סעו לשלום: "גלובס" מציג 5 מוקשים לשוכרים רכב

רכב לא מתאים ■ סכומי-עתק שנגבים כדי לבטל השתתפות עצמית ■ פער של מאות שקלים בתעריפי ההשכרה הנגבים באתרי האינטרנט של חברות הרכב ■ ועוד 2 מוקשים נפוצים

שוכרי הרכבים יעידו כי לא פעם נגרמה להם עוגמת-נפש. כך, למשל, החברות אינן מתחייבות על דגם רכב מסוים אלא על קבוצת כלי רכב, כשההחלטה על הדגמים הכלולים בקבוצה שמורה באופן חד-צדדי לחברה. במקרים אחרים הן "מנחיתות" על השוכר תשלומים שלא ידע עליהם כשביצע את ההזמנה ושילם עבור העסקה מראש בארץ. במקרים אחרים מגלה השוכר מספר שבועות אחרי שהשיב את הרכב כי החברה חייבה את כרטיס האשראי שהשאיר בסכומים לא מוסברים.

הנה מספר מוקשים אופייניים:

1. שוכרים באינטרנט? האתרים הישראלים יקרים

אם הזמנתם רכב באתר הישראלי של חברת השכרה ויצאתם מהנחה שאין טעם לבדוק את האתר הבינלאומי של אותה חברה - טעיתם. למרות שמדובר באותה חברה, הזמנה באתרים הבינלאומיים עשויה לחסוך לשוכרים עשרות אירו עבור רכב זהה עם ביטוחים זהים. מובן שגם השוואה בין החברות לבין עצמן מעלה הפרשים גדולים.

ההשוואות נערכו לגבי שכירת רכב בשני יעדים. גרמניה (שדה-התעופה של מינכן) ואיטליה (שדה-התעופה של רומא). חיפשנו רכב מקבוצת כלי הרכב הכוללת BMW 3 או מרצדס C בשדה -תעופה של מינכן, לתקופה של שבוע ב-15-22 באוגוסט, ורכב מדרגה נמוכה יותר (פורד פוקוס/פיאסטה ודומיו, לפי היצע חברות ההשכרה).

בדקנו את האתרים הישראליים והבינלאומיים של חברות ההשכרה אוויס, הרץ, sixt, באדג'ט, יורופקאר וחברת אופרן הקשורה בהסכמים עם חברות בינלאומיות ומקומיות בכל מדינה ומתחייבת להציג מחירים אטרקטיביים.

הפערים העיקריים נמצאו בהשוואה שנערכה בין ההצעות השונות שכירת רכב בגרמניה. חברת sixt מציעה באתר הישראלי רכב מרצדס C או BMW 3 ב-455 אירו לשבוע, ובאתר הבינלאומי רכב מקבוצה זהה תמורת 351 אירו.

ההצעה באתר הבינלאומי של sixt (כ-351 אירו) היתה גם ההצעה הזולה ביותר שנדגמה, ואילו ההצעה היקרה ביותר היתה של חברת אופרן (548 אירו).

ההשוואה לגבי רכב שכור ברומא גילתה כי ההצעה הזולה ביותר היא של חברת באדג'ט באתר הבינלאומי שלה (248 אירו לכל התקופה), וההצעה היקרה ביותר היא של חברת אוויס באתר הישראלי (370 אירו).

2. השתתפות עצמית: עלולה להגיע ל-2,000 אירו

מוקש נוסף הוא נושא ההשתתפות עצמית. במרבית המקרים שוברי השכרת הרכב המונפקים בסוכנויות בישראל כוללים במחיר ההשכרה את הביטוח הבסיסי (cdw). ביטוח זה מקביל לביטוח חובה, ביטוח צד ג' וביטוח מקיף. בהשכרת רכב בארה"ב כולל הביטוח הבסיסי את ההשתתפות העצמית, אולם באירופה סעיף זה היה ונותר בעייתי.

חוזה השכרת הרכב, שעליו יש לחתום בתחנת ההשכרה, כולל לרוב סעיפים המבטחים את חברות ההשכרה. אחד הסעיפים המטרידים בחוזה, בעיקר בבאירופה, הוא סעיף ההשתתפות העצמית. חברות ההשכרה גובות את ההשתתפות העצמית משוכר הרכב בכל מקרה, וללא תלות באשמתו; בין אם הרכב הגיע אחרי תאונה למצב אובדן מוחלט (total loss) או אם קיבל מכה, שפשוף, שריטה או כל נזק אחר.

עלות ההשתתפות העצמית עלולה להגיע ל-450-2,000 אירו, תלוי במדינה, בחברת ההשכרה ובסוג הרכב.

חברות ההשכרה מציעות שני סוגי פתרונות. אחד: תוספת ביטוחית ששמה "ביטול השתתפות עצמית", שעלותה 5-7 דולר ליום (תלוי בחברה). בחלק מהמקרים (בחברת אופרן לדוגמה) רוכש שוכר הרכב באמצעות חברת ההשכרה הישראלית, בעסקה נפרדת מעסקת ההשכרה, ביטוח ביטול השתתפות עצמית.

אם וכאשר יחויב השוכר בהשתתפות עצמית - הוא יוכל לדווח על כך לחברת ההשכרה ולהפעיל את הפוליסה.

הפתרון השני הוא ביטוח super cdw - ביטוח ביטול השתתפות עצמית מטעם חברת ההשכרה עצמה. הרחבה זו ניתנת לרכישה אצל חלק מהחברות תמורת 5 אירו ליום.

בחברות אחרות כלולה ההרחבה במחיר ההשכרה, ובכל מקרה ניתן לרכוש אותה ישירות בדלפק ההשכרה בחו"ל, תמורת 5-25 אירו ליום.

ביטוח ביטול השתתפות עצמית נמכר ברוב החברות רק לנהגים בני 25-65.

3. סוג הרכב: מתאים למשפחה של 5 נפשות?

אריאל טובל, מנהל המגזר הפרטי בהרץ ישראל, וגיל שגיב, מנהל שיווק של אוויס ישראל, מזהירים מפני אכזבה נוספת: כאמור, חברות ההשכרה לוקחות לעצמן גמישות מרבית ואינן מתחייבות במועד ההזמנה על דגם רכב מסוים. ההבדלים בין הרכבים באותה קטגוריה יכולים להיות משמעותיים.

קחו לדוגמה את השוני בין דגמים שונים של כלי רכב בכל הנוגע לאפשרות להושיב 3 נוסעים במושב האחורי. בחלק מדגמי הרכב מופרדים המושבים האחוריים ברצפת הרכב בכיסוי הצירייה של הרכב, ומקשים על ישיבת נוסע שלישי; מנגד, ברכבים אחרים ניתן להושיב 3 נוסעים באופן מרווח. עובדה זו עשויה להיות מהותית כשלנסיעה מצטרפים, לדוגמה, 3 ילדים.

4. תא המטען: איפה תכניסו את המזוודות?

שוני משמעותי נוסף בין דגמי הרכב מתבטא בתא המטען. הפתרון הוא בדיקה של נקודות אלה עוד בטרם ההזמנה, ודרישה מחברת הנסיעה לדעת אילו דגמים נכללים בכל קטגוריית כלי רכב.

"נוסעים מתמידים" בעלי ניסיון בשכירת רכב בחו"ל גורסים כי על השוכר לא לוותר ולעמוד על זכויותיו במועד ההשכרה. לדבריהם, "עיקשות והתמדה מביאים לרוב לכך שסוכנות ההשכרה תמצא עבורכם את הרכב המתאים".

5. חיובים: גם אחרי החזרת הרכב

על מנת לא להיות מופתעים מחיובים בכרטיס האשראי אחרי החזרת הרכב יש לשים לב לפרטים הקטנים. לעיתים המחיר נראה נמוך, אך במעמד לקיחת הרכב יגבו מכם תוספות. לכן, בידקו מה כוללת הצעת המחיר וכן אלמנטים נוספים כגון: ביטוחים, נהג נוסף, היטלים מקומיים, מסי נמל ותוספות שונות, שלא תמיד כלולים במחיר שניתן.

בנוסף, יש לשים לב לנושא ביטול ההשתתפות העצמית ולהשתדל לשלם אותו במעמד ההזמנה ולא במעמד קבלת הרכב.

מומלץ לשלם מיד קנסות על חניה לא חוקית או עבירות תנועה. בניגוד לעבר, חברות ההשכרה כבר לא מסבות את הדו"ח על-שם השוכר, אלא משלמות אותו ומחייבות את כרטיס האשראי של השוכר.

22
 22

הבהרה:

בכתבה נפלה טעות במחיר רכב שכור באיטליה באתר הישראלי של חברת sixt: עלות השכרת פיאט בראבה לשבוע היא 299 אירו, כולל ביטוח ביטול השתתפות עצמית (ולא 348 אירו כפי שפורסם).

באתר הבינלאומי של חברת Hertz עלות השכרת מרצדס C היא 405 אירו (לא כולל תוספות הכלולות בשובר הישראלי), לעומת 425 אירו באתר הישראלי. עלות השכרת פורד פוקוס באיטליה היא 341 אירו לשבוע, לעומת 252 אירו באתר הישראלי (כולל תוספות וביטוח ביטול השתתפות עצמית).