סקר: 61% מערעורי נישומים על שומות מס נדחים

‎מסקר שביצע משרד עוה"ד שי עינת עולה כי הסיכוי של המדינה לזכות בערעור שהגישה לעליון גבוה בהרבה מזה של הנישומים, וכי סיכוי הערעור במחוזי תלוי במחוז בו הוא הוגש

החלטתם שאתם מערערים על החלטות רשויות המס? אולי כדאי שתחשבו על כך שוב. נישומים רבים, יועצי מס ורואי חשבון מתלבטים לא אחת האם להגיע לפשרה עם רשויות המס בקשר לשומות שנויות במחלוקת, או לפנות לבתי המשפט כדי שיערכו בירור בנוגע אליהן.

סקירה של פסקי דין בנושאי מס, שנתנו בתי המשפט המחוזיים ובית המשפט העליון בתקופה 1.6.2009-1.6.2010, שערך משרד עורכי הדין שי עינת המתמחה בתחום המס, מראה כי סיכוייו של אזרח לזכות בערעור שהגיש נגד החלטת רשויות המס הם קטנים ביותר. רוב מוחץ של הערעורים - 61% - שמגישים נישומים על שומות מס הכנסה, מע"מ ומיסוי מקרקעין נדחים על-ידי בתי המשפט השונים.

לפי הנתונים, רק 30% מקרב הערעורים שהגישו נישומים לבתי המשפט המחוזיים התקבלו, ו-17% בלבד מקרב הערעורים שהגישו לעליון. זוהי הסיבה, כנראה, שרבים מהנישומים מעדיפים להגיע לפשרה עם רשויות המס ולא לפנות לערכאות המשפט.

הסקירה מראה גם כי סיכויי הזכייה בערעור תלויים במידה רבה בזהות בית המשפט שאליו יוגש. לפי הנתונים, לנישום שמגיש ערעור למחוזי בחיפה יש סיכוי של כמעט 50% שיתקבל; בעוד שלנישום שמגיש ערעור למחוזי בבאר-שבע יש סיכוי קלוש של 28% בלבד שערעורו יתקבל. בתווך נמצאים המחוזי בנצרת, שבו התקבלו בתקופת הבדיקה 31% מהערעורים; המחוזי בתל-אביב, שבו התקבלו 37% מערעורי המס; והמחוזי בירושלים, שבו התקבלו 43% מהערעורים.

אך לא רק לזהות בית המשפט יש השפעה על תוצאת הערעור. מהסקירה עולה כי גם לתחום המס שבו עוסק הערעור תהיה השפעה על תוצאותיו. נתוני הסקר מראים כי סיכויי קבלת ערעור המוגש נגד צו שהוציא מנהל מע"מ הינם הנמוכים ביותר (20%); סיכויי הצלחת עררים על החלטות מנהל מיסוי מקרקעין הינם הגבוהים ביותר (56%); ואילו לערעורים על החלטות בענייני מס הכנסה יש סיכוי של 34% להתקבל.

עוד עולה כי שיעור הוצאות המשפט שנפסק בערעורי מס הכנסה הינו הגבוה ביותר (21,600 שקל בממוצע), בעוד שבעררים על מיסוי מקרקעין הוצאות המשפט שנפסקו הינן נמוכות באופן יחסי (7,500 שקל בממוצע).

עדיפות למיסוי מקרקעין

בסקירה נבחנו גם ערעורי המס שהוגשו לבית המשפט העליון. תוצאותיה מגלות כי בעליון הסיכוי לקבלת ערעור בנושא מס הכנסה הוא הנמוך ביותר (17%) והסיכוי בקבלת ערעור על החלטות בנושא מיסוי מקרקעין הוא הגבוה ביותר (38%). בסך-הכול התקבלו בתקופת הבדיקה רק כרבע (24%) מערעורי המס שהוגשו לעליון.

גם לזהות מגיש הערעור לעליון יש השפעה רבה על סיכויי הערעור. לפי המחקר, כאשר מגיש נישום ערעור לבית המשפט העליון בענייני מס הכנסה, יש לו סיכוי של 10% בלבד לזכות בערעור.

מצבה של המדינה טוב בהרבה - 50% מהערעורים בענייני מס הכנסה שהגישה המדינה לבית המשפט העליון בתקופה הנבחנת, התקבל; כשהערעורים בעליון היו בנוגע להחלטות בנושא מע"מ - התקבלו 14% מהערעורים שהוגשו על-ידי הנישומים.

כשעסקו במיסוי מקרקעין, היה מצבם של הנישומים טוב מעט יותר - 33% מהערעורים שהגישו התקבלו על-ידי בית המשפט העליון.

22
 22