ועכשיו במבצע בוול סטריט: מגה הקצאות של אופציות!

גיל שויד לא לבד: יותר ויותר מנכ"לים בשוק ההון האמריקני מקבלים הקצאות של מיליוני אופציות ■ מה הסיבות למתן אותן מגה הקצאות, מה הקשר בינן לבין המשבר הכלכלי, ומהו החוט המקשר בין גיל שויד, מנכ"ל צ'ק פוינט ללארי אליסון, מנכ"ל אורקל ■ מחקר מיוחד של The Corporate Library

פרשיות מכוערות של תיארוך לאחור. שווקים דוביים. ביקורת ציבורית. מחקרים הנוגדים הקצאות נדיבות שלהן. כלל חשבונאי שמחייב להכיר בהן כהוצאה. שום דבר. פשוט שום דבר לא העלים - ואף לא צמצם - את השימוש הנרחב באופציות למניות (Stocks Options) כתגמול הוני, וכפועל יוצא - ככלי הסולל את הדרך לעושר עבור מנכ"לים רבים.

יותר מזה. בשנים האחרונות הולך וגובר המנהג - לפחות בקרב החברות בשוק ההון האמריקני - להקצות חבילות כבדות יותר של אופציות. לא עוד כמה עשרות אלפי אופציות בחבילה אחת, כי אם מאות אלפי אופציות ולפעמים אף מיליוני אופציות, ששוויין הנאיבי יכול להגיע לעשרות מיליוני דולרים.

בגזרה הישראלית יש רק מנכ"ל אחד שמקבל מדי שנה מיליוני אופציות, והוא גיל שויד, מנכ"ל צ'ק פוינט. עם זאת, בשנים האחרונות גדל מספר המנכ"לים של חברות בלו צ'יפ אמריקניות, שמקבלים מדי שנה מאות אלפי או מיליוני אופציות, ובמילים אחרות - מגה הקצאה (Mega Grants). כך עולה ממחקר מיוחד של מכון המחקר האמריקני The Corporate Library שהגיע לידי "גלובס".

The Corporate Library בחן הקצאות של אופציות למניות בקרב אלפי חברות שנסחרות בשוק ההון האמריקני שבוצעו במהלך שלוש השנים האחרונות, והגיע למסקנה כי המדיניות של מגה הקצאה תופסת תאוצה. מגה הקצאה, לפי The Corporate Library, היא הקצאה בודדת של לפחות חצי מיליון אופציות לניצע אחד ויחיד, וכפי שניתן לראות בטבלה המצורפת יש לא מעט חברות שמבצעות מגה הקצאות. כך, 9.5% מההקצאות שבוצעו אשתקד בקרב 1,478 חברות היו מגה הקצאות, וזאת לעומת 5.8% בשנת 2007.

22
 22

גם שיעור החברות שהעניקו מגה הקצאות גדל לאורך השנים - 10.6% אשתקד לעומת 6.9% בשנת 2007. "נתונים אלו משקפים את השינוי במדיניות התגמולים של החברות כתוצאה מהמשבר הכלכלי", נכתב במחקר. "מחירי המניות ירדו, ולכן החברות העניקו יותר אופציות כדי לקזז את הירידה בשווי של החבילה".

מקצים בשפל

אך זו לא הסיבה היחידה לפופולריות הגואה של מגה הקצאות, ובטרם נרחיב את היריעה על כך, הביטו בטבלה שצרפנו ותתרשמו מעשר מגה ההקצאות הגדולות ביותר שבוצעו אשתקד. ההטבה הממוצעת הגלומה בהן היא על 28 מיליון דולר, וההטבה הגדולה ביותר רשומה לזכותו של מל קרמזין, מנכ"ל Sirius XM Radio, מפעילת תחנות רדיו שנסחרת לפי שווי של 3.8 מיליארד דולר.

The Corporate Library ניתח את המגה ההקצאות שאיתר, ומצא חמש סיבות לחלוקתן. הנה הן לפניכם.

1. תמריץ להארכת הסכם העסקה מקורי

הסיבה הראשונה היא הרצון לתמרץ את המנכ"ל להישאר בתפקידו, וזאת במסגרת הארכת הסכם העסקתו. קרמזין, כדוגמה, קיבל את החבילה המפנקת כתחליף לחבילה קודמת שמחיר המימוש הנקוב בה היה גבוה משמעותית ממחיר המניה בשוק ההון.

לפי המחקר, "החלפת אופציות ישנות בחדשות בעלות מחיר מימוש נמוך יותר שולחת מסר מוטעה להנהלה, ופוגעת בבעלי המניות מכיוון שקטן הסיכוי ליצירת ערך". במילים אחרות, למנכ"ל יש פחות מוטיבציה לשפר את מחיר המניה מכיוון שהוא כבר מורווח על האופציות שקיבל, ולא תמיד זה קורה בגלל שמצב החברה השתפר.

2. תמריץ לגיוס מנכ"ל מחוזר

בשוק ההון האמריקני קיים הביטוי The Golden Hello, שנועד לתאר בונוס כספי או תגמול הוני שניתן למנכ"ל שעובר לתפקיד מקביל בחברה מתחרה. אנתוני ראיין, מנכ"ל MoneyGram, ספקית של שירותים פיננסיים שנסחרת לפי שווי צנוע של 207 מיליון דולר, קיבל חבילת אופציות כבדה עם כניסתו לתפקיד בינואר 2009, למרות "שמעולם לא כיהן כמנכ"ל ולא נחשב לכוכב", נכתב במחקר. ואכן, ארבעה חודשים לאחר ההקצאה התברר כי החברה טעתה. ראיין פרש מתפקידו ורוב האופציות שהוקצו לו בוטלו.

אך MoneyGram חזרה על מנהגה, ופמלה פטסליי, מחליפתו בתפקיד, קיבלה 6.3 מיליון אופציות - מגה הקצאה שלישית שלה מאז הצטרפותה לחברה. גם סטיבן ברקוביץ', מנכ"ל Move, מפעילת אתרי אינטרנט לתיווך נדל"ן הנסחרת לפי שווי של 368 מיליון דולר, קיבל עם כניסתו לתפקיד מגה הקצאה. "מגה הקצאות הן חלק בלתי נפרד מחבילות Golden Hello", נכתב במחקר. "אך הן אינן מהוות תגמול על ביצועים (Pay For Performance) כי אם תגמול עבור הצטרפות לחברה (Pay For Pulse)".

3. השלמת חבילה שהוענקה במקום העבודה הקודם

סיבה נוספת, מעט פחות מקובלת, היא הרצון של הדירקטוריון להתאים את חבילת האופציות שמוענקת למנכ"ל להחזקת האקוויטי שהייתה לו במקום עבודתו הקודם. במילים אחרות - לא לפגוע בשווי ההטבות שניתנו לו בעבר.

4. הקצאת אופציות כתחליף לבונוס במזומן

סיבה אחרת היא הרצון להחליף בונוס כספי בתגמול הוני. ברוב המקרים, אופציות שמוקצות מתוך מטרה זו ניתנות למימוש מיידי, ולפי מחירי מימוש נמוכים מהמחיר בשוק ההון.

5. חלק בלתי נפרד ממדיניות התגמולים

יש חברות - דוגמת אורקל וצ'ק פוינט - שהפכו את המגה הקצאות לעניין שבשגרה. "ברור שמגה הקצאות שניתנות באופן קבוע - על את כמה וכמה לבעלי עניין מהותיים - אינן משרתות את בעלי המניות כשמחיר המניה נמוך", נכתב במחקר. אנו נוסיף - גיל שויד, לתשומת ליבך.