ירידות בסיום בוול סטריט: טבע נפלה 2.6%, פוטאש זינקה 5.1%

ג'יימס בולארד, נשיא הפדרל רזרב בסנט לואיס: "ארה"ב יכולה להקלע למצב דומה ליפן בשנות ה-90" ■ פוטאש עקפה את התחזיות על רק הגידול לביקושים לאשלג ■ נובל אנרג'י עקפה את התחזיות ■ עוד פרסמו דו"חות אקסון מוביל ומוטורולה

יום מסחר הפכפך בוול סטריט. המסחר נפתח בעליות של כ-0.6%-0.7% במדדים המובילים, על רקע המשך פרסום דו"חות חזקים של חברות באירופה ובארה"ב. לאחר מכן חלה היחלשות בעליות, המדדים עברו לירידות שהגיעו בשיא עד ל-1.5% בנאסד"ק, אלא שאז הגיעו קונים שהעלו את המדדים בחזרה למעלה עד לאיזון. בסיום נרשמו ירידות קלות. בין המדווחות נציין את פוטאש שעקפה בגדול את התחזיות המוקדמות ודיווחה על זינוק של פי 2.5 ברווחיה. גם אקסון מובייל ונובל אנרג'י דיווחו על תוצאות טובות.

"כדי שנקבל ראלי בר קיימא צריך נתוני מאקרו טובים באופן מתמשך ובעיקר לראות את הצרכנים חוזרים לזירה. היום מניות ההיי-טק חלשות וזה משפיע על כל השוק", אמר לבלומברג מייקל מולאני, מנהל השקעות מבוסטון.

ג'יימס בולארד, נשיא הפדרל רזרב בסנט לואיס, הזהיר היום מפני תקופה ממושכת של ירידות מחירים בכלכלה האמריקנית."הבטחתו של הבנק המרכזי לשמור את הריבית במשק ברמה נמוכה לתקופת זמן ממושכת עלולה לגרור תגובת נגד בדמות דיפלציה, כפי שקרא ביפן", אמר בולארד.

מתחילת החודש, נזכיר, רשמו המדדים המובילים עליות חדות בעיקר על רקע דו"חות כספיים של חברות מובילות וגם שיפור מסויים בנתוני המאקרו, וכעת יש עלייה בהסתברות למימושי רווחים בטווח הקצר.

ירידה במספר התביעות הראשוניות לדמי אבטלה

בארה"ב פירסם משרד העבודה האמריקני ב-15:30, שעון ישראל, את הנתונים השבועיים ביחס למספר התביעות הראשוניות והמתמשכות לדמי אבטלה, התביעות הראשוניות לדמי אבטלה בארה"ב נפלו בשבוע האחרון ב-11 אלף לרמה של כ-457 אלף, בהתאם לציפיות כלכלנים. הממוצע ה-4 שבועי רשם ירידה של 4,500 לרמה של 452,500 תביעות. בסך הכל נרשמה בארה"ב ירידה של 81 אלף במספר התביעות לדמי אבטלה והם מסתכמים כעת בכ-8.3 מיליון.

תוצאות ענקיות הנפט והאנרגיה מגיעות לשוק

אקסון מובייל , חברת הנפט הגדולה בעולם, דיווחה על זינוק של 85% ברווחיה שעקפו את הציפיות בשוק והסתכמו 7.56 מיליארד דולר או 1.6 דולר למניה לעומת צפי ל-1.47 דולר. העלייה ברווחיות החברה נבעה מהעלייה במחירי הנפט בעולם ביחס לרמה בתקופה המקבילה אשתקד.

עוד חברות מתחום האנרגיה דיווחו היום וריכזו עניין, ביניהן נציין את רויאל דאטץ' של שדיווחה על עלייה של 15% ברווחיה כאשר הכנסותיה עלו ב-42% ל-90.57 מיליארד דולר. קולגייט רשמה ירידה חדה על רקע אכזבה מדו"חות החברה לרבעון האחרון.

פוטאש עקפה את התחזיות בשוק בזכות גידול חד בביקוש לאשלג ובזכות דיבידנד שקיבלה מכי"ל בסך של כ-70 מיליון דולר אשר תרם כ-17 סנט לרווח למניה. רווחיה זינקו פי 2.5 ל-472 מיליון דולר והחברה דיווחה על הרבעון השני הטוב ביותר בתולדותיה. הרווחים זינקו ל-1.55 דולר למניה לעומת צפי ל-1.19 דולר למניה.

נובל אנרג'י דיווחה כי עקפה את התחזיות כשרווחיה עלו ל-204 מיליון דולר או 1.07 דולר למניה על הכנסות של 751 מיליון דולר. בשוק ציפו לרווח של 75 סנט למניה על הכנסות של 734.34 מיליון דולר.

גם מוטורולה הציגה את תוצאותיה לרבעון השני. החברה רשמה רווח נקי של 162 מיליון דולר, 7 סנט למניה, לעומת צפי אנליסטים ל-9 סנט. הכנסות החברה הצטמקו ב-1.5% לרמה של 5.4 מיליארד דולר לעומת צפי אנליסטים ל-5.2 מיליארד דולר.

חברת כרטיסי האשראי ויזה דיווחה אמש לאחר סיום המסחר בוול סטריט על תוצאותיה הכספיות לרבעון הפיסקלי השלישי של 2010. מהדו"חות עולה, כי ויזה הרוויחה 716 מיליון דולר, לעומת 729 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד. החברה רשמה רווח מתואם של 97 סנט למניה - 4 סנט יותר מצפי האנליסטים בוול סטריט, ולעומת רווח של 67 סנט למניה ברבעון המקביל ב-2009.

הלחץ על טבע נמשך גם היום, לאחר שמנכ"ל סנדוז, המתחרה הבולטת של טבע אמר בראיון בלעדי ל"גלובס": "ההערכה של טבע שלא תהיה גרסה גנרית לקופקסון לפני 2014 היא אופטימית מדי" והוסיף כי סנדוז פועלת לשיווק גרסה גנרית לקופקסון עוד לפני פקיעת הפטנט ב-2014 . לדבריו "הטיעונים של מנהלי טבע נשמעו גם בעבר והתבררו ביום שישי כלא נכונים".

עוד בתחום הפארמצבטיקה בלטו אסטרה זנקה שמגיבה בחיוב ב-NYSE לדוחותיה, שהצביעו על עלייה ברווחיה כאשר החברה העלתה גם את תחזיותיה העתידיות. סנופי אוונטיס הצרפתיה שגם היא נסחרת בניו יורק דיווחה על זינוק של 61% ברווחי הרבעון השני.

DSPG דיווחה היום על גידול של 17% בהכנסות הרבעון השני ל-60.8 מיליון דולר. הרווח המתואם למניה הסתכם ב-18 סנט, 2 סנט מעל התחזיות. החברה פרסמה תחזית חיובית לפיה היא צופה לסיים את 2010 עם הכנסות של 233-245 מיליון דולר, ורווח מתואם של כ-56 סנט למניה.

[לארביטראז]