במקום הבנקים: אלרון ו-RDC מלוות 7 מיליון דולר לסטרלינג

החברה שנמנית עם קבוצת IDB גם הודיעה היום על מינוי שמעון אקהאוז ליו"ר החדש שלה ■ החברה ניסתה בתחילה לקבל הלוואה מהבנקים, אבל אלו דרשו ערבות של בעלי המניות

ארבעה חודשים לאחר שרואי החשבון של חברת סטרלינג מקבוצת IDB רשמו בדו"חות הכספיים שלה הערת עסק חי, החברה מודיעה היום שהיא תקבל הלוואה של 7 מיליון דולר. במקביל, הודיעה החברה שהיא ממנה את ד"ר שמעון אקהאוז לתפקיד יו"ר הדירקטוריון. מניית החברה ירדה היום ב-7.4% ושוויה של סטרלינג עתה עומד על כ-19 מיליון שקל.

סטרלינג עוסקת בפיתוח, יצור, שיווק ומכירה של מערכות אנטנה לתקשורת לוויינים רחבת פס לתחום האזרחי. המערכות משולבות במטוסים, רכבות אוטובוסים, וכן ברכבי בטחון והצלה. מערכת האנטנה, שמבוססת על טכנולוגיה שפיתחה סטרלינג, מאפשרת העברת מידע בקצבים מהירים ביישומים שונים כגון אינטרנט, דואר אלקטרוני, טלפון וטלוויזיה.

גם אם הרעיון נשמע לא רע, סטרלינג נתקלה בלא מעט קשיים. לאחר שאת 2009 היא סיימה עם מיליון שקל בלבד בקופה, במאי השנה היא פרסמה את הדו"חות הכספיים לרבעון הראשון. מדו"חות אלו עלה שהיא הפסידה 17 מיליון שקל לעומת הפסד של 3.4 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

ההפסד התפעולי ברבעון הראשון העמיק גם הוא ל-8.2 מיליון שקל, לעומת 6.5 מיליון שקל ברבעון המקביל. בשל ההפסדים הכבדים ובשל תזרים מזומנים שלילי מפעילות שוטפת ברבעון הראשון של 11.5 מיליון שקל, רואי החשבון צירפו הערת "עסק חי", שמשמעותה הטלת ספק לגבי יכולת החברה לשרוד. לחברה גם גירעון בהון החוזר של 37 מיליון שקל.

השבת הכסף: תוך שנתיים

היום הגיעו החדשות הטובות מצד סטרלינג, כשהיא הודיעה כי אלרון ו-RDC, שמחזיקות ב-67% ממניותיה, יעניקו לה הלוואה של 7 מיליון דולר. התשלום הראשון, בהיקף של 3 מיליון דולר, יועבר עד ל-12 באוגוסט ו-4 מיליון דולר נוספים יועברו עד ינואר 2011, בכפוף להסכמתם של בעלי המניות. לפני ההלוואה עמד סך הלוואות בעלי המניות לחברה על קרוב ל-35 מיליון שקל.

ההלוואה תישא ריבית בשיעור של 6% לשנה. היא תיפרע בהתקיים האירוע המוקדם מבין השניים: כחלוף שנתיים מהתשלום הראשון, או שלושה ימים אחרי שתועבר לסטרלינג תמורה מהנפקה לציבור או הנפקה פרטית של ניירות ערך.

ההלוואה נלקחה לאחר שניסיון לקבל הלוואה מהבנקים נדחתה, בדיווח נכתב כי "הבנקים אינם מעוניינים להעמיד הלוואה ללא קבלת ערבויות מבעלי המניות או בטוחות פיננסיות".

3 שנים הספיקו לחלוץ

אירוע נוסף בשנה החולפת שהעיב על החברה, היה עזיבתו במאי של היו"ר, הרמטכ"ל לשעבר, דן חלוץ, שפרש מתפקידו לאחר פחות משלוש שנים בתפקיד. בשנת 2007, עם כניסתו של חלוץ לחברה, היא הפסידה 33.3 מיליון שקל והגירעון בהון החוזר שלה עמד על 2.7 מיליון שקל. ההפסד התפעולי של החברה ב-2007 עמד על 29.4 מיליון שקל.

היו"ר החדש, אקהאוז, כיהן בעבר כמנכ"ל חברת ImageSat, שפועלת בתחום הלוויינים ומפעילה בין היתר שני לווייני צילום שמעניקים שירותים ברחבי העולם. בתקופת כהונתו, הוביל אקהאוז את החברה לצמיחה ופעילות בינלאומית. אקהויז גם מילא את תפקיד משנה למנכ"ל לשיווק ופיתוח עסקים בתעשייה האווירית.

בנוסף הודיעה היום סטרלינג על צירופו של ד"ר רן גוזלי כדירקטור בחברה. גוזלי כיהן כראש שטח מחקר ופיתוח בחטיבת הטילים של רפא"ל.