בדיקת "גלובס": IPO ישראלית בארה"ב - יש דבר כזה

בעקבות הנפקת Vringo ולקראת ההנפקות של MediaMind ודי מדיקל בשבועיים הקרובים, בחנו את ביצועי השוק הראשוני בארה"ב והגענו למסקנות די מפתיעות ■ השוק הראשוני בארה"ב - סיכום מחצית

קצת קשה לנו להאמין שאנו עומדים לכתוב את המשפט הבא - בשבועיים הקרובים צפויות להתבצע שתי הנפקות ראשוניות של חברות ישראליות בשוק ההון האמריקני.

כן, לא נפלנו מהכיסא, לא קיבלנו זעזוע מוח, ולא - אנו לא חולמים בהקיץ. לאחר הפסקה ארוכה בת שלוש שנים פחות חודשיים צפויות להתבצע בשבועיים הקרובים בשוק ההון האמריקני שתי הנפקות ראשוניות של חברות ישראליות. לפי האתר Ipo Home, המרכז את המידע על השוק הראשוני בארה"ב, הנפקת די מדיקל, חברת הביומד שכבר נסחרת בשוק ההון המקומי, צפויה להתבצע בשבוע המסחר שיחל מחר, ואילו הנפקת MediaMind (לשעבר Eyeblaster) צפויה להתבצע בשבוע הבא - זה שמתחיל ב-9 באוגוסט.

לכבוד המאורע היסטורי ובעיתוי סמלי (תום הרבעון השני), החלטנו לבדוק את ביצועי השוק הראשוני בארה"ב מתחילת השנה, ולנסות להשליך מהם על סיכויי ההצלחה של הנפקות MediaMind ודי מדיקל.

1. בניגוד גמור לשוק המשני

את הנתונים הללו חתמי ההנפקות של MediaMind ודי מדיקל יאהבו: במהלך הרבעון השני, שהיה לרבעון די שחור בשוק המשני (מדד הנאסד"ק איבד 12%), בוצעו בארה"ב 37 הנפקות ראשוניות - יותר ממחצית המספר הרלוונטי לשנת 2009 כולה (63). במחצית הראשונה של השנה בוצעו 64 הנפקות ראשוניות - בדומה לשנת 2009 כולה. מדובר בנתון הרבעוני הגבוה ביותר מאז פרוץ משבר האשראי - ברבעון הראשון של 2008 בוצעו 21 הנפקות, ומאז ירד מספרן בהתמדה (ראו גרף) עד לרבעון השני של 2009 שממנו והלאה השתנתה המגמה.

נתון משמעותי נוסף שמעיד על הפריחה המחודשת של השוק הראשוני, הוא סך הגיוס בהנפקות שבוצעו במהלך הרבעון השני - 5.1 מיליארד דולר, גידול של 11% לעומת הרבעון השני של 2008, הרבעון שאחריו החלה הירידה המשמעותית בהיקף הפעילות של השוק הראשוני. עם זאת, גודל ההנפקה הממוצע נותר בעינו - 130 מיליון דולר - נתון הממחיש את חוסר יכולתו של ציבור המשקיעים "לבלוע" הנפקות כבדות.

2. בהתאם לשוק המשני

אך אליה וקוץ בה. החיבוק החם של ציבור המשקיעים להנפקות הטריות ניתן בעירבון מוגבל. 51% מההנפקות שבוצעו ברבעון השני של השנה בארה"ב, תומחרו לפי מחיר הנמוך מהרף התחתון של טווח המחירים המקורי, ואילו 73% מתוכן תומחרו לפי מחיר הנמוך ממחיר החציון ששיקף הטווח. במילים אחרות, ציבור המשקיעים אמר "כן" להנפקות, אך לא בכל מחיר, והחברות והחתמים נענו לדרישות הללו.

אם לא די בכך, השווי שקוצץ בהנפקות לא גרם למניות לדהור מעלה בימי המסחר הראשונים. שיעור הירידה הממוצע בהנפקות הראשוניות שבוצעו ברבעון השני של השנה עומד על 8.5%, אך בהשוואה לביצועי המדדים המובילים השוק הראשוני מנצח - מדד S&P 500 איבד במהלך התקופה שנבדקה 11.9%, ואילו מדד הנאסד"ק איבד 12%. עם זאת הנתונים עבור שני הרבעונים הראשונים של השנה מצביעים על מגמה שונה: שיעור הירידה הממוצע בהנפקות הראשוניות שבוצעו מתחילת השנה עומד על 5.2%, לעומת ירידה של 0.6% במדד הנאסד"ק.

3. מחפשים צמיחה וגם סיכון

והנה עוד נתון שיכול לתמוך בהנפקות הקרבות והולכות של MediaMind ודי מדיקל: מלבד חברת הגז הטבעי PAA natural gas storage, חמש ההנפקות הראשוניות בעלות הביצועים הטובים ביותר שבוצעו השנה הן של חברות צמיחה ולא של חברות ערך.

בנוסף, שלוש מתוך אותן חמש הן חברות מגובות הון סיכון (במהלך הרבעון השני בוצעו 15 הנפקות מגובות הון סיכון לעומת 12 "בלבד" בשנת 2009).

MediaMind, המפתחת פתרונות תוכנה לניהול קמפיינים פרסומיים דיגיטליים, הן באתרי אינטרנט והן במשחקי וידאו, ודי מדיקל, המובילה בפיתוח, ייצור ושיווק פתרונות למחלת הסוכרת, הן שתי חברות צמיחה ואחת מהן מגובה הון סיכון. הסטטיסטיקה עומדת לצדן אם כך, אך הפסקה הבאה תסביר לכם מדוע כדאי לאמץ אותה בעירבון מוגבל.

4. עדיין סלקטיביים

הנתונים המנוגדים שהצגנו לפניכם (מספר הנפקות ראשוניות גדול יותר, אך מספר גבוה יותר של הנפקות שמבוצעות לפי מחיר נמוך מהטווח המקורי), מצביעים על כך שרוכשי מניות בהנפקות ראשוניות נותרו סלקטיביים. מאוד סלקטיביים. מצד אחד, חברות שאין באמתחתן שוק ברור/סיפור מעניין על צמיחה אורגנית יקבלו כתף קרה מציבור המשקיעים. מצד שני, לאותו ציבור משקיעים יש עדיין תיאבון לסיכון, ולכן יש סיכוי שישקיעו בחברות "שצועקות 'לא'", רק לאחר שהעבירו אותן סלקציה מחמירה.

5. ומה צופן העתיד

ואם כבר הזכרנו את MediaMind ודי מדיקל, הצפי לפעילות השוק הראשוני בהמשך השנה נראה די מבטיח. נכון להיום, יש 130 חברות שעומדות בפני הנפקה (לעומת 54 בתום הרבעון הראשון), ואלו מתכננות לגייס לפחות 35 מיליארד דולר.

המשך הגאות בשוק הראשוני נובע, בין היתר, ממספר גדל והולך של חברות מגובות פרייבט אקוויטי, וחברות ממשלתיות שבעליהן רוצים לממש רווחים, וכן ממספר גדל והולך של חברות צעירות בשווקים מתעוררים שזקוקות להון.