מצרים תשלם תמלוגים ל-BP במסגרת עסקת ענק לגז טבעי

ענקית הנפט הבריטית ושותפתה הגרמנית מחזיקות בזיכיונות לפיתוח שני מאגרי גז מול חופי אלכסנדריה שהיקף עתודות הגז שלהם 5 טריליון רגל מעוקבת (TCF) ■ לפי ההסכם, ישקיעו החברות הזרות כ-9 מיליארד דולר בפיתוח מאגרי הגז

ממשלת מצרים תחתום השבוע על עסקת ענק עם BP והחברה הגרמנית RWE לרכישת גז טבעי בהיקף 9 מיליארד דולר. על-פי דיווחים בסוכנויות הידיעות התחייבו שתי החברות לספק למצרים כמות שנתית של כמיליארד מ"ק (BCM) גז, כחמישית מצריכת הגז השנתית של מדינת ישראל. החידוש בעסקה הוא הסכמה מצד ספקיות הגז לשאת בכל עלויות הפיתוח של שני מאגרי גז טבעי ימיים, בתמורה לתמלוגים שתשלם לחברות ממשלת מצרים.

ענקית הנפט הבריטית ושותפתה הגרמנית מחזיקות בזיכיונות לפיתוח שני מאגרי גז מול חופי אלכסנדריה שהיקף עתודות הגז שלהם 5 טריליון רגל מעוקבת (TCF) - נמוך בכ-20 אחוז מכמות הגז בתגלית "תמר". לפי ההסכם, ישקיעו החברות הזרות כ-9 מיליארד דולר בפיתוח מאגרי הגז, אך יוכלו לקבל מענק ממשלתי בגובה של 3.6 מיליארד דולר. הגז יימכר לחברת הגז הממשלתית המצרית (EGAS) ומשם ישווק לשוק המקומי וללקוחות החברה בחו"ל ובהם EMG, יבואנית הגז המצרי לישראל. על-פי סוכנות רויטר'ס החלופה שעמדה בפני ממשלת מצרים הייתה להעלות את מחיר הגז שהיא מתכוונת לרכוש מהמפיקים, אך היא העדיפה שלא לנקוט בדרך זו מחשש לתגובת האוכלוסייה.

מצרים מדורגת במקום ה-15 בעולם מבחינת היקף עתודות הגז הטבעי שלה, עם רזרבות המוערכות ב-77.3 TCF, יותר מכפלים מכמויות הגז הנמצאות לפי ההערכות נובל אנרג'י ליד חופי ישראל. ועולם מצרים סובלת בתקופה האחרונה ממחסור זמני בגז טבעי בגלל שקצב הפיתוח של מאגרי הגז אינו מדביק את הגידול בהתחייבויות המדינה לספק גז לשוק המקומי ולייצוא, בין היתר לישראל.

אנליסטים ציינו כי המתכונת הייחודית של ההסכם הופכת את פיתוח שדות הגז לכדאי כלכלית עבור החברות וכי ממשלת מצרים הפגינה גמישות וגישה פרגמטית שיביא להגברת העניין של משקיעים בפיתוח מאגרי גז טבעי באגן המזרחי של הים התיכון. שר הנפט המצרי אמר כי ההסכם החדש "יעודד משקיעים זרים להגדיל את השקעותיהם ולממן את עלויות הפיתוח במים עמוקים, שהולכות ומאמירות".

פהמי אוסו אנליסט בחברת Wood Mackenzie אמר כי מדובר בהסכם פורץ דרך. "עד היום המצרים התעקשו להפיק בעצמם חלק מהגז אבל בעסקה הזו כל הפרויקט הועבר לגורמים פרטיים".