אדלסון שוטף את המדינה בחינם: "ישראל היום" השתווה ל"ידיעות אחרונות"

סקר TGI למחצית הראשונה של 2010: לראשונה - "ידיעות אחרונות" כבר לא העיתון המוביל במדינה ■ בזירה הכלכלית: "גלובס" מתחזק בשנה האחרונה, לעומת ירידה של 9% ב"דה מרקר" ■ לאחר צניחה נוספת בחשיפה ל"הארץ" - ה"פוסט" מחזק את מעמדו כעיתון הרביעי בישראל

לראשונה זה עשרות שנים, "ידיעות אחרונות" אינו העיתון המוביל בישראל. על-פי סקר TGI למחצית השנה הראשונה של 2010 שהתפרסם היום (ד'), "ישראל היום", החינמון של שלדון אדלסון, מזנק לחשיפה של 35.2% - ומשתווה ל"ידיעות אחרונות", שזוכה לחשיפה של 34.9%.

על-פי הנתונים "ישראל היום" מוביל על פני "ידיעות", אולם ההפרש הזעום אינו מובהק סטטיסטית, כך שלמעשה שני העיתונים משתווים זה לזה. במבט על החשיפה לאורך השנה, עם זאת, "ידיעות אחרונות" הוא עדיין העיתון החזק בישראל עם 34.3% חשיפה, לעומת 30.4% ל"ישראל היום".

כמו כן, "ידיעות אחרונות" ממשיך להתחזק אל מול התקופה המקבילה (ינואר עד יוני), אז הגיע העיתון לחשיפה של 34.2%. בתקופה זו בשנה שעברה זכה "ישראל היום" לחשיפה של 26.9%.

"ידיעות האחרונות" הוא עדיין השליט המובהק בזירת עיתוני סוף השבוע, עם חשיפה של 46% במהלך 12 החודשים האחרונים. עם זאת, מיד עם השקת מהדורת סוף השבוע של "ישראל היום", שנמדדה בחצי השנה האחרונה לראשונה, זוכה המהדורה לחשיפה של 25.7%. בתקופה זו ירדה גם החשיפה ל"ידיעות אחרונות" של סופי השבוע ל-43.7%.

החשיפה לסוף השבוע של "מעריב" יורדת ומגיעה ל-16.1% (בחצי השנה האחרונה, לעומת 18.2% בתקופה המקבילה לפני), וגם בעיתון "הארץ" נרשמת ירידה בסופי השבוע ל-7.4% בחצי השנה האחרונה.

ציפי קורן, מנכ"ל "ישראל היום", מסרה בתגובה: "אנחנו שמחים וגאים שהציבור בחר בנו במקום הראשון בעיתונות הכתובה. אנחנו משקיעים עבודה קשה למען ציבור הקוראים, וזו ההכרה שהציבור אוהב אותנו. קורן הוסיפה כי להיות ראשון זה מחייב, אך כבר הוכחנו, למן הופעת הגיליון הראשון של העיתון לפני 3 שנים, כי אנו מחוייבים לומר את האמת ישר ולעניין, לתמוך בשלטון החוק, להיות הוגנים ומאוזנים, לבדוק עובדות ואם טעינו לתקן, ובעיקר לזכור שאנחנו ישראלים".

"גלובס" מתחזק, "דה מרקר" נחלש

העיתון הכלכלי "גלובס" ממשיך לשמור על יציבות בחשיפתו ואף מתחזק מעט ל-4% בשנה האחרונה, לעומת 3.9% בשנה שלפני. "דה מרקר" ירד בשנה האחרונה ל-7.4% מ-8.1% בשנה לפני כן. גם הירחון "דה מרקר" יורד ב-25% בחשיפתו, ואילו הירחון "ליידי גלובס" שומר על יציבות ואף עולה לחשיפה של 1.2% בשנה האחרונה.

מגזיני הבידור סופגים ירידה, כש"פנאי פלוס" יורד לחשיפה שנתית של 6.5% אל מול 7.9% בשנה שעברה, ואילו "רייטינג", צולל מ-4.7% ל-3.2%.

"לאישה" הוא עדיין השבועון החזק בישראל עם 9.9% חשיפה, למרות ירידה קלה לעומת שנה לפני. "בלייזר" מבית "ידיעות אחרונות" הוא אחד המגזינים היחידים שרשמו התחזקות עם 4.7% חשיפה, לעומת 4.4% במהלך השנה לפני.

סקר TGI בודק את חשיפתו של הציבור למותגי העיתונות והרדיו ואין הוא משקף את הכמות הקוראים או את ההשפעה של העיתונים. על כן, טבעי כי עיתון המחולק בחינם ובתפוצה גבוהה יזכה לחשיפה מוגברת.

האפקט החינמי נותן את אותותיו גם בחשיפה של "פוסט", שמתחזק לחשיפה שנתית של 7.6%, חולף על פני עיתון "הארץ" והופך להיות העיתון הרביעי בישראל.

החשיפה השנתית של עיתון "הארץ" ירדה משמעותית מ-7.5% בתקופה הבדיקה אשתקד ל-6.5% השנה. גם "מעריב" ממשיך בהידרדרות ההדרגתית ומגיע לחשיפה של 13.1% במהלך השנה החולפת, לאחר שבשנה שעברה עמד על 14.1%.

מחצית השנה האחרונה רושמת מהפך גם בתחנות הרדיו. גלגל"צ (27.2%) חלפה על פני רשת ב' (26.5%) והפכה לתחנת הרדיו אליה נחשפים יותר מכל. עם זאת, לאורך השנה האחרונה שתי התחנות צמודות זו לזו, כשרשת ב' עדיין מובילה מעט עם 27.3% לעומת 27.2%.

על אף ירידה כללית בהאזנה לרדיו, תחנות גלי צה"ל הן המואזנות ביותר בישראל בשנה האחרונה עם 43.7%, בעוד תחנות קול ישראל ניצבות על 40.4%, ותחנות הרדיו האזורי עומדות על 33.7% - היחידות שמתחזקות לעומת השנה שעברה.

22
 22