מה עומד מאחורי הזינוק ברציו? הערכות: נובל אנרג'י תקדים את ביצוע הקידוח ב"לוויתן" לחודש ספטמבר

לאחר שהכפילה את שווייה מאז תחילת 2010 נסחרת השותפות של משפחות רוטלוי ולנדאו בשווי אסטרונומי - 1.8 מיליארד שקל ■ אופטימיות בשוק לקראת פרסום הדו"חות הכספיים של נובל אנרג'י מחר ושיחת הוועידה בעקבות הפרסום ■ האם יש הצדקה לשווי הגבוה בו נסחרת רציו?

בלי היסטוריה של הכנסות, ועם החזקה של 15% ברישיון חיפושים ימי שטרם הוכרז כתגלית, נסחרת היום השותפות המוגבלת כמעט באותו שווי שבו נסחרת אפריקה ישראל של לב לבייב. רציו הוסיפה לערכה 1.2%, במחזור מסחר גדול של 106 מיליון שקל, השני בהיקפו אחרי טבע על רקע פרסום דו"חות נובל אנרג'י מחר בארה"ב, וציפיות של המשקיעים שאלה יכללו גם מידע חדש הנוגע למבנה "לוויתן". ההערכות בשוק הן כי ביצוע קידוח האקספלורציה בשטח הרישיון יוקדמו לסוף חודש ספטמבר.

התופעה חסרת התקדים שמייצג שווי השותפות, מאפילה גם על זו של שותפות החיפושים גבעות עולם , המחפשת נפט באזור ראש העין, והגיעה לשווי של קרב למיליארד שקל עוד טרם התברר מהו היקף הרזרבות הקיים בשדה הנפט, ומהו קצב ההפקה האפשרי בו.

האם מדובר בבועה שתתנפץ בעתיד (כפי שקרה לאפריקה ישראל) או שהפוטנציאל לתגלית בקנה מידה גדול אף יותר מזה של קידוח "תמר" נמצא בפתח? המשקיעים, מיותר לציין, שמים את כספם על האפשרות השנייה.

עם פרסום תוצאות הסקר הסייסמי ברישיונות מבנה לוויתן על-ידי נובל בתחילת חודש יוני, זינק שווי השותפות, המחזיקה ב-15% בזכויות הרישיונות הללו, ב-30.7% ביום הפרסום. אך הנסיקה לא הסתיימה ביום הפרסום - שלפיו ישנם סיכויים של 50% לתגלית גז בהיקף של 453 BCM (מיליארד מ"ק) - ומאז הוסיפה רציו לערכה 26.1% נוספים, שמביאים לכך שמי שהשקיע בשותפות בתחילת השנה, יותר מהכפיל את השקעתו.

על אף ששורת ההכנסות של רציו נותרה ריקה מאז נוסדה לפני שני עשורים, ותישאר כך עוד זמן רב, היא נסחרת כעת בשווי הדומה לשווין של חברות מבוססות ורווחיות בעלות מחזור מכירות של מאות מיליוני שקלים בשנה, כגון פרוטרום, רבוע כחול וגב ים.

"עדיף להיחשף דרך אבנר ודלק"

האם יש הצדקה לשווי הגבוה בו נסחרת רציו? "שווי השוק של רציו משקף לפרוספקט לוויתן שווי של כ-3.16 מיליארד דולר", אומר היום ל"גלובס" אנליסט האנרגיה של מגדל שוקי הון, ערן יונגר. "זאת בעוד שווי הפרוספקט לפי שותפויות אבנר ודלק קידוחים עומד על כ-2.48 מיליארד דולר. לאור זאת, אנו מעריכים כי כדאי להיחשף לפרוספקט 'לוויתן' דרך אבנר ודלק קידוחים , שלהערכותינו נסחרות קרוב לשוויין הכלכלי, ויש להן גם החזקות בפרויקט הפעיל ים תטיס ובמאגר 'תמר', אשר מועד ההפקה המתוכנן שלו קרוב יותר", אומר יונגר.

הבעלים לא מממשים

הטיפוס במניית רציו הביא לכך ששווי מניות רציו הנמצא בידי משפחות רוטלוי ולנדאו נאמד בקרוב לחצי מיליארד שקל, אך בינתיים נמנעים הבעלים של השותפות לממש את הרווח האדיר שיש להם על הנייר. אולי מפני שהזיכרון של תגובת השוק בפעם הקודמת בה מימשו ניירות ערך של השותפות, בסוף 2009, עדיין צרוב היטב בזיכרונם.

באותה תקופה, המשפחות, ביחד עם הגיאולוג איתן אייזנברג, מכרו ניירות ערך של השותפות בהיקף של 23 מיליון שקל, שבועיים לאחר שהזרימו לשותפות 43 מיליון שקל במסגרת מימוש כתבי אופציה ליחידות השתתפות. תגובת השוק למימוש שביצעו הייתה קשה: השותפות צנחה ביותר מ-40% במחזור מסחר עצום של 266 מיליון שקל, ששלחה את יגאל לנדאו וליגד רוטלוי למסע שכנועים והסברים, בנוגע למהלך המכירה שביצעו.

אגב, אייזנברג, הגיאולוג, שמחזיק 10% מהשותף הכללי ברציו, חזר וקנה יחידות השתתפות שלה בכמיליון שקל לאחר פרסום תוצאות הסקר הסייסמי, וכעת הוא נמצא כבר ברווח של 17.9% על השקעתו מהחודש שעבר.