אל תתעסקו עם תשובה ומימן

לידיעת יובל שטייניץ: הבעיה אינה התמלוגים מגילויי הגז, אלא הדואופול שחונק את התחרות

שוק הגז הטבעי בישראל הוא דואופול של שני ספקים. קבוצת נובל-דלק של יצחק תשובה וקבוצת EMG שבה שותף יוסי מימן. את העובדה הבסיסית הזאת חייב שר האוצר ד"ר יובל שטייניץ להבין לפני שהוא מחליט להעלות תמלוגים. אחרת, כל העלאה במיסוי, באגרות או בתמלוגים המוטלים על הספקים יחזרו כבומרנג לחשבון החשמל של הצרכן הישראלי.

רוצים דוגמה. בבקשה. לפני חמש שנים חתמה חברת EMG המייבאת לישראל גז ממצרים על הסכם עם חברת החשמל. בהסכם התחייבה EMG לספק את הגז במחיר שאף אחת ממתחרותיה לא יכלה להתקרב אליו: 2.75 דולר למיליון BTU (יחידת חום). רק מה, חודשים ספורים לאחר שהחלה בהזרמת הגז לישראל הודיעה EMG לחברת החשמל שהיא מעלה את המחיר, בערך ב-50 אחוז.

חברת החשמל התקפלה מיד והסכימה למחיר שלא היה נמוך משמעותית מזה שהציעו בשעתו המתחרים הישראלים של EMG - דלק ונובל. ולא רק זה אלא שחברת החשמל נאלצה לפצות את דלק ונובל כדי שאלה לא יפתחו נגדה בהליכים משפטיים. מאז המצב רק החמיר. התלות של ישראל בגז טבעי הולכת וגדלה: הגז אחראי כיום לייצור קרוב למחצית מהחשמל במדינה ותוך פחות מעשר שנים הביקוש של המשק לגז טבעי יוכפל.

המסקנה ברורה. לפני שמעלים תמלוגים צריכים לפתור את הבעיות המבניות של שוק הגז, קוראים לזה גיוון מקורות אנרגיה. אלא שפתיחת שוק הגז לתחרות אמיתית כנראה לא באג'נדה של שר האוצר וחבריו לממשלה.

ישראל מנעה מחברת החשמל להתקשר עם הספק השלישי של הגז הטבעי באזור - בריטיש גז וחברת CCC המחזיקות במאגר עזה מארין. הסיבה הלא-רשמית: חשש שהכסף לרכישת הגז יגיע לחמאס. ישראל אינה מקדמת את המכרז להקמת מתקן LNG (גז טבעי נוזלי) שיאפשר לה לייבא גז טבעי משווקים מרוחקים. הסיבה הלא-רשמית: מי צריך מתקן יקר ומורכב כשיש את "לויתן".

התוצאה היא שההתמודדות של ישראל עם שני הספקים הקיימים נעשית ממצב של נחיתות. קחו למשל את EMG - מי שמסכן את האינטרסים של EMG מוצא עצמו נאשם בניסיון לחבל ביחסים האסטרטגיים בין ישראל למצרים. האוצר עלול למצוא את עצמו בעימות לא רק עם המצרים אלא גם עם הממסד המדיני-בטחוני הישראלי.

מצד שני, גם היכולת של הממשלה להתעמר בספקי הגז הישראלים מוגבלת מאד. ראשית, כי אף אחד לא יכול להבטיח בוודאות מוחלטת שהגז המצרי יזרום לכאן בעוד 5 או עשר שנים ושנית - וזה נשמע אולי פרדוקסלי - אבל האינטרס של מימן בהמשך הזרמת גז הישראלי חזק לא פחות מהאינטרס של תשובה. למה? כי חוק בלתי כתוב אך ידוע היטב קובע שמצרים תסגור את השיבר על אספקת הגז לישראל ברגע שתהפוך לספק יחיד, בגלל הלחצים הפוליטיים של העולם הערבי.

במלים אחרות, שטייניץ, אם תגזים בהתעללות בתשובה ובנובל - יהיה לך עסק עם יוסי מימן.