתי מאשרת אותן", מודה מאיר. ובנימה רצינית קצת יותר הוא מסביר שהם מתייעצים, אך כל אחד מקבל את ההחלטה הסופית בתחומו בעצמו.

*זוגיות ליד העובדים:

"לא קיבלנו החלטה בעניין. אנחנו מתנהגים באופן טבעי".

*כשעובד אומר מילה רעה על בת/בן הזוג:

"כשעובד רוצה לומר למאיר משהו על שרית או ההיפך, אנחנו מסבירים לעובד שצריך לדבר עם מושא השיחה כי הטיפול והתשובה הם בתחום אחריותו", הם אומרים.

*שכר:

"השכר שלנו שווה, בכפוף ליתרונות המס. כלומר, אם רואה החשבון שלנו חושב שאחד מאיתנו צריך למשוך משכורת גבוהה יותר מכל מיני סיבות, אז זה מה שקורה בפועל. אם כי, זה לא ממש משנה כמה כל אחד מרוויח כי בסופו של דבר אנחנו בעל ואישה עם נכסים משותפים".

*טיפ להתנהלות זוגית-עסקית:

"להיות עניינים, לא להיגרר לנושאים אישיים ולחשוב פעמיים לפני שמדברים".

"אם מישהו טועה, מוותרים ולא מעירים הערות עוקצניות. רק כך אפשר לשרוד"

אתי ואברהם מימון
העסק: תבליני מימון
שנת הקמה: 1992
מס' עובדים: 100
מחזור מכירות שנתי: 40 מיליון שקל

*קילומטרז' זוגי בעסק:

אתי (50) ואברהם (56) מימון עובדים יחד כבר 22 שנה. ההתחלה היתה בחנות התבלינים של הוריו של אברהם בשוק העירוני בבאר-שבע, ומשנת 1992 ועד היום ב"תבליני מימון", מפעל לייצור תבלינים בבעלות השניים, אף הוא בבאר-שבע.

*חלוקת תפקידים:

אתי אחראית על ניהול החשבונות ואברהם על מכירות וניהול המפעל. שני בניהם השתלבו אף הם בעסק, אופיר כמנהל פיתוח עסקי וליאור כמנהל תפעול. "כשהעסק היה בחיתוליו, ישבנו זה מול זה במשרד קטן ועשינו הכול יחד בלי חלוקת תפקידים והסתדרנו די טוב", אומרים השניים.

*הפרדה בין זוגיות לעסק:

"גם אם רוצים מאוד, קשה מאוד עד בלתי אפשרי להפריד הפרדה מוחלטת בין הזוגיות לבין העסק. אנחנו תמיד לוקחים את העבודה הביתה כי זה חלק מהותי מהחיים שלנו בכללותם. וכמובן, שיש לזה חסרונות אבל גם יתרונות".

*יישוב מחלוקות רציניות:

"אין בינינו התנגשויות ומחלוקות רציניות", מצהירים בני הזוג. זאת, לטענתם, בזכות חלוקת תפקידים ברורה שהשכילו להגדיר ביניהם. "לכל אחד מאיתנו יש את הג'וב שלו. ואם מישהו טועה, אז מוותרים ולא מעירים הערות עוקצניות. רק כך אפשר לשרוד כל-כך הרבה שנים יחד כזוג בחיים ובעבודה".

*השותפות הזוגית-עסקית:

"מנוע צמיחה, כי האדם שלצדך הוא האדם הקרוב לך ביותר. אדם שאתה יכול לסמוך עליו בעיניים עצומות, שנותן לך רוח גבית, שמבין את הצרכים שלך טוב יותר מכל אדם אחר, ושההצלחה שלו היא ההצלחה שלך".

*מי מקבל את ההחלטות החשובות:

"רק אני מקבל את ההחלטות החשובות", מודה אברהם. "אני חי את העסק ברמת האסטרטגיה והניהול. אתי לא עוסקת בצד הזה, ולכן אני זה שמקבל את ההחלטות העסקיות החשובות. למשל, ההחלטה להיכנס לתחום מוצרי האפייה הייתה שלי. אם כי, החלטה זו קיבלה גם את ברכת הדרך של אתי".

*זוגיות ליד העובדים:

"מעולם לא רבנו או התגפפנו בעבודה ליד העובדים. אפשר לומר שבעניין הזה אנחנו תמיד מקפידים לשמור על ממלכתיות. מה גם, שלכל אחד מאיתנו יש את העיסוק ואת המשרד שלו ולא תמיד אנחנו מתראים במהלך היום".

*כשעובד אומר מילה רעה על בת/בן הזוג:

"עד היום זה לא קרה לנו, אולי בגלל שכל אחד מאיתנו עובד במחלקה שונה ועם צוות עובדים אחר".

*שכר:

"מאז ומתמיד השכר שלנו היה שווה. יש לנו חשבון משותף, והכול מתנהל בשוויון".

*טיפ להתנהלות זוגית-עסקית:

"ותרנות, הצבת מטרות משותפות והסתכלות נכונה על החיים - גם בעסק וגם מחוצה לו".

10 טיפים להתנהלות זוגית-עסקית נכונה בעסק משותף

עפ"י אתי וגבי רוטר, בעלי קסטרו

אתי וגבי רוטר, קסטרו / צלם אלירן אביטל
 אתי וגבי רוטר, קסטרו / צלם אלירן אביטל

1. One Team

זוגיות מחזקת את ערך שיתוף הפעולה, שחשוב כל-כך להשגת מטרות ויעדים עסקיים. חשוב לפעול יחד, לוותר על אגו, פוליטיקה או משחקי כוח, ולראות מעל הכול את חשיבות שיתוף הפעולה, לפעול בשקיפות מלאה האחד מול השני, לשוחח ולהקשיב.

2. שמירה על הערך "משפחה" גם בחברה

קסטרו הוא בית אופנה שהתפתח וגדל מתוך עסק משפחתי. כמנכ"לים משותפים שהם גם בני זוג, אנו מקפידים לשמור עליו ככזה. ההתנהלות היומיומית אצלנו לא פורמלית ודלתנו תמיד פתוחה.

3. חלוקת תפקידים מובהקת

חשוב שתהיה חלוקה מובהקת אך הרמונית של תפקידים, במסגרתה כל צד ממונה על הדברים שמתאימים לאופיו ושמהם הוא נהנה. חשוב שעשייתו של האחד תשלים את עשייתו של השני, ללא חיכוכים. חשוב גם לתת אמון מלא ביכולתו של הצד השני, לוותר כשצריך מבלי להתעקש, ומעל הכול - לסמוך זה על זה.

4. אהבה משותפת למקצוע

שנינו אוהבים אהבה גדולה את עולם האופנה, את התעשייה ואת העשייה. עולם האופנה הוא דינמי ובלתי פוסק, הקצב מהיר והזמן קצר. לעתים קרובות העבודה תובענית ומחייבת שעות עבודה ארוכות. שמירה על אהבה ועשייה משותפים יכולים לתת כוח להתמיד, להתמודד עם אתגרים וליהנות מהדרך ולא רק מהתוצאות.

5. למידה ממודל מצליח

כמו בכל דבר אחר בחיים, חשוב ללמוד מבעלי ניסיון ולקחת דוגמה ממודלים לחיקוי. במקרה שלנו, אהרון ולינה קסטרו, הוריה של אתי, שהקימו את העסק המשפחתי ולימדו אותנו כיצד לשמור על זוגיות בתוך סביבת העסק, על סבלנות, על כבוד הדדי, על אמונה משותפת במטרה, וכמובן - על אהבה. כל אלה מחזקים ומעניקים יציבות לבני זוג בעסק.

6. סובלנות ופתיחות לדעת האחר

כמו בחיים הפרטיים, גם בעבודה יש לא מעט פעמים שמתעוררים חילוקי דעות. גם אם לא מגיעים לעמק השווה, חשוב להקשיב אחד לשני ולהתגמש. כדאי לזכור ש תמיד ישנה האופציה "להסכים שלא להסכים".

7. ליישב את המחלוקות מחוץ לבית

במקרה של אי-הסכמה, חשוב ליישב את ההדורים בין כותלי המשרד, להשאיר את המחלוקות מחוץ לבית. במקרה הצורך, צריך לדעת לבקש סליחה, וחשוב לא פחות - לדעת לסלוח.

8. לשמר חיים פרטיים מהנים

צריך לפנות זמן להנאות קטנות וגדולות בשעות הפנאי, כמו ריצה משותפת בפארק, סרט בקולנוע או ארוחת ערב זוגית. במקרה שלנו, העבודה מצריכה גם לא מעט נסיעות לחו"ל, ולמרות שעות העבודה הארוכות אנו משתדלים תמיד למצוא זמן להפסקה משותפת, לדבר וליהנות.

9. פרגון כבוד הדדי

להקפיד על פרגון והקשבה הדדיים מתוך הערכה גדולה האחד כלפי השני. במקרה שלנו, אנו אנשים שונים עם התנהלות שונה ודרך חשיבה ופעולה שונה, אך תמיד אנחנו מכבדים את השוני. חשוב לטפח את הערך הזה גם בתוך החברה.

10. תמיד להיות אופטימיים

גם כשהעסק מציב בפניכם אתגרים אדירים, יש להסתכל תמיד על הצד החיובי. לראות בכל בעיה הזדמנות ופוטנציאל. לחזק האחד את השני, להאמין שדברים טובים יכולים לקרות ועוד רבים עתידים לקרות, וכמובן - לא לשכוח לחייך.