על חשבוננו: המינהל ישלם פיצוי ללאומי

המינהל לא עמד בהתחייבותו לרשום שעבוד לטובת בנק לאומי - ובעל הקרקע שיעבד אותה שוב לבנק אחר; ביהמ"ש השלום בחיפה דחה את ניסיונות המינהל לגלגל אחריות של רשלנות תורמת על הבנק, ופסק פיצויים של 840 אלף שקל

מינהל מקרקעי ישראל יפצה את בנק לאומי בשל התרשלות ברישום משכנתא: בעלי נכס שהיה נקי לכאורה משעבודים, הצליחו להשיג משכנתא נוספת מבנק הפועלים משום שהמינהל לא רשם לטובת בנק לאומי הערת אזהרה, שנים לאחר שהמשכנתא ניטלה.

בית משפט השלום בחיפה פסק לפני כשבוע, כי לאור העובדה שהמינהל לא רשם את המשכנתא לטובת בנק לאומי בלשכת רישום המקרקעין, שנים אחרי שניטלה - שיעבדו החייבים את זכויותיהם בנכס פעם נוספת לטובת בנק משכן של בנק הפועלים, ולאחר שנים בנק משכן מימש את הנכס.

התביעה הוגשה נגד מינהל מקרקעי ישראל ובעלי הנכס, ביישוב כפר ורדים, על-ידי בנק לאומי באמצעות עו"ד נועם בר-דוד, שותף במשרד יעקב סלומון ליפשיץ ושות'.

בפסק הדין קבע בית המשפט, כי מינהל מקרקעי ישראל התחייב במפורש בכתב כלפי הבנק שלא להעביר את הזכויות על שם החוכרים בלשכת רישום המקרקעין, אלא אם באותו מועד ירשם גם הבנק מכוח המשכון שנערך לטובתו. בפועל, הפר המינהל התחייבותו זו.

בית המשפט דחה את טענת המינהל ל"רשלנות תורמת" מצד הבנק, לפיה הבנק יכול היה לכאורה לרשום בעצמו את המשכנתא, כיון שהיו בידיו ייפויי כח נוטריוניים לצורך כך. בית המשפט קבע כי אין כל סיבה שהבנק יסבור שהמינהל לא יבצע את מחויבותו ויפעל בעצמו לרישום.

מאותם טעמים דחה בית המשפט טענה נוספת של המינהל, לפיה הבנק היה צריך לכאורה לגלות את "הטעות" עוד לפני שבנק הפועלים רשם את המשכנתא מטעמו.

בפסיקתה כתבה השופטת תמר נאות-פרי, כי "היו מחדלים ואי בהירויות הן מצד המינהל והן מצד חברת אידע" (צד שלישי שמבצע רישומים בלשכות רישום המקרקעין עבור המינהל).

כמו כן, מדגישה השופטת את חשיבות הרישום המדויק של הזכויות במינהל: "המדובר בסמכויות שהמדינה מאצילה למינהל, אשר מהוות תחליף בשלבים מסוימים לרישום המקרקעין - ולאור תפקיד מיוחד זה, רובצת אחריות רבה יותר על המינהל ועל שלוחיו, כולל בכל הנוגע לבחירת שלוחיו והפיקוח עליהם. הציבור מסתמך על הרישום במינהל מקרקעי ישראל, ולאחר מכן על הרישום בלשכת רישום המקרקעין, ויש חובה מיוחדת כלפי הציבור בכל הנוגע לביצועו".

בית המשפט חייב את המינהל לשלם לבנק 840 אלף שקל, סכום הכולל בתוכו את שווי הנכס, הצמדה וריבית, שכר טרחה ואגרות. חברת אידע תשלם למינהל מחצית מכל סכום שהמינהל ישלם לבנק.

לדברי עו"ד בר-דוד, "המינהל מחזיק בידיו מידע רב ערך, שצדדים לעסקאות מקרקעין נזקקים לו ומסתמכים עליו על מנת לקבל החלטות משמעותיות ביותר ביחס לעסקאות אותן הם מבקשים לבצע. פסק הדין מדגיש, הלכה למעשה, את מעמדו הייחודי של מינהל מקרקעי ישראל כמאגר מידע וכגוף המופקד על ביצוע הרישומים לגבי מקרקעין שבבעלות המדינה. מכוח מעמד זה, המינהל אינו רשאי להתנער מביצוע התחייבויותיו".

מינהל מקרקעי ישראל מסר בתגובה: "מדובר במקרה משנות ה-90. יש להדגיש כי מדובר בתקלה ולא בהתרשלות. התקלה ארעה בתקופת מעבר בשינוי רישומי הגושים והחלקות, וכתוצאה מעוקץ מתוחכם של המשעבד. לגבי הפיצוי שנפסק - הוא מחולק שווה בשווה בין ממ"י לבין אידע, כיוון שאידע הינה הגוף שאמון לבצע הרישום כקבלן, וממ"י כגוף אחראי. חברת אידע אינה פעילה עוד בתחום זה במינהל".