אפריקה ישראל מחלקת לבכיריה בונוסים ב-7 מיליון שקל; איזי כהן: "בשנתיים האחרונות לא חילקנו מענקים"

(עדכון) - זאת לאחר הפסד של 673 מ' ש' בשנת 2009, שלווה בחבילות שכר שמנות לבכירי החברה ■ כהן: "המנהלים הללו, שעשו לילות כימים כדי לייצב החברה, מקבלים היום - בזכות - את המענק המיוחד הזה" ■ בינתיים: אפי פיתוח סגרה עוד הסדר חוב עם הבנק השני בגודלו ברוסיה

חודשים ספורים לאחר השלמת הסדר החוב בהיקף של כ-7.5 מיליארד שקל, אפריקה ישראל החליטה להעניק בונוסים בהיקף של 7.02 מיליון שקל לבכיריה. לפי הודעה שפרסמה בצהריים אפריקה ישראל , לאחר דיווחים בנושא בבוקר, היא מציינת כי הבונוסים החריגים יינתנו "על מנת לשמר את השדרה הניהולית החדשה של החברה".

"דירקטוריון אפריקה ישראל החליט על תשלום מענק מיוחד למספר מנהלים בכירים בחברה, אשר היו שותפים למאמץ המיוחד שהתקיים בתקופת המשבר אליו היא נקלעה", נכתב בהודעת החברה.

בחודש יוני המליץ המנכ"ל איזי כהן על חלוקת הבונוסים המיוחדים. דירקטוריון החברה הקים ועדה מיוחדת לבדיקת הנושא והחברה שכרה את שירותיהם של חברת "קומפויז'ן", המייעצת בנושאי שכר והטבות לחברות הגדולות במשק, וכן של פרופ' משה צבירן מאוניברסיטת ת"א, שגיבה את התהליך בנתונים השוואתיים לגבי תגמול בכירים בחברות רבות ומרכזיות בישראל.

לאחר 4 ישיבות שקיימה הוועדה הוחלט להוציא לפועל את חלוקת הבונוסים. אפריקה לא מציינת את שמותיהם של כל המנהלים שיקבלו את הבונוסים, מלבד שניים - סמנכ"ל הכספים רון פיינרו ומנכ"ל אפריקה ישראל ארה"ב ריץ' מארין, שיקבלו 1.25 מיליון דולר כל אחד.

5 מנהלים נוספים בקבוצה יזכו גם הם לבונוסים בהיקף כולל של 900 אלף שקל, ובכללם מנכ"ל אפריקה מגורים גילי דקל, מנכ"ל נגב אבי מוטולה ומנכ"ל דניה סיבוס רונן גינצבורג.

אפריקה ישראל הפסידה 673 מיליון שקל בכל שנת 2009, מה שלא מנע מבכיריה למשוך חבילות שכר שמנות למדי. עלות שכרו של המנכ"ל איזי כהן, למשל, הסתכמה בשנת 2009 ב-6.37 מיליון שקל (כולל אופציות) ועלות שכרו של סגן היו"ר נדב גרינשפון ב-4.72 מיליון שקל.

"בשנתיים החולפות לא חילקה החברה כל מענק למנהליה ולעובדיה, כי לא ראינו לנכון לעשות זאת בעת כזו", מסר כהן בתגובה. הוא התייחס לתקופת המשבר שעברה על החברה ואמר: "בעת הזו נזקקה החברה למנהלים טובים ומנוסים היודעים לפעול בתנאי לחץ פיננסי, בימים של חוסר ודאות, וידעו לנווט את החברה אל עבר חוף המבטחים שלה - משם תוכל לשוב ולצמוח בהצלחה. המנהלים הללו, שעשו לילות כימים כדי לייצב החברה, מקבלים היום - בזכות - את המענק המיוחד הזה. היום, לאחר השלמת הסדר החוב וכאשר החברה נמצאת במגמת התאוששות, אנו סבורים שניתן להודות לאנשים שהביאו אותה לרגע זה".

עוד הסדר, והפעם ברוסיה

בתוך כך, אפריקה הודיעה היום (ב'), כי החברה הבת אפי פיתוח זכתה להקלה בתנאי ההלוואה שקיבלה לצורך מימון קניון Mall of Russia - פרויקט הדגל של החברה. אפי פיתוח מרכזת את פעילות הנדל"ן של אפריקה ברוסיה והקניון אמור להיפתח בסוף השנה.

בנק VTB, הבנק השני בגודלו ברוסיה, הסכים להאריך את ההלוואה ולשפר את תנאיה. ההארכה ניתנה לשנתיים, קרי עד לאוגוסט 2013. הריבית על ההלוואה הונמכה ל-13.25% מ-16%. נזכיר כי אפי פיתוח נטלה את ההלוואה באוגוסט 2008, בהיקף של 8.4 מיליון רובל (277 אלף דולר), ובמחצית 2010 עמדה יתרת ההלוואה על 6.378 מיליון רובל (211 אלף דולר).

בכך ממשיכה אפריקה את מסכת הסדרי החוב שמלווה אותה בחודשים האחרונים. לצד ההסדר מול המוסדיים בישראל, היא השלימה הסדר מול גופים פיננסיים זרים על ההשקעה בבניין ה"ניו יורק טיימס" ובפרויקט האפת'ורפ במנהטן.