האוצר יפרסם התוכנית לטיפול בדמי הניהול בימים הקרובים

התחרות בשוק הפנסיוני תשופר בעיקר באמצעות הקלת הניידות בין הגופים הפנסיוניים, דרך הגברת יכולת העברת כספים הוניים מקופות הגמל וביטוחי המנהלים לקרנות הפנסיה

הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון באוצר, פרופ' עודד שריג, וסגן שר האוצר, ח"כ יצחק כהן (ש"ס), צפויים לפרסם בימים הקרובים את תוכנית האוצר לטיפול בדמי הניהול הגבוהים בשוק הגמל. במסגרת זו ישיקו שורת צעדים, ובהם שיפור הפלטפורמה לתחרות בשוק הפנסיוני, בעיקר באמצעות הקלת הניידות בין הגופים הפנסיוניים דרך הגברת יכולת העברת כספים הוניים מקופות הגמל וביטוחי המנהלים לקרנות הפנסיה; קביעת פער מרבי בין דמי הניהול הגבוהים לנמוכים באותה קופה; הגברת השקיפות בפני החוסכים ביחס לדמי הניהול הנגבים מהם - בשגרה, וכמובן בכל שינוי ברמתם - ועמלות הסוכנים.

באוצר מכירים בבעייתיות שנוצרה עקב נסיקת דמי הניהול בשוק הגמל בשנים האחרונות, לאחר העברתן של הקופות לידי בתי ההשקעות וחברות הביטוח. יחד עם דמי הניהול הגבוהים היסטורית בביטוחי המנהלים נהפכו שתיים משלוש הצלעות בשוק החיסכון הפנסיוני ה'חדש' ליקרות מאוד. ואולם באוצר לא רואים בהתייקרות האדירה של דמי הניהול בגמל כשל שוק חריף הדורש התערבות אגרסיבית מדי, לטעמם. לכן, באוצר מעוניינים לשפר בעיקר את יכולת המעבר והתחרות בשוק, בעת ובעונה אחת עם הגברת דרישות השקיפות מהגופים הפנסיונים והמפיצים בנוגע לעלויות החיסכון דרכם.

תולים תקוות במסלקה

ככל הידוע, בכוונת האוצר להטיל הגבלות על גביית דמי הניהול בקופות הגמל באמצעות קביעת רף מרבי לפער בין דמי הניהול הנמוכים ביותר הנגבים בחברה מנהלת, לבין דמי הניהול הגבוהים ביותר הנגבים בה, והוא יעמוד על רמה של כ-0.5%. לצעד זה צפויה להתלוות דרישה להגברת השקיפות של הגופים המוסדיים: החברות המנהלות את חסכונות הציבור יחויבו לפרסם ברבים את מדרג דמי הניהול שהם גובים מכלל הלקוחות.

צעד מרכזי נוסף יאפשר לחוסכים להעביר לקרן פנסיה כספים הוניים שנצברו בקופת גמל וביטוחי מנהלים עד 2007, והמיועדים למשיכה הונית חד-פעמית פטורה ממס. כך, למרות המעבר לקרן פנסיה שבה הקצבה חייבת במס, הכספים שיועברו יישארו פטורים ממס גם אם יימשכו כקצבה.

בשוק המוסדי מעריכים כי אפשר והאוצר אף יפעל בצעדים נוספים, בהם גם הקלת ההצטרפות של הציבור הרחב לקופות הגמל הענפיות, הגובות כיום דמי ניהול נמוכים מהותית מהקופות ה'רגילות' הפתוחות לציבור הרחב.

נוסף על כך, באוצר תלו עד כה, וממשיכים לתלות, תקוות רבות בכך שהפלטפורמה המשמעותית ביותר להגברת התחרותיות בשוק הפנסיוני תגיע מהמסלקה הפנסיונית, שאת הקמתה אגף שוק ההון מקדם במרץ. המסלקה אמורה להתחיל לפעול (בשלב מקדמי) בתחילת 2011, אך נראה כי יעברו עוד חודשים רבים עד שהמסלקה תתחיל לפעול באופן אפקטיבי, ותספק את השירות המצופה ממנה.

הצעדים המסתמנים

1 הקלת הניידות והמעבר לקרנות הפנסיה

2 קביעת פער מרבי של כ-0.5% בין דמי הניהול הגבוהים לנמוכים באותה קופה

3 הגברת השקיפות בפני החוסכים ביחס לדמי הניהול הנגבים מהם

4 הרחבת האפשרות להצטרף לקופות הסקטוריאליות הזולות (הערכות בשוק)

5 הקמת מסלקה פנסיונית - תהליך נפרד שיימשך זמן רב יותר