פישר מעדיף מועמד חיצוני במקום חזקיהו; מיהם השמות?

נגיד בנק ישראל מעוניין לסכם מי יהיה המפקח על הבנקים הבא עד אוקטובר, כדי לאפשר חפיפה נאותה ■ עם המועמדים נמנים שוקי בורשטיין, שוקי אורן, דוד ברוך ואלדד פרשר

המפקח על הבנקים רוני חזקיהו יסיים את תפקידו בסוף השנה. כך הודיע אתמול (ד') בנק ישראל. הנגיד, סטנלי פישר, יקים ועדת איתור על מנת לבחור מפקח חדש. בכוונת פישר להביא מועמד חיצוני מהמעלה הראשונה, ולסיים את הבחירה עד אוקטובר - על מנת לאפשר חפיפה נאותה.

חזקיהו יסיים קדנציה מוצלחת ביותר בת ארבע שנים, שבמהלכה קנה לעצמו שם וזכה להערכה רבה במערכת הבנקאית ובמגזר העסקי. כוונתו לסיים את כהונתו השנה פורסמה כאן לראשונה בפברואר. בין חזקיהו לפישר הייתה הבנה כי אם פישר לא ימשיך לקדנציה שנייה כנגיד, חזקיהו יכניס את הנגיד החדש לעניינים וילווה אותו במשך כמה חודשים; ואם פישר יאריך את כהונתו - חזקיהו יוכל לעזוב בעיתוי שייראה לו.

לפני שבועות ספורים הודיע חזקיהו לפישר כי הוא מבקש לקבוע את מועד סיום התפקיד לסוף השנה. פישר ניסה לשכנע את חזקיהו להישאר עוד תקופה, אך בתחילת השבוע הבין כי חזקיהו נחוש ללכת. סוכם ביניהם כי ההודעה הרשמית תפורסם בסוף אוגוסט, על מנת לקצר את התקופה שבה יהיה חזקיהו "ברווז צולע". אמש, כאשר הבינו בבנק ישראל כי הידיעה על מועד סיום תפקידו של חזקיהו דלפה לכלי התקשורת, החליט פישר לפרסם הודעה מיידית על מנת למנוע חרושת שמועות והכחשות שיתבררו כשגויות.

עדיפות למועמד חיצוני

עדיין לא נקבע מי יעמוד בראש ועדת האיתור, אך נודע כי לא יהיה זה המשנה לנגיד, צבי אקשטיין, ונראה כי אקשטיין אף לא יהיה חבר בוועדה. מבחינת פישר, המחליף של חזקיהו צריך להיות בנקאי בהווה או בעבר, רצוי עם ניסיון במגזר הציבורי, הבנה ברגולציה, בבאזל 2 ובניהול סיכונים. הבחירה פתוחה לחלוטין, ולפישר אין מועמד מועדף. פרופ' דני צידון, ראש חטיבת שוקי הון בבנק לאומי, היה מועמדו הראשון של פישר לתפקיד המפקח ב-2006 וסירב אז להתמנות. נראה כי גם כיום הוא אינו מעוניין בתפקיד. בבנק ישראל היו רוצים מאוד לראות את מנכ"ל כלל ביטוח, שי טלמון - לשעבר המשנה למנכ"ל הפועלים - מתמודד על התפקיד. ואולם נראה כי טלמון אינו מעוניין לחזור למגזר הציבורי, ואין בכוונתו לעזוב את תפקידו הנוכחי.

שמות נוספים שעולים הם:

■ דוד ברוך (51), מנכ"ל אקסלנס. לברוך, מנכ"ל אקסלנס בשלוש השנים האחרונות, ותק רב במערכת הפיננסית. הוא עבד במשך 13 שנה במגזר הציבורי, מרביתן במשרד האוצר. ברוך שימש 9 שנים מנכ"ל בנק ירושלים, וכמנכ"ל בית השקעות מכיר היטב את המגזר החוץ-בנקאי. בעבר ויתר ברוך על תפקידים בכירים באוצר כחשב כללי וראש אגף התקציבים, אך לפי הערכות, יסכים להתמודד על תפקיד המפקח על הבנקים.

■ שוקי אורן (51), החשב הכללי. לאורן - שהחל את דרכו ככלכלן זוטר בפיקוח על הבנקים ועבד לאחר מכן 7 שנים במשרד האוצר - ניסיון של 13 שנה במערכת הבנקאית, שבהן היה מנכ"ל לאומי שוויץ ובכיר בבנק אינווסטק.

■ שוקי בורשטיין (50), מנכ"ל לאומי למשכנתאות. בורשטיין הוא בנקאי מנוסה עם ותק של 19 שנה בבנק לאומי - בחטיבה העסקית, בחטיבה לשוקי הון ובפיתוח עסקי בינלאומי. מ-2008 הוא מכהן כמנכ"ל בלמ"ש.

■ קובי הבר (42), ראש החטיבה לכספים וכלכלה בלאומי. לפני כן היה ראש אגף התקציבים באוצר. על פי הערכות, הבר לא יהיה מעוניין לחזור לשירות הציבורי, שממנו פרש לא מכבר.

■ אלדד פרשר (47), ראש החטיבה הפיננסית של מזרחי טפחות. לשעבר המשנה לחשב הכללי באוצר. פרשר נחשב מקורב מאוד לאלי יונס, מנכ"ל מזרחי טפחות, ואין לו ניסיון בבנקאות עסקית או קמעונאית.

בתוך בנק ישראל אין מועמד מובהק לתפקיד. חזקיהו הצעיר את הפיקוח על הבנקים. הוא הוציא מהאגף ותיקים רבים, בה בעת שהקפיץ למעלה שכבה שלמה של מנהלים צעירים כמו אור סופר וצורי תמם, שמהווים כיום את עמוד השדרה של הפיקוח. הבכיר מכולם הוא דודו זקן (46), אחד מארבעת סגניו של חזקיהו, שהוא גם המועמד הפנימי העיקרי לתפקיד המפקח הבא. עם זאת, בצמרת בנק ישראל סבורים כי זקן, ככל שהוא מוכשר, עדיין צעיר מדי לתפקיד ועליו לצבור עוד ניסיון ולהתמודד מעמדת יתרון בסיבוב הבא.

המנכ"ל הבא של לאומי?

מה יעשה רוני חזקיהו לאחר שיסיים לעבוד בבנק ישראל? חזקיהו, יליד 1951, עוסק בבנקאות מ-1979. קשה לצפות ממנו שיחליף מקצוע בגיל 60. במשך כל 2011 יהיה בתקופת הצינון שבה הוא מחויב שלא לעסוק בעניינים בנקאיים, ואולם סביר שלא יישב בבית בהמתנה לסיומה.

אפשרות אחת היא כי חזקיהו ייצא לחו"ל לתקופה מסוימת. ביצועי המערכת הבנקאית בישראל זכו לתשומת לב בינלאומית, ובעזרת רוח גבית של פישר, ייתכן וחזקיהו יגיע לאחד המוסדות הפיננסיים הבינלאומיים - הבנק העולמי או קרן המטבע (IMF). אפשרות אחרת היא כי חזקיהו יתברג בתפקיד בכיר במגזר העסקי או במערכת הפיננסית הלא-בנקאית, בכפוף לכללי הצינון שנדרש אליהם.

על פי הערכות, לאחר שיסיים את הצינון ישאף חזקיהו לחזור למערכת הבנקאית ולקבל תפקיד בנקאי בכיר. את בנק דיסקונט עזב לאחר שהיה ראש החטיבה העסקית, והשלב הבא הוא יו"ר או מנכ"ל של אחד הבנקים הגדולים. לא מן הנמנע כי חזקיהו ישאף להתמודד על כסאה של גליה מאור - אם וכאשר לוחות הזמנים יאפשרו זאת. תפקידיו במערכת הבנקאית, המוניטין המצוינים שלו וההערכה מקיר לקיר שלה הוא זוכה יסייעו לו בכך, ויקנו לו יתרון על פני מועמדים אחרים.