בכירה בהסתדרות שימשה כדירקטור בפאלאס במאבק העובדים

הדירקטוריון אישר לרוית דום-פידל המקורבת לעופר עיני, שכר שנתי וגמול על כל פגישה בקבוצה שבשליטת ברונפמן-פישר ■ טוענת "לא לקחתי שקל"

בד בבד עם הליך התארגנות של עובדי פאלאס תעשיות , חברה ציבורית הנמצאת בבעלות משפחת ברונפמן ושלום פישר, הודיעה החברה על מינויה של עו"ד רוית דום-פידל לדירקטורית חיצונית בדירקטוריון פאלאס. לכאורה הודעה רגילה, אלא שדום-פידל משמשת יו"ר המטה של יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, והיא נחשבת לאדם המקורב לו ביותר. כך, בזמן שעובדי החברה מתארגנים בהסתדרות ומנהלים מאבק נגד כוונת החברה להוציא עובדים לפנסיה, דירקטוריון החברה אישר לאישה החזקה בהסתדרות את הרמה הגבוהה ביותר של גמול דירקטורים בחברה - שכר שנתי של כ-49 אלף שקל, נוסף על תשלום עבור כל ישיבה. עם זאת, דום-פידל לא קיבלה לבסוף כל תמורה עבור חברותה בדירקטוריון.

הודעת החברה דווחה לבורסה בדצמבר 2009, ואילו ב-27 בינואר 2010 הכריזה ההסתדרות על סכסוך עבודה בחברה. ההסתדרות, בניגוד להתנהלותה בדרך כלל, לא הוציאה הודעה לעיתונות והסתפקה בעיקר במאבק משפטי. ההסתדרות דרשה מבית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע להכיר בה כארגון היציג של העובדים, ולהוציא סעדים זמניים נגד כוונת החברה להוציא עובדים לפנסיה במסגרת מבצע "פרישה מרצון". עוד טענה ההסתדרות כי החברה מנסה לפגוע בהתארגנות העובדים, ואף פיטרה שני עובדים בשל כך. מאוחר יותר קבע בית הדין כי ההסתדרות לא הצליחה להוכיח כי היא הארגון היציג של העובדים, ודרישת ההסתדרות להוצאת סעדים זמניים נדחתה.

בשירות בעלי ההון

בזמן הזה שימשה דום-פידל דירקטורית בחברה, בעוד ההסתדרות המשיכה לנהל את המאבק מבלי ליידע באופן גורף את התקשורת (בהסתדרות מציינים כי יזמו אייטם בתוכנית "סדר יום" ברשת ב', ומשום שהאייטם היה בלעדי לא היה דיווח נוסף בתקשורת - ש.נ). העיתונאים בתחום יודעים עד כמה ההסתדרות יודעת להפעיל את התקשורת בזמן סכסוכי עבודה, במיוחד בכאלה הקשורים לפגיעה לכאורה בהתארגנות עובדים. האם לחברותה של דום-פידל בדירקטוריון החברה יש קשר לדבר? האם אין בחברות שלה, ובעיקר בעובדה שהיא זוכה לתשלום מהחברה, ניגוד עניינים?

דום-פידל הודיעה ב-7 במארס על התפטרותה מהדירקטוריון, אך נימקה זאת בשל "עומס עבודה חריג בשלב זה במסגרת עבודתי, בשל פרויקטים חדשים הצפויים בחודשים הקרובים". כלומר, לא בגלל ניגוד עניינים היא התפטרה. דום-פידל מסרה על כך בתגובה: "מוניתי לדירקטורית חיצונית בפאלאס והתפטרתי אחרי ישיבה אחת, ממש עם תחילת מאבק העובדים. מעולם לא קיבלתי ולו שקל אחד עבור חברותי. אפילו סירבתי לקבל תשלום עבור הישיבה בה השתתפתי". כזכור, פידל הודיעה על התפטרות ב-7 במארס, ואילו ההסתדרות פנתה לביה"ד לעבודה כבר בסוף ינואר.

רק לפני כשבועיים חשף העיתונאי חיים ריבלין בחדשות ערוץ 2 כי ארבעה בכירים נוספים בהסתדרות משמשים דירקטורים בתשלום בחברות הנמצאות בשליטת בעלי ההון מהגדולים במשק. כך למשל, יו"ר אגף מרחבים בהסתדרות, אבי יחזקאל, משמש דירקטור מטעם הבעלים בחברת נייר חדרה, שבשליטת נוחי דנקנר. התחקיר של ריבלין מצא כי טליה ליבני, חברת הנהגת ההסתדרות ויו"ר נעמ"ת, משמשת דירקטורית בחברת ציוד התרופות לומינס, שאחד מבעליו הוא סמי עופר; ומנכ"ל חברת העובדים, יגאל דן, משמש דירקטור בחברת אספן גרופ העוסקת בנדל"ן.

תגובת ההסתדרות: "ההסתדרות מטפלת בעובדי פאלאס במסירות רבה, ואף הגישה תביעה לביה"ד לעבודה נגד החברה על פגיעה בהתאגדות ועל עניינים נוספים הקשורים בפגיעה בעובדים. אמורים להינתן פסקי דין בעניין".