בדרך לאינפלציית מזון

החיטה צומחת שוב - מחירי הסחורות מזנקים, זוכרים את הבהלה לאורז בפברואר 2008?

חיים נתן מנהל את צוות השקעות חו"ל במנורה מבטחים פיננסים

רבים ממחירי סחורות, ובמיוחד החיטה, זינקו בחודש יולי. מחיר חוזה עתידי על החיטה עלה בכ-38% בחודש יולי, וההשפעה שלו על מחירי המזון ככלל והלחם בפרט צפויה להיות מיידית.

אבל לא רק המרכיב הבסיסי הזה עלה בחדות בחודש יולי. גם מחיר הסוכר (21%) ומחיר הקפה (6.3%) המשיכו את מגמת העלייה שלהם. אם העליות האלו אינן "רק" מכה קטנה בגרף, הרי שההיסטריה שנרשמה סביב מחיר האורז במאי 2008, תראה כמו משחק ילדים.

מזג אויר קשה ברוסיה ובצפון אירופה הביא לאובדן יבולי חיטה. רוסיה, יצואנית חיטה, הודיעה שייתכן וכי תוריד את מכסות הייצוא וסייעה למחיר החיטה לזנק למחיר הגבוה ביותר מזה 14 חודשים.

גם מחיר הקפה נמצא בשיא של 12 שנים, והמלאי יורד ברציפות מאז 2008. מתחילת השנה עלה מחיר הקפה בכ-30%. על מהלך מקדים לעליות האלו קיבלנו איתות עוד לפני כחודש: סוחר גדול בלונדון קנה 7% מתפוקת הקקאו העולמי ביום אחד -במסירה פיזית!. מאוחר יותר התברר כי קרן גידור גדולה מאמינה שהמחיר ימשיך לעלות, והיא שלקחה את הפוזיציה.

חיים נתן - התנהגות מחירי המזון
 חיים נתן - התנהגות מחירי המזון

הבעיה עם העליות בסחורות היא שקשה לקבוע את המחיר הכלכלי של נכס הבסיס (סוכר לדוגמא), וכך שילוב הסבר רציונלי עם כסף ספקולטיבי יכול לנפח את המחירים למימדים לא הגיוניים. במאי 2008 הגיע מחיר האורז לשיא. העיתונות היומית סיקרה את ההפגנות האלימות במצרים, תאילנד ואינדונזיה והסבירה כי שינוי הרכב המזון בעולם בצירוף אובדן יבולים כתוצאה מההתחממות הגלובלית הביאו למחסור במזון.

העיתונות חגגה ודיווחה על מדפים ריקים בחנויות, יבואני המזון העלו את מחירי האורז בלי קשר לעלות המקורית, ומלתוס ותחזית יום הדין שלו כיכבו בכל מקום. כמובן שאירועים אלו ציינו את השיא ומחיר האורז ירד מאז חדות.

ייתכן והיום אנו לפני תחילת מגמה דומה. הסבר מניח את הדעת על אובדן ייבולים, בצירוף כסף זול שמחפש השקעה יכולים להביא את מחירי הסחורות הרכות להמשיך ולנסוק. המחזור של אירועים כאלו (כמו האורז, כמו המשבר ביוון) הינו שהחדשות מתחילות לצוף בעיתונות המקצועית, לאחר מכן עוברת לעיתונות הכלכלית ואז עוברת לעיתונות היומית הרגילה שמלבה את האש. כיום אנחנו בשלב הראשון של המחזור. אם המגמה תמשך, הרי שההיסטריה והאינפלציה עוד לפנינו. רק אתמול התבשרנו (ממש בשולי החדשות) על עליית מחירי הלחם בפיקוח עקב עליית מחירי החיטה.

המשקיע המתוחכם יכול להשקיע בסחורות רכות דרך חוזים עתידיים. הבעיה היא שלמשקיע הפשוט קשה להרוויח גם אם יזהה מוקדם את המגמה. אין כמעט מכשירי השקעה קמעונאיים-פשוטים שמאפשרים השקעה ישירות בסחורות רכות. מרבית מתעודות הסל על הסחורות משקיעות בעיקר בנפט ומתכות, והסחורות הרכות מקבלות נתח נמוך- אם בכלל. הדרך הרווחות הינה להשקיע בקרנות שמשקיעות בחקלאות לנגזרותיה או דרך חוזים עתידיים. להבדיל, יכול המשקיע הפרטי לאגור חיטה, קקאו וסוכר ולשמור שלא יממש את השקעותיו באפיית עוגה לשבת.

האמור לעיל אינו מהווה המלצה לפעילות פיננסית מכל סוג והנוקט בה עושה זאת על דעתו שלו בלבד